جهش ۳۰۰ درصدی صادرات نفت ایران

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۱۳۶

با ثبت رکورد افزایش ۳۰۰ درصدی فروش نفت ایران به پالایشگران ژاپنی، ایران در حالی جای کویت را گرفته که رقابت با قطر برای تبدیل به سومین صادرکننده نفت به ژاپن آغاز شد.

همزمان با افزایش حجم صادرات نفت ایران در دوران پسا برجام، دور جدید رقابت ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای افزایش فروش نفت به پالایشگاه‌های ژاپنی آغاز شده است. بر این اساس حجم صادرات نفت خام جمهوری اسلامی ایران در ماه ژوئن سال جاری ایران به پالایشگران ژاپنی با ثبت یک رکورد جدید، رشدی حدود ۳۰۰ درصدی را تجربه می‌کند.

از این‌رو ژوئن سال جاری ایران با صادرات روزانه ۲۷۵ هزار بشکه نفت خام با پشت سر گذاشتن برخی از کشورهای عربی همچون کویت و عراق رقابت جدیدی را برای بازپس گرفتن سهم خود از قطر را آغاز کرده است.

گزارش وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نشان می‌دهد که کل حجم واردات نفت این کشور آسیایی در ماه ژوئن سال جاری میلادی با 6.7درصد افزایش به سه میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این بین با وجود جهش ۳۰۰ درصدی حجم صادرات نفت ایران به ژاپن، عربستان سعودی با صادرات روزانه یک میلیون و ۱۳ هزار بشکه، سهمی ۱۸ درصدی از بازار نفتی سرزمین آفتاب تابان را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین فروشنده نفتی به پالایشگاه‌های ژاپنی است.

پس از عربستان، کشورهای امارات و قطر به فروش روزانه به ترتیب ۸۲۶ هزار بشکه و ۳۰۶ هزار بشکه به ترتیب عنوان دومین و سومین صادرکننده بزرگ نفت به ژاپن را یدک می‌کشند و سهمی ۱۳ و 9.8درصدی از این بازار نفت را در اختیار دارند.

در شرایط فعلی سهم ایران از بازار نفت ژاپن به 8.8درصد افزایش یافته و این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران سهمی ۱۰ درصدی و صادرات روزانه بیش از ۳۰۰ هزار بشکه‌یی نفت به بازار ژاپن را به عنوان یک هدف در دستور کار قرار داده‌اند.

پس از ایران به ترتیب کشورهای کویت با صادرات روزانه ۱۶۸ هزار بشکه، روسیه با ۱۵۵ هزار بشکه به ترتیب سهمی 5.4 و 4.9درصدی از این بازار نفت را در اختیار دارند و کشورهای عمان و عراق در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر