ایران در میان ۸ گمشده‌ اسرارآمیز

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۱۲۹


شهرهای گمشده یا سال‌ها به حال خود رها شده‌اند و به‌راستی از دست رفته‌اند یا برای همیشه در دل تاریخ گمشده‌اند، مثل آتلانتیس، شهری که هرگز کشف نشده و تنها رد آن در ادبیات باقیمانده یا پرسپولیس، «شهری زیر آفتاب در جهان باستان» که به انتظار کشف دوباره نشسته است.

به گزارش ایسنا، پایگاه گردشگری Touristlink با بیش از ۷۰ هزار عضو، محلی برای اشتراک گذاشتن تجربه‌های جدید سفر است و در تازه‌ترین فهرستی که از مقاصد مرموز دنیا منتشر کرده سراغ هشت شهر گمشده و رها شده در تاریخ باستان رفته و با اولویت بخشیدن به پرسپولیس، پایتخت تشریفاتی پادشاه ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان، دیدن آن شهرها را پیشنهاد داده و گردشگران را به کشف این گمشده‌های مرموز دعوت کرده است.

نخستین موردی که این گزارش به آن اشاره کرده است، پرسپولیس ایران است. پرسپولیس که به معنای واقعی کلمه، «شهر پارسی» است و بیشتر با عنوان «تخت جمشید» شناخته می‌شود، در فاصله سال‌های ۵۱۵ تا ۳۳۰ پیش از میلاد، پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی بود. ویرانه‌های این شهر باستانی هنوز هم پا برجاست و در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شیراز می‌توان آن را پیدا کرد. به باور برخی باستان‌شناسان، پرسپولیس باشکوه‌ترین شهر زیر آفتاب در جهان باستان بوده، شهری که به اذعان آنها، آتش و هجوم علت ویرانی آن بود.

«سیوداد پردیدا» در زبان اسپانیولی همان معنای «شهر گمشده» را می‌دهد و یکی از سایت‌های باستان‌شناسی در سیرا نوادا کلمبیاست. بومی‌ها معتقدند، این شهر که سال‌هاست به حال خود رها شده، ۸۰۰ سال پیش از میلاد بنا شده، یعنی ۶۵۰ سال زودتر از ماچوپیچو. قبایل محلی این شهر را که مجموعه‌یی از تراس‌ها را در برگرفته، «تیونا» می‌نامند و معتقدند اینجا زمانی محل سکونتگاه نیاکانشان بوده است. کاشفان این شهر باستانی گروهی از غارتگران گنج بودند که در سال ۱۹۷۲ پرده از اسرار «جهنم سبز» برداشتند. گفته می‌شود؛ شهر گمشده در زمان یورش اسپانیایی‌ها برای همیشه متروکه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر