پرداخت وام‌های رونق اقتصادی تا پایان شهریور

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۱۲۱

گروه صنعت

وزارت صنعت اعلام کرد؛ با توجه به تاکیدات مطرح شده در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط، برنامه‌های این بخش تهیه و تدوین شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری هفت پروژه را در ذیل اقتصاد مقاومتی در دستور کار خود داده که یکی از این هفت پروژه، برنامه رونق واحدهای کوچک و متوسط است. در این راستا، واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که مشکل نقدینگی و تامین مواد اولیه دارند ولی مشکل فروش و تولید ندارند و فعال‌سازی آنها منجر به افزایش یا تثبیت اشتغال شود یا صادرات را افزایش دهد مورد حمایت قرار می‌گیرد و به آنها نقدینگی تخصیص داده می‌شود و با تشکیل هفتگی ستاد تسهیلات با حضور بانک‌ها، مشکلات بین بانک‌ها و واحدهای کوچک و متوسط نیز حل شده و بر این اساس، وام‌های رونق اقتصادی تا پایان شهریور پرداخت می‌شود تا امسال، سال خروج از رکود اقتصادی برای صنایع کوچک و متوسط باشد. براساس آمار در سطح کشور ۷۵۰۰واحد تولیدی کوچک و متوسط وجود دارد که ظرفیت تولید آنها بدون استفاده قرار گرفته است. همچنین ۲۵۰۰واحد تولیدی کوچک و متوسط با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که با تزریق نقدینگی برای رونق تولید به بهره‌برداری می‌رسند و این وزارتخانه به استناد وعده‌های متولیان آن در همه بخش‌ها به دنبال فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط است.


آسیب تحریم به صنایع کوچک و متوسط

در این راستا، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه نسبت به صنایع کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: وزارتخانه واحدهای کوچک و متوسط مشکل‌دار را شناسایی کرده که هر یک از آنها در سرفصل اقتصاد مقاومتی و در ذیل برنامه‌های خروج از رکود هستند زیرا صنایع کوچک و متوسط بیشترین آسیب‌ها را در دوران تحریم متحمل شده‌اند. رضا رحمانی تصریح کرد: در چند سال گذشته اقتصاد کشود شرایط خاصی داشت و در این سال‌ها تورم ۴۰درصد اعلام شد که این نرخ تورم به تنهایی می‌تواند مانع از تولید و توسعه شود.

شناسایی ۳۸۸ خوشه صنعتی در کشور

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شناسایی ۳۸۸خوشه صنعتی در کشور خبر داد و گفت: برای این منظور می‌توان از توان و ظرفیت شهرک‌های صنعتی مصوب بهره‌ برد تا اینکه مکان‌یابی جدید در مواردی که با موافقت محیط زیست همراه باشد برای ایجاد شهرک‌های‌ های ‌تک انجام شود. علی یزدانی با اشاره به اینکه ارتقای صنایع به نحوی وابسته به صادرات است، بیان کرد: حمایت از صنایع کوچک نیز به همین دلیل با نگاه به صادرات انجام می‌شود. وی ادامه داد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، دستورات و مصوباتی از سوی رییس‌جمهور در قالب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام شده که برای هر دستگاه به عنوان ماموریت ابلاغ شده و همه مصوباتی که از سوی ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی ابلاغ می‌شود، لازم‌‌الاجراست. یزدانی خاطرنشان کرد: در قالب این مصوبات همه واحدهایی که در سامانه بهین‌یاب نام‌نویسی کنند به کمیته‌های تخصصی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید معرفی خواهند شد تا برای اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شوند.


ثبات مالیات اصناف مستقر در شهرک‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به توافق صورت گرفته با بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: قرار است ۱۱۰شهرک صنعتی برای اشتغال ایثارگران اختصاص داده شود همچنین با توجه به توافق صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی، قرار است مالیات اصنافی که در این شهرک‌ها فعال هستند همانند سال 93 محاسبه شود؛ بنابراین هیچ گونه افزایش مالیاتی در سال 94 نخواهند داشت. یزدانی با اشاره به نامگذاری 21مرداد به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک گفت: نامگذاری این روز نشان می‌دهد که صنایع کوچک از اهمیت ویژه‌یی نزد ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی و تشکل‌های مردم نهاد و آحاد مختلف جامعه برخوردار است. وی اظهار کرد: یکی از مولفه‌های مهم برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط افزایش نرخ کار در جامعه است که مهم‌ترین انتظار مسوولان از تقویت این صنایع نیز افزایش اشتغال در سال‌های اخیر است. مدیرعامل شرکت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه بهترین کار برای نجات کشور از رکود، توجه ویژه به صنایع کوچک است به اینکه 88هزار واحد صنعتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت گرفته‌اند، اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد 84هزار و 500 واحد صنایع کوچک و متوسط را شامل می‌شوند.

پیگیری 7 برنامه اصلی در ستاد اقتصاد مقاومتی

یزدانی گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز 7 برنامه اصلی برای توجه ویژه به صنایع کوچک در دستور کار قرار گرفت تا ضمن راه‌اندازی همه واحدهایی که هم‌اکنون فعال نیستند، بتوانیم واحدهای جدیدی نیز احداث و معضل بیکاری را تا حد توان خود کاهش دهیم. وی با اشاره به یکی از برنامه‌های معاونت شهرک‌های صنعتی آموزش به نیروهایی است که به تازگی می‌خواهند وارد صنایع کوچک شوند که هم‌اکنون یک‌صد هزار نفر متقاضی در این زمینه وجود دارد. این مقام مسوول با اشاره به وجود 950 شهرک و ناحیه صنعتی گفت: در بیش از 500 شهرک صنعتی در طول یک سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمت اعمال نشده و تحقیقاتی برای سایر مشاغل در این شهرک‌ها در نظر گرفته‌ شده است.


پرداخت وام با چک برگشتی به صنایع کوچک

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک همچنین با اشاره به سیاست‌های حمایتی از این صنایع گفت: برای نخستین بار در سیستم بانکی وام بدون توجه به چک برگشتی اعطا می‌شود ضمن آنکه اجراییات بیمه تامین اجتماعی برای یک سال متوقف شده و مفاصاحساب مالیاتی نیز طی یک هفته داده می‌شود. یزدانی با اشاره به اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای رونق واحدهای تولیدی اظهار کرد: در راستای ارتقای رقابت‌پذیری صنایع کوچک با نگاه صادراتی 2000طرح با پیشرفت 60 درصدی در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: علاوه بر این در 9منطقه ویژه اقتصادی نیز تصمیماتی در راستای حمایت از تولید و اشتغال بیشتر اتخاذ شده است. در این زمینه در 500 شهرک و ناحیه صنعتی هیچ افزایش قیمتی طی امسال اعمال نشده است. وی این اقدام را در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌ها دانست و ادامه داد: تخفیف 50 درصدی برای همه سرمایه‌گذاران ازجمله ایثارگران، نخبگان و کارآفرینان در نظر گرفته شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: همچنین زمینه خرید مواد اولیه بدون مراجعه به بانک، صدور ضمانتنامه خرید مواد اولیه به نفع فروشنده و... فراهم شده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: تا پایان امسال 12000واحد صنعتی با پیشرفت بالای 60 درصدی به بهره‌برداری می‌رسد.


بخشودگی ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی تولیدکنندگان

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در عین حال تنها ۲۰درصد از واحدهای صنعتی کشور را گرفتار رکود یا تعطیلی دانست و گفت: بیش از ۴۰۰میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان و صنعتگران مورد بخشودگی قرار گرفته است. وی تعداد واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ کشور را حدود 87000 اعلام کرد و افزود: از این میزان حدود 20درصد یا راکد هستند یا درحال تعطیلی به سر می‌برند. او ادامه داد: علت گرایش بنگاه‌های صنعتی کوچک به حالت تعطیل فقدان بازار محصولات تولیدی و دیگری استمرار تولید است که اگر تحت مدیریت صحیحی قرار نگیرند بدون شک با تزریق نقدینگی این صنف کمتر از6 ماه آینده دوباره به زمین می‌خورند.


تولید 17 درصد ارزش افزوده کارگاه‌های کوچک

یزدانی گفت: درحال حاضر 5/2میلیون اشتغال در پناه و گرو صنعت کشور قرار دارد که 42درصد از آن مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود. وی افزود: با اینکه 17درصد از تولید ارزش‌افزوده حاصل کارگاه‌های کوچک است اما بی‌توجهی به این واحدها به طرح و توسعه، نبود امکانات کافی و پراکندگی این واحدها در اطراف شهر و فضاهای نامناسب، ایجاب می‌کند که نگاهی ویژه به صنایع کوچک و متوسط داشته باشیم. او ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بررسی‌های اخیر خود از شهرک‌های صنعتی و جلسات مستمر با بانک مرکزی این ظرفیت را دیده است که 16هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها برای راه‌اندازی 10هزار واحد صنعتی راکد و ایجاد 2هزار واحد دیگر اختصاص یابد. یزدانی تصریح کرد: این مبلغ آن قدری نیست که به بانک‌ها فشار بیاورد و از توانشان خارج باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر