اطلاع رهبران کنگره از حمله هکرها به حزب دموکرات

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۸۶

گروه جهان|

مقامات امنیتی امریکا می‌گویند که رهبران کنگره از یک سال قبل در جریان حمله هکرهای روسی به ایمیل‌های حزب دموکرات قرار گرفته بودند اما آنها نمی‌توانستند به حمله‌شوندگان در این رابطه چیزی بگویند زیرا اطلاعات آنها بسیار سری بوده است.

در گزارشی که رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشته، آمده است که به‌زودی اطلاعات بسیار محرمانه‌یی افشا می‌شود مبنی بر اینکه سازمان‌‌های امنیتی امریکا، پیوسته عملیات هک و نیز شیوه‌هایی که آنها به کار گرفته بودند را زیرنظر داشته‌اند.

گزارش یافته‌های این نظارت، مشمول محدودیت‌های مضاعفی شده و با رمزهای خاص در دسترس تعداد خاصی از مقامات قرار می‌گیرد که لازم است بدانند سازمان‌های جاسوسی امریکا به این نتیجه رسیده‌اند که دو سازمان جاسوسی روسی، کمیته امنیت ملی حزب دموکرات که مرکزیت سازماندهی حزب دموکرات را برعهده دارد، را هدف قرار داده است.

در این گزارش آمده است، سازمان امنیت ملی و سایر سازمان‌های امنیتی گاه در آگاه کردن حمله‌شوندگان از فعالیت‌های جاسوسی و امنیتی خارجی به دلایل امنیتی تاخیر می‌کند، به‌همین دلیل ماجرای هک ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات و نیز ارتباطات روسی این هک تا ماه گذشته که اف‌بی‌آی اعلام کرد در حال تحقیق درمورد حمله سایبری مذکور است، مسکوت ماند.

سازمان امنیت ملی نیز در تابستان سال گذشته، به یک گروه از اعضای کنگره که به‌طور غیررسمی «دسته 8نفره» خوانده می‌شود را در اتاق مخصوصی که در محوطه‌یی بسته قرار دارد و در آن اطلاعات بسیار محرمانه به مقامات گفته می‌شود، از این موضوع مطلع کرد. این گروه شامل 4عضو حزب جمهوری‌خواه؛ یعنی میت مک کانل رهبر اکثریت سنا، پل رایان رییس کنگره، سناتور ریچارد بر و دیوید نونز روسای کمیته امنیت سنا و مجلس نمایندگان و دو نفر از همتایان آنها یعنی سناتور هری رید و نانسی پلوسی و نیز سناتور دایان فین اشتاین و آدام اسکیف از کمیته امنیت ملی هستند. در تماس رویترز با دفتر خانم پلوسی و نیز هری رید، این دفتر از هرگونه اظهارنظری خودداری کرد اما خانم پلوسی روز پنج‌شنبه درمورد آنچه «الکترونیک واتر گیت» می‌نامید، گفت که روسیه پشت این موضوع بوده است. در این گزارش آمده است که مقامات کمیته ملی حزب دموکرات تا مدت‌ها یعنی زمانی که ماموران امنیت ملی اف‌بی‌آی در پاییز سال گذشته از آنها درمورد ترتیبات امنیتی اطلاعات حزب پرسید، از این موضوع بی‌خبر بودند. کمیته ملی حزب دموکرات می‌گوید، حتی آن زمان نیز ماموران اف‌بی‌آی چیزی درمورد اینکه سازمان مورد حمله هکرهای روسی قرار گرفته است، ‌چیزی نگفتند.

حمله هکرها به کمیته ملی دموکرات‌ها، به حمله به سایر سازمان‌های حزب ازجمله کمیته‌ مسوول جمع‌آوری کمک‌های مادی برای کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون و البته سایر گروه‌ها بوده است، ‌کشیده شد. اطلاعاتی که درنتیجه این هک منتشر شد، حزب دموکرات را در ارتباط با حامیانش دچار مشکلاتی کرد هر چند موجب ایجاد بحرانی نشد. افشا شدن این موضوع که حزب در ماجرای رقابت برنی سندرز و هیلاری کلینتون بی‌طرف نبوده و از آغاز از کلینتون طرفداری می‌کرده است، موجب عصبانیت طرفداران برنی سندرز و نیز باعث شد تا خانم دبی شولتز رییس کمیته ملی حزب دموکرات از سمت خود کناره‌گیری کند. درحالی که دموکرات‌ها با استعفای خانم شولتز و نیز دعوت سندرز از حامیانش برای رای دادن به خانم کلینتون سعی کرد اوضاع آشفته حزب را سرو سامان دهد و مانع شکاف میان حزب شود، در حزب جمهوری‌خواه اوضاع روز‌به‌روز بدتر می‌شود. با اینکه هیلاری کلینتون، رقیبش ترامپ را متهم به همکاری یا ارتباط با روس‌ها نکرده، اما رسانه‌های امریکا نوشتند که روسیه این کار را برای این انجام داده که می‌خواهد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا شود و در این میان به مشاور تبلیغاتی کارزار ترامپ اشاره کردند که قبلا مشاور تبلیغاتی انتخاباتی پرزیدنت یانوکوویچ رییس‌جمهوری فراری اوکراین به روسیه بوده است. ترسیم این خط ارتباط باعث شد که برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه از ترامپ انتقاد کنند.


ترامپ و مشکل جمهوری‌خواهان

مشکلات حزب دموکرات به ترامپ به همین جا ختم نمی‌شود و پس از نامه‌یی که 50 نفر از کارشناسان حزب جمهوری‌خواه در آن اعلام کردند که به ترامپ به‌دلیل اینکه رییس‌جمهوری بی‌احتیاط و خطرناک است، ‌رای نمی‌دهند، روز جمعه 70نفر دیگر از اعضای این حزب در نامه از کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه خواسته‌اند تا کمک به کارزار انتخاباتی ترامپ را متوقف کند.

بنا بر این گزارش، حزب جمهوری‌خواه اخیرا ترامپ را تهدید کرده که اگر موقعیت خود در نظرسنجی‌ها را بهبود نبخشد، حمایت مالی خود از او را کاهش خواهد داد. امضاکنندگان نامه نوشته‌اند پس از کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، ترامپ با اظهارنظرها و اشتباهات زیاد، میلیون‌ها رای‌دهنده را از خود رانده است. ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر 10درصد از هیلاری کلینتون عقب افتاده است. حتی در ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان دارای نفوذ هستند ترامپ با مشکلاتی جدی روبه‌روست و خودش نیز این را اعتراف می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این نامه آمده است که حزب در عوض باید کمک‌های خود را به اعضای آسیب‌پذیر در انتخابات سنا و کنگره اختصاص دهد. چهار نفر از اعضای کنگره ازجمله امضا‌کنندگان این نامه هستند.

دونالد ترامپ نیز در واکنش به این خبر گفته است که نگران این موضوع نیست و در صورتی که حزب بخواهد کمک‌های خود را به کارزار او قطع کند او نیز کمک‌های مالی خود به حزب را قطع خواهد کرد.

ترامپ، همچنین در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفته است: «من حقیقت را می‌گویم»، «من جز گفتن حقیقت کار دیگر نکرده‌ام»، «من یک حقیقت‌گو هستم.» وی در پاسخ به این سوال که اگر اینها کافی نباشد و او سه ماه دیگر نتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی دست یابد، چه خواهد شد؟ می‌گوید: «هیچ مساله‌یی نیست. آن‌وقت من به زندگی بسیار راحت و لذت‌بخش خود بازخواهم گشت.» با‌ این‌حال ترامپ امیدوار است که چنین اتفاقی نیفتد؛ «من فکر می‌کنم ما پیروزی را تجربه خواهیم کرد، به‌هر حال خواهیم دید.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر