شارژ نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۷۸

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار در ابتدای هفته گذشته با رقم 77هزار و 856 واحدی کار خود را آغاز کرد و در روزهای میانی هفته تا ارتفاع 78هزار و 704واحدی پیش رفت و نهایتا در پایان هفته به رقم 78هزار و 190واحدی رسید که رشدی 334واحدی را رقم زد. بر این اساس نوسان شاخص کل طی هفته گذشته بازدهی 0.39درصدی را در پی داشت. نوسان شاخص با وجود مثبت بودن دیگر نماگرهای بازار، رشد و اصلاح تلقی شده، و کارشناسان را متقاعد کرد که می‌توان رشد بیشتر را در هفته جاری از بازار سرمایه انتظار داشت. علاوه بر این در کنار بازدهی 0.39درصدی شاخص کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته با بازدهی 1.03درصدی مواجه شدند و در کنار بازدهی، نقدینگی صندوق‌ها نیز تا 24.84‌درصد طی 5 روز کاری هفته گذشته رشد یافت. به گزارش «تعادل» در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۱۱۳۹میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۴۳‌درصد رشد داشت.

شاخص بازار اول با 100واحد افزایش به رقم 55349 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 1512واحد افزایش عدد 167269واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 2 /0‌درصد و 9/0‌درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در ضمن تعداد ۴۸۵۸میلیون سهم و حق‌تقدم در ۳۸۲هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۲۶‌درصد و ۴۱‌درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به ۱۰۸۶۸میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با ۴۷۸۹میلیون سهم به ترتیب با ۴۱‌درصد و ۲۶درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. بر این اساس تعداد ۲۱۶۲۴۲۱برگه اوراق مشارکت به ارزش ۲۲۳۹میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب ۱۱۶و ۱۱۲‌درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. ارزش معاملات در طول هفته جز روز سه‌شنبه که به رقم 192میلیارد تومان رسید در بقیه روهای هفته بالای 300میلیارد تومان بود.

ارزش بازار اما روند دیگری داشت در ابتدای هفته به رقم 325هزار میلیارد ریال رسید اما در پایان هفته سیر نزولی داشت و در رقم 323میلیارد تومان به کار خود پایان داد. شاخص آزاد شناور که نمادی از نقدشوندگی بازار سرمایه به حساب می‌آید در هفته گذشته همچون ارزش بازار روندی معکوس پیدا کرد و تا رقم 88هزار و 294واحد پیش رفت اما نهایتا در کانال 87واحد نزول کرد.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در نخستین روز معاملاتی هفته گذشته در تراز ۷۷هزار و ۸۵۶ واحدی قرار داشت و در چهارشنبه گذشته عدد ۷۸هزار و ۱۹۰واحدی را تجربه کرد. شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در نخستین روز معاملاتی هفته گذشته در تراز ۷۷هزار و ۸۵۶واحدی قرار داشت و در چهارشنبه گذشته عدد ۷۸هزار و ۱۹۰واحدی را تجربه کرد که با این حساب نماگر بازار توانست در این مدت ۳۳۴واحد رشد کند و امیدهای بیشتری به بازار سرمایه دهد.

شاخص بازار اول نیز با ۱۰۰واحد افزایش نسبت به روز آخر معاملاتی هفته گذشته به رقم ۵۵ هزار و ۳۴۹واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با هزار و ۵۱۲ واحد صعود عدد ۱۶۷هزار و ۲۶۹واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.2درصد و 0.9درصد رشد نسبت به هفته قبل رو‌به‌رو شدند. در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۱هزار و ۱۳۹میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با ۴۳‌درصد رشد داشت. علاوه بر این ۴۸۵۸میلیون سهم و حق تقدم در ۳۸۲هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۲۶‌درصد و ۴۱‌درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش دادوستدها به رقم ۶ هزار و ۱۲۰میلیارد ریال رسید و حجم معاملات بالغ بر یک هزار و ۴۲۷میلیون ورقه بهادار شد که به ترتیب از رشد ۳۱و ۴۷درصدی ارزش و حجم معاملات در مقایسه با هفته ماقبل حکایت می‌کند. علاوه بر این بازار اول رشد ۸۶ و ۵۶ درصدی ارزش و حجم معاملات را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرده و بازار دوم نیز با افزایش ۷۸درصدی حجم و ۶۳درصدی ارزش معاملات، حجم دادوستدهای خود را به ۶۶۲ میلیون سهام به ارزش یک هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال رسانده است. در همین حال بازار پایه و ابزارهای نوین مالی نیز رشد متغیرهای حجم و ارزش معاملات را شاهد بودند.

در هفته معاملاتی منتهی به ۲۲مرداد ماه درحالی بیشترین ازرش معاملات خرد بازار سهام در اختیار گروه پالایشی‌ها به میزان ۲۷‌درصد از کل ارزش معاملات قرار گرفت که گروه‌های‌ «فلزات اساسی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به ترتیب سهم ۱۹و ۹درصدی را ثبت و جایگاه دوم و سوم صنایع پیشرو این بازار را به نام خود ثبت کردند. در میان ۱۰گروه برتر، نام صنایعی همچون «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات»، «محصولات شیمیایی» و گروه «مواد و محصولات دارویی» نیز به چشم می‌خورد. در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار دوم سهم ۴۵درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفت و به ترتیب بازار پایه، صکوک، بازار اول، گواهی تسهیلات مسکن و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در رده‌های بعدی ایستادند.


وضعیت نقدینگی در بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفته گذشته با افزایش نقدینگی در بخش صندوق‌ها مواجه بوده و توانست سیگنال مثبتی به بازار سرمایه ارائه کرد.

به عقیده کارشناسان، میزان نقدینگی و ترکیب سهام موجود در این صندوق‌ها همیشه مورد توجه معامله‌گران بوده و افزایش یا کاهش حجم نقدینگی این صندوق‌ها سیگنالی می‌شود برای برخی سرمایه‌گذاران تا نسبت به عرضه و تقاضای سهام این مجموعه‌ها آگاهی یابند.

در این میان درحالی طبق دستورالعمل‌ها باید این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حداکثر 10‌درصد از منابع و نقدینگی خود را وارد بورس کنند و الزاماتی قانونی توسط آنها رعایت شود که برخی صندوق‌ها با عملکرد خود و با تزریق همین سقف به بورس پیشتاز هستند. به گونه‌یی که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه الماس پایدار وابسته به تامین سرمایه آرمان طی روزهای اخیر با تزریق نقدینگی و عملکرد خود توانسته پرتفویی تشکیل دهد که سهام موجود در آن در گروه‌های مورد اقبال بازار فعال است و به دلیل اینکه جلوتر از سایر صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده مسلما توانسته پیش از شروع روند مثبت و در قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر سهام مورد نظر خود را خریداری کند.

هفته گذشته میانگین دارای نقدینگی صندوق‌های در سهام با رشد 11.03درصدی، صندوق با درآمد ثابت با 52.83‌ درصد و صندوق‌های مختلط 33.23درصد رشد را تجربه کردند که به صورت میانگین تمامی صندوق‌ها به میزان 24.84‌درصد رشد داشتند. بر این اساس بازدهی صندوق‌ها در هفته گذشته معادل 1.03‌درصد بود که صندوق‌های در سهام 1.32درصد، صندوق‌های با درآمد ثابت 0.42درصد و مختلط با 0.94‌درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود عایدی داشتند.


چگونگی روند بازارهای فرابورس

بازار فرابورس ایران در ادامه روند رو به رشد خود دادوستدهای هفته گذشته را نیز با بهبود متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات پشت سر گذاشت. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران در هفته معاملاتی منتهی به 22مرداد ماه شاخص کل با رشد 3واحدی در ارتفاع 817 واحدی ایستاد و ارزش بازار نیز با افزایش 3هزار و 321میلیارد ریالی در مقایسه با هفته گذشته نشانگر رقم 956هزار و 135میلیارد ریال شد. از سوی دیگر در 5 روز معاملاتی هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم، ارزش دادوستدها به رقم 6 هزار و 120میلیارد ریال رسید و حجم معاملات بالغ بر یک هزار و 427میلیون ورقه بهادار شد که به ترتیب از رشد 31و 47درصدی ارزش و حجم معاملات در مقایسه با هفته ماقبل حکایت می‌کند. در همین حال بررسی بازارهای فرابورس ایران نیز نشان می‌دهد، بازار اول رشد 86 و 56 درصدی ارزش و حجم معاملات را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرده و بازار دوم نیز با افزایش 78درصدی حجم و 63درصدی ارزش معاملات، حجم دادوستدهای خود را به 662میلیون سهام به ارزش یک هزار و 867 میلیارد ریال رسانده است. در همین حال بازار پایه و ابزارهای نوین مالی نیز رشد متغیرهای حجم و ارزش معاملات را شاهد بودند.


هفته سبز بازار بدهی

اوراق بدهی فرابورس ایران هفته گذشته به تعداد 2میلیون ورقه به ارزش 2هزار و 348میلیارد ریال معامله شدند که نشان‌دهنده رشد 7درصدی ارزش معاملات این اوراق است. در عین حال صندوق سرمایه‌گذاری قابل ‌معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز رشد 134و 14درصدی ارزش و 156و 15درصدی حجم معاملات را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساندند.


پالایشی‌ها صدرنشین صنایع فرابورسی

در هفته معاملاتی منتهی به 22مرداد ماه درحالی بیشترین ازرش معاملات خرد بازار سهام در اختیار گروه پالایشی‌ها به میزان 27‌درصد از کل ارزش معاملات قرار گرفت که گرو‌ه‌های‌ «فلزات اساسی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به ترتیب سهم 19و 9درصدی را ثبت و جایگاه دوم و سوم صنایع پیشرو این بازار را به نام خود ثبت کردند. در میان 10گروه برتر، نام صنایعی همچون «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات»، «محصولات شیمیایی» و گروه «مواد و محصولات دارویی» نیز به چشم می‌خورد. در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار دوم سهم 45درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفت و به ترتیب بازار پایه، صکوک، بازار اول، گواهی تسهیلات مسکن و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در رده‌های بعدی ایستادند.


معاملات بورس کالا

در هفته گذشته معاملات سکه رشد خوبی پیدا کرد و تنها در آخرین روز کاری حدود 45‌درصد رشد را تجربه کرد. نگاهی به معاملات روز چهارشنبه گواهی سکه طلا در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که در پی دادوستد 105سکه در هفت نوبت معاملاتی، ارزش این معاملات به یک میلیارد و 175میلیون ریال در بورس کالای ایران رسید که نسبت به روز گذشته رشد 45درصدی داشت چراکه حجم معاملات طی روز گدشته 72سکه معامله شده بود. همچنین نگاهی به آمار معاملات این نشان می‌دهد که آخرین قیمت سکه در قالب گواهی سپرده حدود یک میلیون و 119هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. همچنین در صف خرید پیشنهاد متقاضیان سکه یک میلیون و 115هزار تومانی بوده و پیشنهاد فروش سکه به صورت آنلاین در بورس کالا نیز یک میلیون و 119هزار و 500تومان بوده است.


نگاه سرمایه‌گذاران به P/E‌های بالاتر

باتوجه به اینکه بخش زیادی از ارزش بازار سرمایه متعلق به شرکت‌هایی است که از قیمت محصولات پایه مانند نفت، فولاد و مس متاثر هستند و در حال حاضر نیز این محصولات در سطح جهانی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و قیمت آنها کاهش پیدا کرده است.

مصطفی امید قائمی در گفت‌وگو با سنا، با بیان مطلب فوق درباره وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در بورس باید با روند محتاطانه‌یی صورت گیرد زیرا از نظر فضای جهانی و قیمت محصولات پایه هنوز دورنمای چندان خوبی وجود ندارد و به نظر می‌رسد افزایش قابل‌ملاحظه‌یی در این خصوص رخ ندهد.

وی افزود: به‌دلیل اجرای برجام و گشایش‌های بانکی، ریسک سرمایه‌گذاری در کشور کاهش پیدا کرده و نرخ بهره بانکی نیز با کاهش مواجه شده است که این موارد کمک می‌کند با P/E بیشتری سرمایه‌گذاری شود بنابراین درست است که سود شرکت‌ها کاهش پیدا کرده ولی می‌توان به P/Eهای 8 و 9 نیز فکر کرد البته باید سیاست‌های دولت در صنایع خاص و نحوه سرمایه‌گذاری نیز مورد بررسی قرار گیرد. امید قائمی با بیان اینکه روند مثبت بورس در روزهای اخیر پرشتاب بوده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد روند حرکتی بورس تا پایان سال به آهستگی به سمت مثبت خواهد بود اما روند مثبت بورس در روزهای اخیر کمی پرشتاب بوده بنابراین کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند باید با دورنمای بلندمدت‌تری به سرمایه‌گذاری نگاه کنند.

مدیرعامل سابق شرکت فرابورس با بیان اینکه بازار سهام در نیمه دوم سال بازار آرام و مثبت با بازدهی معقولی خواهد بود، به صنایع برتر بازار اشاره کرد و گفت: از صنایعی که پتانسل رشد دارند، می‌توان به صنعت بانکداری و شرکت‌های فعال در صنعت برق و پیمانکاری به‌دلیل برنامه دولت برای پرداخت بدهی و تسهیل ارتباط با خارج و نقل و انتقال وجوه و کم شدن هزینه‌های مالی اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این شرکت‌های داروسازی می‌توانند به‌دلیل کاهش هزینه سرمایه در گردش و هزینه مالی وضعیت خوبی داشته باشند و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز با واگذاری سهم خود به خارجی‌ها می‌توانند از شرایط مطلوبی برخوردار شوند.

قائمی با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی که در مواد اولیه متانول و اوره فعالیت دارند با افزایش قیمت اوره و متانول می‌توانند وضعیت مطلوبی داشته باشند، تصریح کرد: ازسوی دیگر به نظر می‌رسد وضعیت برخی شرکت‌های خودرویی نیز بهتر شود ولی این شرکت‌ها نیز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارند زیرا برخی آنها افزایش قیمت‌ها را پیش‌خور کرده‌اند این درحالی است که برخی شرکت‌های معدنی و شرکت‌هایی که در زمینه معادن و فلزات رنگی فعالیت دارند نیز می‌توانند از وضعیت مناسبی در ماه‌های آینده برخوردار شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر