سه‌گانه ایران، ترکیه و روسیه برای خاتمه بحران در سوریه

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۶۳

ظریف: منطقه دیگر تاب مقاومت در قبال تحولات جدید را ندارد

گروه ایران|

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته برای نخستین‌بار پس از کودتای نافرجام ترکیه راهی آن کشور شد و ضمن ملاقات با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود، با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری آن کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته منابع خبری، از آنجا که بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه در استانبول به‌سر می‌برد تا این لحظه برنامه‌یی برای دیدار میان ظریف و نخست‌وزیر ترکیه تنظیم نشده است.

در همین راستا، کارشناسان معتقدند سفر ظریف به آنکارا که بلافاصله پس از ملاقات اردوغان و پوتین در سن‌پترزبورگ روسیه صورت گرفته است، احتمال برقراری یک راهبرد مشترک سه‌جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه را در قبال بحران سوریه بیش از پیش مطرح می‌کند. در این رابطه، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بدو ورود به فرودگاه آنکارا در جمع خبرنگاران بااشاره به تحولات منطقه و رایزنی با کشورهای تاثیرگذار گفت: ایران، روسیه و ترکیه از بازیگران مهم در منطقه به‌شمار می‌آیند و باید با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشند. ظریف در عین حال خاطرنشان کرد: اگر اختلاف‌نظری هم میان کشور‌های منطقه باشد، می‌توان آن را از طریق گفت‌وگو برطرف کرد.


دوران زورگویی و کودتا سپری شده است

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت خارجه، ظریف در ادامه با اشاره به محکومیت کودتای نافرجام اخیر ترکیه ازسوی جمهوری اسلامی ایران در همان ساعت‌های اولیه گفت: ما معتقدیم دوران زورگویی و کودتا دیگر سپری شده و در منطقه ما جایی ندارد و رای و اراده و خواست مردم را نمی‌توان با اقدامات یک گروه نظامی سرکوب کرد و به همین دلیل همه مقامات ایران از مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری، رییس مجلس و من و سایر مقامات ایران کودتا را محکوم کردیم. وی تصریح کرد: حرکت و ایستادگی مردم ترکیه در از بین بردن مبانی کودتای نافرجام در ترکیه اقدام بسیار مهمی بود. حضور مردم در صحنه حرکتی مبارک و درس مهمی به کودتاگران بود.


نیاز به گفت‌وگو میان ایران، ترکیه و روسیه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درمورد برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو قبل از سفر به ترکیه نیز گفت: نشست همسایگان خصوصا ایران، روسیه و آذربایجان برای توسعه ثبات و برقراری صلح و امنیت منطقه بسیار مهم است.

ظریف همچنین بااشاره به گفت‌وگو‌های انجام شده میان روسای جمهور ایران و روسیه این مذاکرات را مفید و سازنده خواند و افزود: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه ازجمله بازیگران مهم منطقه هستند و نیاز است که با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشیم. وی درمورد سفر به ترکیه و نقش این کشور در تحولات منطقه‌یی نیز افزود: ترکیه نیز همسایه مهم ما و ازجمله کشور‌های تاثیرگذار منطقه است. باید با گفت‌وگو نقاط مشترک را تحکیم و چنانچه اختلاف‌نظری باشد از همین طریق مسائل را حل‌وفصل کنیم. وی افزود: ما با دوستان ترکیه‌یی از گذشته درمورد موضوعات منطقه‌یی گفت‌وگو‌های بسیار فشرده‌یی داشته و این گفت‌وگو‌ها را در این سفر دنبال خواهیم کرد.


ایران و ترکیه بر تمامیت ارضی سوریه تاکید دارند

ظریف پس از رایزنی دوجانبه با وزیر امور خارجه ترکیه، در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌یی خود، بااشاره به اینکه مایلم به دولت و ملت ترکیه بگویم که دولت و ملت ایران در کنار آنها قرار دارند، گفت: در حوزه همکاری‌ها، با اهداف مطلوب روسای جمهور دو کشور فاصله زیادی داریم. با تکیه بر اراده سیاسی رهبران دو کشور و در ادامه گفت‌وگوها به این اهداف خواهیم رسید. ما همچنین از خط انرژی ایران-ترکیه-اروپا، افزایش فروش گاز ایران به ترکیه، افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه و همکاری بیشتر در بخش صنعت گردشگری حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ظریف در ادامه گفت: «مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، هدف مشترک دو کشور است. ما امنیت ترکیه را امنیت خودمان تلقی می‌کنیم. درست است که در برخی موارد اختلاف‌نظر داریم ولی دو کشور همواره بر تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه تاکید داشته‌اند. در مواردی نیز که اختلاف‌نظر داریم، باید گفت‌وگو کرده و مسائل را حل کنیم.»

وی افزود: «ما معتقدیم منطقه تاب تحمل تحولات دیگری را ندارد. همچنین از عادی‌سازی روابط میان ترکیه و روسیه استقبال می‌کنیم و امیدواریم که با همکاری‌های سه‌جانبه مشکلات منطقه را حل‌‌وفصل کنیم و بتوانیم مناسبات دیرینه دو ملت ترکیه و ایران را بیشتر توسعه دهیم.»

وزیر امور خارجه ایران درخصوص عادی‌سازی روابط ترکیه و روسیه گفت: «ما بسیار خرسندیم که روابط دو همسایه بسیار مهم ما یعنی ترکیه و روسیه بهبود یافته و به سوی همکاری پیش می‌رود. ایران همواره درمورد سوریه گفت‌وگوهای ثمربخشی با ترکیه داشته است. ما بر این باوریم که تمام طرف‌ها برای بازگشت صلح و آرامش و مبارزه با افراطی‌گری در سوریه با هم همکاری خواهند کرد. ما از این همکاری جدیدی که میان دو کشور ترکیه و روسیه آغاز شده، بسیار خرسندیم.»

ظریف همچنین درخصوص رفع ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری و پروازهای ایران به ترکیه گفت: «ما همین امروز شاهد برقراری تعداد زیادی از پروازها به مقاصد مختلف ترکیه ازجمله آنکارا و استانبول بودیم. بعد از اقدام به کودتا در ترکیه پرواز و مسافرت شهروندان‌مان به ترکیه به تعویق افتاد. دولت تمام تلاش خود را برای رفع موانع سفر ایرانیان به ترکیه انجام می‌دهد تا با رفع این موانع بار دیگر شاهد رونق صنعت گردشگری میان دو کشور باشیم.»


ترک‌ها به‌دنبال انتقال گاز ایران به اروپا

ازسوی دیگر وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری بااشاره به اینکه در ملاقات دوجانبه با ظریف، روابط سیاسی دو کشور مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: این گفت‌وگوها بسیار نتیجه‌بخش بود. قرار است آقای لاریحانی‌ رییس مجلس ایران نیز به‌زودی به ترکیه بیاید. وزیر اقتصاد ترکیه نیز به ایران خواهد رفت. ما تصمیم داریم این روند را ادامه دهیم. هدف ما باوجود افت تجارت، رسیدن به سطح 30میلیارد دلار تجارت میان ایران و ترکیه است. تصمیم داریم موانع موجود به‌خصوص در زمینه حمل‌و‌نقل را رفع کنیم. چاووش اوغلو با بیان اینکه سرمایه‌گذاران هر دو طرف قصد دارند به‌طور متقابل سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: در دیدار خود همچنین درباره موضوعات منطقه‌یی به‌ویژه انرژی گفت‌وگو کردیم. ما مصمم به خرید گاز طبیعی بیشتری از ایران هستیم که البته درخصوص قیمت آن گفت‌وگو خواهیم کرد و مایل نیستیم در این رابطه به داوری بین‌المللی مراجعه کنیم. موارد دیگری چون انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا، خرید برق و نیز انجام سفر گردشگران ایرانی و افزایش تعداد گردشگران ایران به ترکیه از دیگر موضوعات گفت‌وگوی ما بود.


توافق بر سر حفظ تمامیت ارضی سوریه

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بااشاره به اینکه آنها در این دیدار درباره بحران سوریه نیز صحبت کرده‌اند، گفت: درخصوص تمامیت ارضی سوریه همفکر هستیم که این موضوع مهمی است. در این رابطه اگرچه برخی اختلاف‌نظرها وجود دارد، اما باوجود آن، هرگز گفت‌وگوها بین خود را متوقف نکرده‌ایم. ما معتقد هستیم که ایران می‌تواند نقشی سازنده در سوریه داشته باشد. در زمینه تروریسم نیز گفت‌وگو کردیم و بر این باوریم که در این زمینه همکاری‌های خوبی باید داشته باشیم. ما بین تروریست‌های پ‌ک‌ک و پژاک هیچ تفاوتی قائل نیستم و می‌دانیم که آنها هم تهدیدی علیه امنیت ملی ایران هستند. ما علیه گروه‌های داعش و النصره نیز به‌طور مشترک مبارزه خواهیم کرد. ترکیه و ایران در سوریه به همکاری‌های خود ادامه خواهند داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر