بزرگ‌ترین رشد پاییزه بورس

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۰۳

جو مثبت روز گذشته بورس تهران متفاوت‌تر از روزهای رشدی سابق بر آن بود. با رشد 151واحدی شاخص کل بازار سهام، میانگین بازدهی کل این بازار توانست به نرخ 0.2درصدی برسد و فعالان بازار را امیدوار به روزهای آتی پاییز نگه دارد. نخستین روز کاری هفته که با رشد اندک آغاز شد، روند معاملات و حرکت نماگرها حاکی از ادامه رشد بازار بود که روزدوشنبه نیز چنین روندی پی گرفته شد تا به‌این‌ترتیب پیش‌بینی چشم‌انداز مثبت از بازار در نیمه دوم سال در مسیر تحقق یافتن گام بردارد. درعین حال فضای مثبت معاملات بازار دیروز به نظر واقعی‌تر می‌رسد چراکه روزهای پیش‌تر، اگر رشدی اتفاق می‌افتاد تحت دخالت مدیریت معاملات و اعمال سلیقه مقامات ناظر در فرآیند داد وستد‌ها بود. اما روز گذشته جریان مبادلات متفاوت و دگرگونه‌تر از سایر روزها صورت گرفت. از علل این امر می‌توان به فراگیر شدن فضای خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌یی از یک طرف و انتظار واقعی از عملکرد گزارش‌های 6 ماهه اول سال مالی جاری اشاره کرد. خبر لغو تحریم‌های بین‌المللی برخی شرکت‌ها و یک بانک خصوصی علایمی بود که بازار را در سیر صعودی قرار داد. خودرویی‌ها که این روزها درصدر تقاضا و ارزش بازار قرار گرفته‌اند احتمالا این روند را در روزهای پیش رو نیز ادامه خواهد یافت. این امر مرتبط با گفته‌های وزیرصنعت ومعدن است که بنا به اذعان وی پرونده بازنگری قیمت خودرو قرار نبود باز شود تا اتفاقی خاصی در این گروه بیفتد. محمدرضا نعمت‌زاده گفت: پرونده بازنگری قیمت خودرو را باور نکردیم که ببندیم. در عین حال وی شبهه‌هایی که مخالفان قیمت فعلی مبنی بر انحصاری بودن این صنعت عنوان می‌کنند را رد کرده و گفته خودرو انحصاری نیست.

از سوی دیگر مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهوری درخصوص رشد 4.6درصدی اقتصادی در سه ماهه اول سال در پاسخ به منتقدان این نرخ در گفتگویی عنوان کرده که این رقم رشد به معنای رونق اقتصادی نیست بلکه به منزله نشانه‌یی از آغاز خروج از رکود است. این درحالی است که یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درخصوص این رقم رشد اقتصادی اظهارکرد: رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی حاصل آمارسازی نیست. هادی قوامی در ارتباط با وضعیت بررسی لایحه خروج از رکود در کمیسیون ویژه مجلس افزود: بررسی این لایحه در مجلس به مراحل نهایی رسیده و احتمالا امروز به اتمام خواهد رسید.


جریانات روز بازار

به این ترتیب کانال 71821 واحدی برای شاخص کل که ماحصل تاثیر اخبار علایم مثبت سیاسی و اقتصادی بود، مرهون بازگشایی نماد تاثیرگذار بازار نیز بود. رشد 43 واحدی این متغیر حاصل بازگشت تاپیکو به تالار معاملات بود. این هلدینگ که برای برگزاری مجمع سالانه و افزایش سرمایه متوقف شده بود روز گذشته پس از اعمال سیاست تقسیم سود 70 تومانی به ازای هرسهم و افزایش سرمایه 50 درصدی از محل سود انباشته، نماد آن گشایش یافت. همچنین نمادهای هلدینگ غدیر و سرمایه‌گذاری خوارزمی دیروز نیز جزو نمادهای اثرگذار مثبت با شاخص کل محسوب شدند. در همین راستا از گروه بانکی تاثیرگذار بر رشد شاخص کل معاملات بانک ملت بود، این درحالی بود که در پایان معاملات نماد معاملاتی این بانک جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای اصلاح اساسنامه متوقف شد.


«سینا» لغو تحریم شد

از این گروه بانک سینا که در پی لغو تحریم آن از سوی دادگاه اتحادیه اروپا با تقاضای بالایی مواجه و با رشد دردامنه مثبت نوسان صف خرید شد. درخصوص لغو تحریم، مدیرعامل بانک سینا با اشاره به اجرای حکم دادگاه اتحادیه اروپایی توسط وزارت خزانه‌داری انگلیس و لغو تحریم‌ این بانک گفت: از مزایای این اقدام، برقراری مجدد سوئیفت و امکان ایجاد کارگزاری بانک درکشورهای اروپایی است. کوروش پرویزیان افزود: در گام اول خزانه‌داری انگلیس هم بانک سینا و هم شرکت ملی نفتکش را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد. به این ترتیب رشد نماد بانک سینا منجر به جهت‌دهی به بقیه نمادهای این گروه شد به‌طوری که اکثر بانکی‌ها باتجربه جو نسبتا مثبتی، صف خرید شدند اما در ادامه صف خریدشان عرضه شد و تا پایان معاملات نتوانستند این جو مثبت را برای خود حفظ کنند. اما موضوع مطرح در این گروه معوقات بانکی است که منجر به تحقیق و تفحص مجلس از آن شده است. در همین ارتباط یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تحقیق و تفحص از بانک‌ها به خاطر افزایش معوقات بانکی خبر داد و گفت: هم‌اکنون رقم معوقات بانکی ۱۰۰هزار میلیارد تومان شده است. رجب رحمانی در ارتباط با دستورجلسه این هفته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از بانک‌ها اظهارکرد: تحقیق و تفحص از بانک‌ها عمدتا به خاطر افزایش مطالبات معوق بانک‌هاست چراکه تعدادی دانه درشت با دریافت وام‌های کلان به اسم اشتغالزایی و تولید از منابع بانکی سوءاستفاده کرده‌اند. وی با تاکید براینکه بناست تحقیق و تفحص از تمام بانک‌ها انجام شود درباره تفحص از بانک‌های خصوصی گفت: تمام بانک‌هایی که بانک عامل صندوق توسعه ملی بوده‌اند و اعتبارات عمرانی نیز دریافت کرده‌اند در تحقیق و تفحص خواهند بود. از سوی دیگر در صدر بودن خودرویی‌ها در معاملات روز گذشته باز هم چشمگیر بود. خودرویی‌ها همچون روزهای اخیر در مسیر صعودی قرار دارند به‌طوری که ایران‌خودرو جزو نمادهای موثر بر شاخص کل عمل کرد در عین حال زامیاد با صف خرید نسبتا سنگینی مواجه شد درحالی که هرچند بقیه نمادهای خودرویی و قطعات سازنده خودرو رشد قابل اعتنایی داشتند اما صف خرید نشدند.


لغو تحریم، پتروشیمی‌ها را تکان نداد!

همچنین از گروه پتروشیمی نماد شخارک که به مدد حمایت حقوقی با رشد مواجه شده روز گذشته نیز معامله بلوکی در نمادی عادی خورد. این گروه در راس نمادهای مثبت‌کننده شاخص قرار گرفتند. اما سخنان معاون وزیر نفت در این گروه قابل توجه بود، عباس شعری مقدم گفت: با وجود رفع تحریم‌های بخش پتروشیمی به دلیل اینکه مشکل نقل و انتقال پول هنوز حل نشده، هیچ اتفاقی درحوزه پتروشیمی نیفتاده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: همچنان مبادلات بانکی مشکل دارد و تا زمانی که این مشکل حل نشود شاهد گشایش چندانی نخواهیم بود. اما از صف خریدهای روز گذشته می‌توان از نمادهای ثنوسا، وساخت و بیمه البرز نام برد. در نتیجه بازار دیروز درحالی به پایان رسید که حجم 57 درصدی معاملات اوراق بدهی از کل داد و ستدها قابل توجه بود. درحالی که معاملات سهام در نماد عادی فقط 28درصد از حجم کل معاملات را به خود اختصاص داده بود. به این ترتیب رشد ارزش معاملات به 276میلیارد تومان درحالی که حجم سهام داد وستد شده در مقایسه با روزهای قبل کاهشی بود، نشان‌دهنده پیشی گرفتن معاملات اوراق بدهی نسبت به اوراق سهام بود. به این ترتیب، بازار سهام با خوش‌بینی نسبت به رفع تحریم سایر شرکت‌ها و گروه‌های اقتصادی به سرمایه‌گذاران خود چراغ سبز نشان داد به‌طوری که گروه خودرویی، بانکی و برخی شرکت‌های صنعتی و تولیدی با اقبال سهامداران مواجه شدند. همچنین درحالی محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند که در مقابل شرکت مخابرات ایران سعی در ریزشی کردن این متغیر عمل کرد. پس از آن گروه خودرویی در صدر نمادهای اثرگذار نشستند و شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی همچون وغدیر در پله بعدی ترقی شاخص کل قرار گرفتند.


بلوک 5 درصدی خریدار نداشت

از معاملات عمده سهام بازار عرضه بلوک 5 درصدی سهام شرکت سیمان کرمان از سوی گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن بود. تعداد 674ر025ر11 سهم معادل 5 درصد از سهام سیمان کرمان از طرف شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 800ر8 ریال در نماد سکرما4 عرضه شد اما در پایان معاملات به علت نبود خریدار از معامله ناکام ماند.


اتفاقات بازار فرابورس

شاخص فرابورس بر خلاف روند بورس، چندان رشدی نداشته روز گذشته نیز تنها با افت خیلی اندک رقم آن در 825 واحد درجا زد. ازجمله نمادهای اثرگذار این شاخص بانک دی، فولاد ارفع، و حسینا بودند و در مقابل نمادهای نفت پاسارگاد، پتروشیمی مارون و ذوب‌آهن اصفهان درکاهندگی این متغیر نقش ایفا کردند. رشد نماد بانک دی در این بازار چشمگیرتر از سایر نمادها بود به‌طوری که پس از صف خرید شدن بانک سینا، دی نیز روند این بانک را در پیش گرفت و در ادامه شاهد صف خرید بود. علاوه بر این حضور شرکت صدرا در میادین نفتی از اخبار قابل توجه فرابورسی‌هاست. در همین رابطه معاون وزیر نفت از تعیین تکلیف حضور شرکت صدرا در طرح توسعه میدان رشادت و چند فاز پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش شانا، رکن الدین جوادی در این خصوص اظهارکرد: موضوع تعیین تکلیف حضور شرکت صدرا تنها مربوط به میدان رشادت نیست بلکه این شرکت در چند فاز پارس جنوبی مسوولیت دارد که باید برای آنها نیز تعیین تکلیف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر