تغییر جهت‌گیری بازارهای صادراتی

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۶۴

گروه تجارت|

بررسی آمار ارزش صادرات غیرنفتی ایران در سال 94 که از سوی گمرک و بانک مرکزی ارائه شده دارای تناقض در اعداد و ارقام است که بر این اساس میان دو آمار منتشر شده اختلاف 5میلیارد دلاری وجود دارد. این تفاوت آماری ضرورت در پیش گرفتن یک روش واحد از سوی نهادهای دولتی که مرجع آماری محسوب می‌شوند، را دوچندان می‌کند تا از بروز چنین اختلافاتی جلوگیری شود. ﺑﺮ اﺳﺎس ﮔﺰارش آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ گمرک، در 12 ﻣﺎهه سال ۱۳۹۴ در ﻣﺠﻤﻮع 93.5ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ ارزش 42.4ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻧﻔﺖ، ﮔﺎز و ﺗﺠﺎرت ﭼﻤﺪاﻧﻲ ﺑﻪ ﺧﺎرج از ﻛﺸﻮر ﺻﺎدر ﺷﺪه اﺳﺖ. بر اساس ﻫﻤﻴﻦ ﮔﺰارش، آﻣﺎر ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﺻﺎدرات ﻣﻴﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 77.5ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ و ﺑﻪ ارزش 35.7ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر برآورد شده است. ﺑﺎنک ﻣﺮﻛﺰی ﻧﻴﺰ در آﻣﺎر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﺮاز ﭘﺮداﺧﺖﻫﺎ، ارزش ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﻛﺸﻮر در ﺳﺎل ۱۳۹۴ را ﺑﻴﺶ از ۳۱ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر اﻋﻼم ﻛﺮده اﺳﺖ. در آﻣﺎر ﺑﺎنک ﻣﺮﻛﺰی، در ﺑﺨﺶ ﺻﺎدرات ﻧﻔتی ﺑﻪ اﺳﺘﺜﻨﺎی ﺻﺎدرات ﻧﻔﺖ ﺧﺎم و ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﻣﻴﻌﺎنات ﮔﺎزی ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮارد از ﺟﻤﻠﻪ فرآورده‌های ﻧﻔﺘـﻲ و میعانات ﮔﺎزی ﺻﺎدر ﺷﺪه از سوی ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻣﻠﻲ ﻧﻔﺖ اﻳﺮان، ﻣﻠﻲ ﮔﺎز اﻳﺮان، ﻣﻠﻲ ﭘﺎﻻﻳﺶ و ﭘﺨﺶ ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﻧﻔﺘﻲ اﻳﺮان، ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ و ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ (ﮔﻤﺮﻛﻲ و ﻏﻴﺮﮔﻤﺮﻛﻲ) ﻧﻴﺰ ﻣﺸﻤﻮل ﺻﺎدرات ﻧﻔﺘﻲ ﻗﻠﻤﺪاد شده است. حال آنکه در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ آﻣﺎر ﻛﺎﻻﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ ﮔﻤﺮک ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﺎل ۱۳۹۴ ﺑﺎ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻛﺎﻻﻫﺎی ﮔﺮوه ﺳﻮﺧﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد که ﻏﻴﺮ از ﻧﻔﺖ‌ﺧﺎم، ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﻣﻴﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی، ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻮارد در ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻛﺎﻻﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﮔﻤﺮک ﺷﺎﻣﻞ ۳۲ ردﻳﻒ ﺗﻌﺮﻓﻪ 8 رﻗﻤﻲ ﻗﺮار دارد، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛـﻪ ﻃﺒﻖ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﮔﺮوه ﺳﻮﺧﺖ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد. ارزش صادرات ﻛﺎﻻﻫﺎی ﮔﺮوه ﺳﻮﺧﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﻲ که در آﻣﺎر ﺻﺎدرات ﻛﺎﻻﻫﺎی ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﮔﻤﺮک در ﺳﺎل ۱۳۹۴ لحاظ شده، طبق برآوردهای معاونت اقتصادی اتاق تهران، ﺣﺪود 7.11ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر است که در ﺻﻮرت ﻛﺴﺮ ارزش ﺻﺎدرات ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﺬﻛﻮر از ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﮔﻤﺮک، رﻗﻢ ﺟﺪﻳﺪ 28.5ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر اﺳﺘﺨﺮاج ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ رﻗﻢ 35.7ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﮔﻤﺮک ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ رﻗﻢ ﺗﻘﺮﻳﺒﻲ 31.03ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻر ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰی ﻧﻴﺰ ﺗﻔﺎوت دارد.


رشد 21 درصدی صادرات در 4 ماه

به گزارش «تعادل»، آمار متفاوت ارزش صادرات غیرنفتی کشور در حالی مطرح می‌شود که معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت کشور روز گذشته اعلام کرد: در 4ماه نخست سال جاری صادرات کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21درصد افزایش یافته و واردات نیز کاهش 7 درصدی را تجربه کرده است. به گفته ولی‌ا... افخمی‌راد در 4 ماهه نخست سال، صادرات کشور حدود 3.5میلیون دلار از واردات پیشی گرفته و موجب مثبت شدن تراز تجاری شده است؛ ضمن اینکه واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش یافته است. وی افزود: صادرات کالا با احتساب میعانات گازی در 4 ماه امسال 16 میلیارد و 308میلیون دلار و واردات 12میلیارد و 865 میلیون دلار بوده و تراز تجاری 990 درصد بهبود یافته است. وی اظهار امیدواری کرد که با ادامه این روند تا پایان سال به صادرات 50میلیارد دلاری دست یابیم. رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه تاکید کرد: در سبد صادراتی کشور بالاترین سهم مربوط به صادرات کالاهای پتروشیمی است که نسبت به سال قبل افزایش 41درصدی را داشته، پس از آن کالاهای صنعتی هستند که به ‌لحاظ ارزشی 26درصد رشد را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند؛ ضمن اینکه فرش و صنایع‌دستی نیز از وضعیت خوبی برخوردار شده و صادرات این محصولات 26درصد افزایش یافته است. به گفته افخمی‌راد از ابتدای سال تاکنون صادرات میعانات گازی 9 درصد کاهش یافته که این به معنای کاهش خام‌فروشی است.

معاون وزیر صنعت به شرکای تجاری کشور اشاره و تاکید کرد: بعد از عملیاتی شدن برجام جهت‌گیری بازارهای صادراتی کشور تغییر کرده، به‌طوری که در آمار تجاری 4 ماه، کره‌جنوبی با بیش از 2400درصد افزایش وادرات از ایران، به جمع 5 کشور اول خریدار کالا از ایران پیوسته است. به گفته افخمی‌راد همین جهت‌‌گیری در مورد کشورهای توسعه‌یافته نیز مشهود است چراکه از این‌ پس ایران می‌تواند به صورت مستقیم از بسیاری از کشورهای جهان کالا خریداری کرده یا به آنها صادرات داشته باشد. رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اقدام بانک مرکزی در خرید ارز صادرکنندگان عنوان کرد: بانک مرکزی امکانی را فراهم کرده تا صادرکنندگان از طریق سیستم بانکی ارز حاصل از صادرات خود را بفروشند و از بانک نیز ارز مورد نیازشان را تامین کنند. از سوی دیگر پیش از این صادرکنندگان مجبور بودند از طریق صرافی‌ها فعالیت کنند که هزینه نقل و انتقال ارز افزایش می‌یافت که این معضل در حال حاضر مرتفع شده است از این رو جای قدردانی و تشکر دارد. وی با بیان اینکه این اقدام بانک مرکزی کمک به توسعه صادرات است، گفت: انتظار داریم در گام بعدی ارز نیز تک‌نرخی شود تا توان رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی تقویت شود. افخمی‌راد در پایان بر تمرکز صادرات در واحدهای بزرگ مقیاس تاکید کرد و افزود: واحدهای کوچک تا زمانی که کوچک هستند، قابلیت رقابت در عرصه جهانی را ندارند به همین دلیل این واحدها، یا باید به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا بروند یا در کنسرسیوم‌ها و هلدینگ‌های صادراتی حضور یابند تا از این طریق حجم کالای تولیدی و صادراتی خود را افزایش دهند.

با توجه به اهمیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ در توسعه صادرات کالایی و خدمات غیرنفتی، روز گذشته تفاهمنامه همکاری بین موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شد. این تفاهمنامه برای مشارکت در انجام اقداماتی برای تحقق اهداف توسعه صادرات کالا و خدمات غیرنفتی از طریق ایجاد کارگروه توسعه صادرات هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بین موسسه و سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شده است. در این تفاهمنامه طرفین بر فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای تشویق هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ به توسعه صادرات، مساعدت به تدوین برنامه از سوی هر یک از هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صادراتی برای مشخص کردن اهداف صادراتی آنها به لحاظ کالایی و کشوری و نحوه برندسازی محصولات تاکید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر