سهم زیر یک درصدی صنایع الکترونیک از ارزش افزوده

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۶۳

تکمیل 4 هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت بالای 60درصد تا پایان سال

گروه صنعت| امروزه صنایع الکترونیک جایگاه خاصی در جهان دارند به طوری که بیشترین طرح‌های تحول و نوآوری برای این صنایع است. این درحالی است که صنایع الکترونیک در ایران ضعف‌ها و خلأهای بسیاری دارند و هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بازار کسب کنند. از سوی دیگر براساس اطلاعات، این صنعت نیز همچون سایر شاخه‌های صنایع در کشور در رکود به سر می‌برد و در مواجهه با چالش‌های اساسی ازجمله ضعف فناوری تولید، فشار رقبای خارجی و... است. از این رو اجلاس فعالان صنایع الکترونیک با حضور معاون فناوری رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در پژوهشگاه وزارت نیرو برگزار شد و توسعه اقتصاد دانش بنیان از رهگذر فناوری‌های پیشرفته، تبیین مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی در توسعه فناوری‌های پیشرفته در کشور و جهت‌گیری‌های راهبردی و پیامدهای آن در حوزه‌های سازوکارهای حمایت غیرمستقیم ازجمله اهداف این اجلاس است؛ در همین راستا «محمدرضا نعمت‌زاده» در این اجلاس از تصمیم دولت برای تشکیل دایره تخصص صنایع الکترونیک و پیشرفته خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت توسعه صنایع الکترونیک گفت: افزایش سهم صنایع الکترونیک در صنعت غیرقابل چشم‌پوشی است. چاره‌یی جز رفتن به سمت صنایع دانش‌بنیان نداریم اما متاسفانه سهم صنایع الکترونیک در ارزش‌افزوده ایران زیر یک درصد است. این درحالی است که امروز ما چاره‌یی جز رفتن به سمت صنایع دانش‌بنیان و پیشرفته برای ایجاد توسعه در صنایع ایران نداریم.


تدوین برنامه 10 ساله صنایع الکترونیک

نعمت‌زاده افزود: در سال 1990 نزدیک به 200دلار قیمت تجهیزات الکترونیک در هر خودرو بود اما اکنون این سهم به 2هزار دلار در هر خودرو رسیده است. وزیر صنعت افزود: پیش‌بینی می‌شود به زودی یک سوم قیمت هر خودرو مربوط به صنایع الکترونیک شود. وی از طراحی برنامه 10ساله برای صنایع الکترونیک خبر داد و از فعالان این حوزه درخواست کرد که ایده‌های خود را برای تدوین این برنامه ارائه کنند. وی افزود: تحقیق، آموزش و تولید باید در ارتباط تنگاتنگ با هم باشد و از تجارب دیگر کشورها برای طراحی ساختار جدید این صنایع استفاده شود. وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع الکترونیک عنوان کرد: با ایجاد دایره تخصصی صنایع الکترونیک و پیشرفته می‌توان حمایت لازم و خطوط اعتباری مورد نظر را برای این صنایع تامین کرد. چنانکه پیش از این تجربه تشکیل چنین دایره‌یی درخصوص این صنایع نفتی انجام شده است و چند بانک بعد از اینکه آموزش‌های لازم را در آن حوزه تخصصی گذراندند امروز بسیاری از امور مربوط به پروژه‌های نفتی را برعهده دارند و این اتفاق می‌تواند برای حوزه صنایع الکترونیک اتفاق بیفتد.

کارگروهی برای دانش بنیان کردن صنایع

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: باید در حوزه صنایعی مانند روبات، برند خودمان را داشته باشیم و حتی در صورت لزوم برای توسعه آن با دیگر کشورها وارد همکاری شویم. وی بیان کرد: در تشکیلات پزشکی نیز جلساتی با وزارت بهداشت برگزار شده تا اینکه تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی الکترونیک پیشرفته را خودمان تولید کنیم و آن را در اختیار بازار قرار دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این وزارتخانه آمادگی دارد که کارگروه‌های تخصصی و دایمی را تشکیل داده و در جهت دانش‌بنیان کردن همه صنایع از تولید صندلی گرفته تا صنایع فولاد و صنایع فضایی آنها را در سطح صنایع دانش‌بنیان قرار دهد.


پرداخت تسهیلات به 800 واحد صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اقدامات دولت در صنایع دیگر گفت: از مجموع بیش از 10هزار واحد صنعتی آسیب دیده و دچار مشکل شناسایی شده که 7هزار و 500 واحد آن در اولویت پرداخت تسهیلات است و تا روز گذشته به 800 واحد تسهیلات پرداخت شد. وی گفت: اغلب واحدهای بزرگ و متوسط به بزرگ‌تر توانستند مسائل و مشکلات خود را حل کنند و موارد بسیار اندکی که بیشتر صنایع قدیمی و فرسوده هستند، مشکل دارند. نعمت‌زاده گفت: واحدهایی که عمدتا مشکل نقدینگی دارند چه واحدهای کوچک زیر50 نفر و چه واحدهای متوسط دارای 15تا 100نفر نیروی انسانی به بانک‌ها معرفی شده‌اند و در این یکی، دو هفته اخیر روند رو به افزایش است که تعداد بیشتر و مبلغ بالاتری طلب می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با بانک‌ها جلسه داریم و در بخش بررسی همه کارها انجام شده ولی بخش انعقاد قرارداد در بانک‌ها در دست اقدام است و بانک‌ها قول دادند به روند کار سرعت بدهند و تا آخر شهریور پرونده‌ها بسته می‌شود.


سرنوشت طرح‌های نیمه تمام

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بیش از چهار هزار واحد طرح نیمه تمام متوسط تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد. وی درخصوص طرح‌های ملی بالای 60 درصد پیشرفت کار گفت: این طرح‌ها در زمینه زنجیره فولاد برای کاهش صادرات سنگ آهن خام، برخی در حوزه صنایع شیمیایی و مصالح ساختمانی است که در سراسر کشور و در 12 تا 13 استان وجود دارد و تلاش می‌کنیم امسال این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حمایت از صادر‌کنندگان تصویب شده و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است. کار در این زمینه شروع شده ولی نیاز داریم منابع ارزی و ریالی را از صندوق توسعه ملی بگیریم و در اختیار بانک‌ها قرار دهیم. نعمت‌زاده گفت: اولویت در رابطه با مشوق‌ها بیشتر منابع مالی است که از طریق یارانه‌ها باید پرداخت شود و رییس سازمان برنامه و بودجه قول داد که موضوع در اولویت باشد. وی گفت: در صورتی که این منابع پرداخت شود، می‌توانیم مشوق‌هایی به صادرکنندگان بدهیم و برای موضوعات خاص بیشتر در نظر می‌گیریم.

بازارسازی محصولات ساخته ‌شده

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز با تاکید بر نقش‌آفرینی بیش از 2هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در ساختار اقتصادی کشور گفت: ایجاد بازار مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر اقدامات معاونت علمی نیازمند توجه دیگر دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص بازار به محصولات و خدمات این شرکت‌هاست. سورنا ستاری در این اجلاس با بیان اینکه زیست‌ بوم کارآفرینی در تمامی عرصه‌های فناورانه ازجمله الکترونیک اساس و پایه‌ توسعه و پیشرفت اقتصادی است، افزود: فضایی که با تکیه 100درصدی درآمد کشور به منابع خام و زیرزمینی موجب توجه کمتر جامعه به نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی و توانمندی‌های علمی و فناورانه شد، غافل ماندن از سرمایه‌های اصلی این کشور را به دنبال داشت که پیامدهای این موضوع به‌ روشنی در صنعت نمایان است. ستاری بر ضرورت پیگیری جدی دولت و مردم برای ایجاد زیست‌ بوم کارآفرینی تاکید کرد و افزود: بسیاری از اقدامات دولت در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه شکل‌گیری این زیست ‌بوم است و تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هدف و رسالتی مهم‌تر از فراهم‌ کردن زمینه و فرهنگ‌سازی ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری نداشته است. ستاری، نقش دیگر قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل‌ ارتباط میان دستگاه‌های اجرایی کشور برای باز کردن فضا و تسهیل روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: ارتباط بسیاری از بخش‌های درگیر با کار شرکت‌های دانش‌بنیان مانند گمرک، بیمه‌ها و مالیات با یکدیگر و نیز شناخت صحیح آنها از ماهیت و سازوکار این شرکت‌ها می‌تواند ایجاد بهبود روند فعالان اقتصاد دانش‌بنیان از راه ایجاد فضای مناسب را منجر شود. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، بازارسازی و توانمندی لازم برای تجاری‌سازی محصولات و خدمات این شرکت‌ها را از دیگر ضروریات توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: ایجاد بازار مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از ضروریاتی است که باید به طور جدی پیگیری شود و در این راستا علاوه بر اقدامات معاونت علمی توجه دیگر دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص بازار به محصولات و خدمات این شرکت‌ها را نیاز دارد.


۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات

در همین حال، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: فعالان صنایع الکترونیک و شرکت‌های دانش بنیان متناسب با سطح فناوری طرح‌ها می‌توانند از تسهیلات با نرخ سود ۵ تا ۱۵درصد بهره بگیرند. علی وحدت گفت: این صندوق در سال ۹۴ بیش از ۴۰۰میلیارد ریال ضمانتنامه برای ذی‌نفعان صادر و بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی به شرکت‌ها و طرح‌های این حوزه اعطا کرده است. مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با تاکید بر توسعه همکاری‌های بین‌المللی با هدف یادگیری فناوری و نیز ایجاد ارتباط منطقی بین شرکت‌های بزرگ با صنایع دانش بنیان گفت: با توجه به تنوع و گستردگی صنایع الکترونیک شامل صنایع مخابراتی، ‌آی تی، ‌آی سی تی، نرم‌افزار و صنایع الکترونیک مصرفی باید در بخش‌هایی از صنایع الکترونیک ورود پیدا کنیم که هم رقابت‌پذیر باشیم و هم ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ایجاد کنیم. وی تصریح کرد: امروزه تولیدات صنایع الکترونیک۴۰ تا ۵۰ درصد از ارزش خودرو را در دنیا تشکیل می‌دهد؛ درحالی که این سهم در صنعت خودروسازی ما بسیار کمتر است و مادامی که در جهت رقابت‌پذیری و رفع نیازهای مشتری حرکت نکنیم، اتفاقی در این حوزه نخواهد افتاد. به گفته وحدت، تامین مالی صنایع پیشرفته لزوما بهترین روش برای حمایت از این صنایع نیست بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب شوند. مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با بیان اینکه روش ورود ما به سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر اخیرا تدوین و تصویب شده که در نیمه دوم سال اجرایی می‌شود، گفت: در روش سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر از شرکت‌های خصوصی با اعطای تسهیلات بلندمدت شبیه به تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت می‌کنیم. وحدت افزود: شرکت‌های خصوصی ابتدا سبدی از طرح‌های ریسک‌پذیر را ارائه و بعد از ارزیابی با مدلی که تدوین کردیم، شرکت‌ها در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر