کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۵۶

قیمت ۳ نوع کود شیمیایی افزایش یافت

مهر رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران از افزایش قیمت ۱۱ تا ۲۵‌درصدی کودهای اوره، پتاس و فسفات آمونیوم در ۴ روز گذشته خبر داد. حسن محمدی از افزایش قیمت ۳ نوع کود شیمیایی در بازار خبر داد و اظهارداشت: قیمت کودهای اوره، پتاس و فسفات آمونیوم در ۴ روز گذشته بین ۱۱ تا ۲۵‌درصد گران شده است. وی ضمن انتقاد شدید از این مساله، افزود: این افزایش قیمت علاوه بر اینکه با نرخ تورم تناسبی ندارد، با شعارها و برنامه‌های دولت نیز مغایر است. نماینده کشاورزان استان کردستان در شورای مرکزی خانه کشاورز اضافه کرد: در چند روز گذشته قیمت کود اوره از ۳۵‌هزار به ۳۸‌هزار و ۵۰۰ تومان و کود فسفات آمونیوم از حدود ۶۰‌هزار تومان به ۷۵‌هزارتومان رسیده ضمن اینکه قیمت پتاس نیز ۱۵‌درصد گران شده است. محمدی با بیان اینکه این ۳ قلم؛ کودهای پرمصرفی در میان کشاورزان هستند، افزود: دولت باید این افزایش نرخ‌ها در قیمت‌های تضمینی اعمال کند. نماینده کشاورزان استان کردستان در شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه تولیدکنندگان این استان، ۶۵۰‌هزارتن گندم تحویل دولت داده و ریالی بابت آن دریافت نکرده‌اند، گفت: دولت هنوز پول کشاورزان را نداده اما قیمت نهاده‌ها را برای آنان گران می‌کند که این اقدام صحیحی نیست.


واردات بیش از ۶۰ میلیون دلار «تیلاپیا»

مهر مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه سال قبل بیش از۶۰میلیون دلار تیلاپیا وارد شد، گفت: در دنیا، تیلاپیا راماهی فقرامی‌نامند اما درایران به عنوان محصولی لوکس عرضه می‌شود. ارسلان قاسمی افزایش تعرفه واردات ماهی تیلاپیا را در سال جاری، بر میزان واردات این محصول به کشور بی‌تاثیر خواند و اظهارداشت: متاسفانه سودی که از واردات این کالا نصیب واردکنندگان آن می‌شود، به قدری زیاد است که افزایش تعرفه بر این مساله بی‌تاثیر باشد. وی با بیان اینکه بی‌نظارتی‌های دستگاه‌های مسوول سبب شده است تیلاپیا با قیمت بالا در کشور به فروش برسد، گفت: این ماهی کیفیت غذایی بالایی ندارد که ارزش زیادی داشته باشد. مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران تصریح کرد: در دنیا تیلاپیا را ماهی فقرا می‌نامند در حالی که در ایران این ماهی به عنوان یک کالای لوکس به مردم عرضه می‌شود. قاسمی با بیان اینکه قیمت جهانی ماهی تیلاپیا بسیار ارزان است، افزود: هزینه تولید این ماهی کم و حجم تولید آن بسیار زیاد است که همین مساله باعث شده نرخ جهانی آن بالا نباشد. وی حجم گسترده واردات این ماهی طی سال گذشته به کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحال حاضر بخشی از واردات سال قبل در سردخانه‌ها قرار دارد ضمن اینکه سال۹۴؛ بیش از ۶۰میلیون دلار تیلاپیا وارد کشور شد. بنابراین ما به اندازه نصف میگویی که سال قبل صادر کردیم، فقط واردات تیلاپیا انجام دادیم. مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با بیان اینکه متاسفانه تیلاپیا رقیب جدی قزل‌آلا در بازار داخل شده است، اظهارداشت: این در حالی است که کیفیت آنها اصلا با هم قابل مقایسه نیست و همه می‌دانند قزل‌آلای ایران یک ماهی بسیار با کیفیت است. قاسمی تاکید کرد: با وجود این، حضور تیلاپیا در بازار داخل باعث شده است که تولیدکنندگان قزل‌آلا از ادامه کار دلسرد شوند. وی ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های سازمان شیلات کشور در این زمینه، گفت: این سازمان باید برای کاهش واردات تیلاپیا به کشور، پیشنهاداتی را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کند و وزارت‌خانه مذکور نیز اقدامات لازم را انجام دهد. به گفته قاسمی افزایش تعرفه واردات تیلاپیا، برای کنترل میزان واردات این ماهی به کشور تقریبا بی‌فایده است. مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران درباره وضعیت بازار ماهی نیز اظهارداشت: ایرانی‌ها در فصل تابستان تمایلی به مصرف ماهی ندارند و همین امر سبب کاهش تقاضا برای این آبزیان می‌شود. به همین دلیل است که بازار ماهی در فصل تابستان رونق چندانی ندارد. وی مصرف سرانه آبزیان در کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: به اعتقاد ما مصرف سرانه آبزیان بین 6.5 تا ۷ کیلوگرم و به اعتقاد سازمان شیلات 10.5 کیلوگرم است. قاسمی افزود: دلیل اختلافات آماری موجود نیز این است که متاسفانه ما سیستم آماری مناسبی در کشور نداریم. در مقررات جدید واردات و صادرات برای محصولات کشاورزی در سال‌۹۵؛ تعرفه واردات ماهی تیلاپیا تازه از ۲۶‌درصد در سال‌۹۴ به ۳۲‌درصد در سال‌۹۵؛ تعرفه واردات تیلاپیای منجمد از ۷‌درصد در سال‌۹۴ به ۳۲‌درصد در سال‌۹۵ و تعرفه فیله ماهی تیلاپیا از ۴‌درصد در سال‌۹۴ به ۳۲‌درصد در سال‌۹۵ افزایش یافته است.


تدوین برنامه اقدام مشترک در حوزه کارآفرینی سبز

ایرنا برنامه اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه کارآفرینی سبز تدوین شد. سرپرست دفتر پژوهش و توسعه فناوری‌های محیط زیست در نخستین جلسه شورای راهبری استارت آپ‌های سبز گفت: لازم است موضوعات اولویت‌دار زیست محیطی مشخص و با همکاری دستگاه‌های مربوطه نسبت به تدوین برنامه اقدام مشترک برای حمایت از کارآفرینی در حوزه محیط زیست (کارآفرینی سبز) اقدام شود. صدرالدین علیپور از برگزاری سلسله برنامه‌های استارت آپ‌های سبز با موضوعات زیست محیطی تخصصی و اولویت‌دار در سطوح ملی و استانی در سال‌1395 خبر داد. وی هدف از برگزاری برنامه‌های کارآفرینی را هدایت مشارکت مردمی در عرصه کارآفرینی اجتماعی، ورود ایده پردازان و خلاقان در حوزه مشکلات زیست محیطی و ایجاد کسب و کارهای سبز و محیط زیستی عنوان کرد. علیپور ادامه داد: نمایندگان دستگاه‌های مرتبط ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در راستای حمایت از ایده‌ها و فناوری‌های ارائه شده در این سلسله رویدادها، برای ایجاد مشاغل و کسب و کار سبز، پیشنهادات اجرایی خود را اعلام کردند. نخستین جلسه شورای راهبری استارت آپ‌های سبز با حضور معاون آموزش و پژوهش و جمعی از مدیران کل و کارشناسان ارشد نهادهای مرتبط از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری و دبیران اجرایی رویداد استارت‌آپ سبز تهران در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر