فقر به‌دلیل پرداخت هزینه‌های پزشکی

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۵۲

ایرنا

مدیر مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان گفت: براساس آمار رسمی تا پیش از اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت، سالانه 700‌هزار نفر از خانواده‌های ایرانی به خاطر پرداخت هزینه‌های درمان، فقیر می‌شدند. سید مجتبی طلایی افزود: قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، مردم مجبور بودند 70‌درصد از هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت کنند که در نتیجه این روند، هر سال 700‌هزار نفر از خانواده‌ها به خاطر هزینه‌های سنگین درمانی دچار فقر می‌شدند.

وی اظهارکرد: دولت یازدهم بدرستی احساس کرد که باید برای این مشکل اجتماعی و اقتصادی برنامه‌ریزی شود به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از بررسی کارشناسی، طرح تحول نظام سلامت را تدوین و به اجرا گذاشت که براساس آن مردم 15‌درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند و هزینه زایمان نیز رایگان شد.

مدیر مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان ادامه داد: پس از اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت، بیماران در بیمارستان‌های دولتی حدود 3تا6‌درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و مابقی این هزینه را دولت می‌پردازد. طلایی ادامه داد: حتی چنانچه بیمار بضاعت مالی نداشته باشد، نام او در ردیف بی‌بضاعت‌ها در سامانه مربوطه ثبت می‌شود و دولت هزینه درمان وی را پرداخت می‌کند. وی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب 12سال قبل در جمع مسوولان و پزشکان فرمودند که نمی‌خواهیم بستگان بیمار به جز رنج مریض داری، رنج دیگری داشته باشند، لذا در اجرای این امر مهم، دولت یازدهم بخوبی توانست با اجرای طرح تحول نظام سلامت این خواسته رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کند. مدیر مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان افزود: مردم ما پس از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، در بخش درمان در مراکز دولتی مشکلی ندارند. وی با بیان اینکه همزمان با پرداخت هزینه‌های درمان، دولت زمینه تامین و توسعه امکانات بخش بهداشت و درمان را فراهم کرد، گفت: در سه سال اخیر، بیش از 250‌هزار متر مربع از فضای فیزیکی مراکز درمانی استان اصفهان بازسازی و احداث شده است و این رقم کمی نیست.

طلایی با اشاره به اینکه دولت یازدهم تلاش خود را برای افزایش تخت‌های بیمارستانی جهت رسیدن به استانداردهای جهانی به کار گرفته است، گفت: اکنون در کشور حدود 82‌هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که اگر بخواهیم به استاندارد جهانی برسیم باید حدود 100‌هزار تخت بیمارستانی به این تعداد اضافه شود.

وی افزود: در استان اصفهان برای دست یابی به این استاندارد، دو‌هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم و دولت یازدهم برای برطرف کردن کمبود تخت‌های بیمارستانی و تربیت کادر پرستاری و بیمارستانی مورد نیاز برنامه دارد.

مدیر مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته یکهزارو714 تخت (ICU) در بیمارستان‌های کشور راه‌اندازی شده است، گفت: از این تعداد، 108 تخت آن سهم استان اصفهان بوده است. وی با اشاره به هزینه‌های بالای بیمار در مراکز (ICU) گفت: هر یک از تخت‌های (ICU) علاوه بر هزینه خرید، کادر پرستاری و درمانی، هر شب 600‌هزار تومان هزینه دارد که براساس برنامه طرح تحول نظام سلامت، دولت این میزان هزینه را برای هریک از تخت‌های (ICU) در بیمارستان‌ها پرداخت می‌کند.

(ICU) مخفف Intensive Care Unit و قسمتی از بیمارستان است که مراقبت‌های ویژه به بیماران یا مصدومان ارائه می‌شود.

همچنین بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نیز پس از ریکاوری به (ICU) منتقل شده و بعد با دستور پزشک به بخش منتقل می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر