جرایم صنایع کوچک و متوسط مشمول ۹۰درصد تخفیف می‌شود

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۴۴

علی یزدانی: صنعتگران پشت در مجلس بنشینند

گروه بنگاه ها|

«صنعتگران باید پشت در مجلس بنشینند.» این جمله‌یی است که معاون وزیر صنعت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم «نکوداشت حمایت از صنایع کوچک» بیان کرده است؛ اظهارتی که نشان‌دهنده شرایط خاصی است که اقتصاد ایران در زمان بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه کشور در مقابل می‌بیند. یزدانی معتقد است: اگر «فعالان تولیدی» و «صاحبان بنگاه‌های اقتصادی» می‌خواهند، دولتمردان و نمایندگان مجلس نسبت به مشکلات این بخش بی‌تفاوت نباشند، در این روزها که روند بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس دهم در حال پیگیری است و ریل‌گذاری اقتصاد کشور برای 5سال آینده انجام می‌شود، باید دنبال انتقال این مطالبات به نمایندگان مجلس دهم باشند، چرا که بعد از تصویب برنامه ششم عملا کاری نمی‌توان انجام داد. هرچند شاید برخی معتقد باشند که روش‌های موثرتری (مثلا استفاده از رسانه‌های گروهی) برای تشریح مطالبات فعالان کسب و کار کوچک و متوسط از ساختار تقنینی و اجرایی کشور وجود دارد، اما یزدانی از اهالی اقتصاد می‌خواهد که به صورت میدانی دنبال پیگیری مطالبات خود از مجلس دهم باشند. در کنار این موضوع مدیرعامل صنایع کوچک طعنه‌یی هم به برخی گروه‌های دلواپس زده که این روزها در تهران بنرهایی را با موضوع «به بن‌بست رسیدن برجام» بالا می‌برند؛ یزدانی به دوره‌یی اشاره می‌کند که در آن از کاغذپاره بودن قطعنامه‌های شورای امنیت صحبت می‌شد و از افراد و گروه‌هایی می‌گوید که بدون توجه به مشکلات تحریم‌ها، اقتصاد ایران را وارد دوره‌یی از رکود و سقوط کردند و امروز دولت را به دلیل تمام تنگناهای اقتصادی که در زمان ماجراجویی‌های غیرضروری دولت قبلی ایجاد شد، می‌نوازند. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۱۲هزار بنگاه و واحد صنعتی به چرخه صنعتی برمی‌گردند، اضافه کرد: «۱۲۴طرح با حجم سرمایه‌گذاری 1.4میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری کشور رسیده که از این تعداد طرح، ۵۴ طرح راه‌اندازی شده و ۷۰ طرح در دست اجراست.» مراسم نکوداشت روز حمایت از صنایع کوچک با حضور معاون وزیر صنعت و معدن و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار و هیات امنای شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.


فرافکنی گروه‌های دلواپس درباره اقتصاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «در این روزها باید صنعتگران و فعالان اقتصادی پشت در مجلس بنشینند، چرا که پس از تصویب برنامه ششم کاری نمی‌توان انجام داد.»

به گزارش ایسنا، علی یزدانی دیروز در مراسم نکوداشت حمایت از صنایع کوچک که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: «باید برای رفع مشکلات موجود در صنعت به یک راهکار واحد برسیم و در این راستا به صورت همگرا با هم حرکت کنیم. مشکل بزرگی مانند جنگ نظامی را با عزت و اقتدار پشت سر نهادیم، قطعا در این اوضاع اقتصادی نیز به هدف نهایی دست خواهیم یافت.» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در کشور حدود ۸۰هزار صنایع کوچک وجود دارد، گفت: «دولت با وجود انباشتی از مشکلات، شبانه‌روز در حال تلاش گسترده برای رفع این مشکلات و معضلات است.»

یزدانی به بنرهایی که در تهران تحت عنوان اینکه 6ماه از برجام گذشت، اما اتفاقی نیفتاد اشاره و خاطرنشان کرد: «آن آقایانی که در ۱2 - ۱0سال قبل در 8سال از دولتشان تصمیمات شورای امنیت را کاغذ پاره توصیف می‌کردند، مشکلات را فراروی صنعت قرار دادند حالا چگونه انتظار دارند مشکلات تولید در 6ماه برطرف شود، در تمام فناوری‌های روز از دنیا عقب افتاده‌ایم. در سال‌های قبل دلال‌های متعددی برای گشایش ال‌سی‌ها با چرخش‌های چند کشور حداقل ۱۰درصد مبلغ را طلب می‌کردند.» مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به این نکته اشاره کرد: «برای شنیدن حرف تولیدکنندگان و صنعتگران به استان‌های مختلف سفر کردم تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شوم. در سه ماه گذشته به ۳۱ استان کشور سفر کردم و به بیش از ۷۰۰ نفر در دفتر پاسخ دادم. باید مشکلات را در داخل حل کنیم، چرا که از بیرون کسی به ما کمک نخواهد کرد.»

یزدانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری که بدون مبنا انجام و حمایت شود دچار مشکل خواهد شد، ادامه داد: «در داخل شهرک‌های صنعتی در ۷۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی کشور ۳۷هزار واحد صنفی مستقر است که از این تعداد 7هزار واحد آن تعطیل شده است. ۵۸درصد این تعطیلی‌ها در دولت قبل اتفاق افتاده در حالی که ۴۲درصد آن در دولت‌های سازندگی و اصلاحات و تدبیر و امید بوده است. البته هر مشکلی که ایجاد شده در حال حاضر توسط ما باید مرتفع شود.»

وی ادامه داد: «اکنون باید برای برنامه ششم راهکارهایی از سوی صنعتگران تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شود. در این روزها باید صنعتگران و فعالان اقتصادی پشت در مجلس بنشینند چرا که پس از تصویب برنامه ششم کاری نمی‌توان انجام داد.»


صدور سریع مجوز شهرک‌های صنعتی خصوصی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فضای بیرون اصفهان علیه اصفهان است و همه اصفهان را یک استان برخوردار می‌دانند، ادامه داد: «در تبریز بین مسوولان و نخبگان در بخش خصوصی امنیت و همگرایی وجود دارد و نوع نگاه به سرمایه‌گذاران بیرونی در خارج از استان باعث انجام کارهای بزرگ شده است.»

وی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: «تمام افرادی که امروز مشکلات خود را در قالب یک نامه ارائه دهند، با تمام آنها تماس گرفته می‌شود و مشکلاتشان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.»

یزدانی افزود: «واحدهای صنعتی در چند سال گذشته به جهت شرایط رکود به تعهدات خود عمل نکرده‌اند که این موضوع در نهایت منجر به ۴۰۰ میلیون تومان جریمه شد. در راستای سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری جرایم صنایع کوچک و متوسط مشمول ۹۰درصد تخفیف و بخشودگی قرار خواهد گرفت.»

وی با بیان اینکه در برخی موارد نیاز به اصلاح قانون است، گفت: «هر مجموعه‌یی که درخواست شهرک صنعتی خصوصی بدهد در حداقل زمان برای او مجوز صادر می‌شود و تمام مزیت‌های شهرک‌های صنعتی دولتی را خواهد داشت.»

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ارتقای رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط با نگاه به صادرات از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: «تحقق اقتصاد مقاومتی مرهون قوای قضاییه، مقننه، اصحاب رسانه و نیز تشکل‌های صنفی و صنعتی است. برای اقتصاد مقاومتی همه باید به میدان عمل وارد شوند. تحقق اقتصاد مقاومتی برای همه آحاد ملت و همه زمان‌هاست.»

یزدانی اضافه کرد: «موجی که به تبع حضور دولت تدبیر و امید و به ویژه پس از برجام شکل گرفته، بزرگ و ستودنی است. ۸۲ تفاهمنامه بین‌المللی مشترک با طرف ایرانی تحت نظر وزارت صنعت، منعقد شده که تاکنون ۲۹ مورد آن اجرایی شده است. در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته مجوزهای صادر شده در حوزه صنفی و پروانه‌های بهره‌برداری در حوزه صنعت به ترتیب ۵۸ و ۱۵درصد رشد داشته است.»


دارایی فعالان اقتصادی در گرو بانک‌هاست

در کنار علی یزدانی، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق اصفهان هم از جمله چهره‌هایی بود که در این همایش درباره مهم‌ترین مطالبات صنایع کوچک از ساختار اجرایی، تقنینی و قضایی کشور صحبت کرد. سهل‌آبادی محاسبه بهره مرکب تسهیلات بانکی و جرایم سالانه برای صنعتگران را عامل به اجرا گذاشتن وثایق تولید‌کنندگان توسط بانک‌ها دانست و گفت: «مالکیت فردی و خانوادگی که از موارد مهم در صنایع کوچک و متوسط

به‌شمار می‌آید، در حال حاضر از بین رفته است زیرا بیشتر خانه‌ها و کارخانه‌های صنعتگران در گرو

بانک است.»

وی با انتقاد از قطع شدن برق واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها بدون هماهنگی با فرمانداری‌ها گفت: «به‌طور مرتب برق کارخانه‌ها قطع می‌شود و این در حالی است که اداره برق باید با فرمانداری در موضوع قطعی برق هر واحد تولیدی هماهنگ باشد و متاسفانه این همکاری و هماهنگی با صنعتگران در این زمینه وجود ندارد.»

سهل‌آبادی با اشاره به اینکه حدود ۵۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با معضل بیکاری روبه‌رویند، افزود: «از هر ۵ خانوار یک خانوار بیکارند این در حالی است که ۳۰درصد از زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه کار می‌کنند.»


تطبیق با سیاست‌های اقتصادی کلان

در شرایطی که رییس اتاق اصفهان خواستار توجه بیشتر بانک‌ها به پویایی کسب و کار کوچک است، محمدرضا برکتین رییس خانه صنعت و معدن اصفهان از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و از فعالان اقتصادی می‌خواهد که هماهنگی لازم با برنامه‌ریزی‌های کلان دولت یازدهم داشته باشند. برکتین اظهار کرد: «رییس‌جمهور با حداقل بودجه و توان مالی ضعیف شده و فضای سیاسی پر تنش دولت جدید را دست گرفت. کاهش تنش در فضای بین‌المللی توسط دولت جدید قابل قدردانی است، چرا که در جهت بهبود روابط بین‌الملل حرکت‌هایی انجام شده است.

ظرف این سه سال دولت با انضباط مالی و با هدف جلوگیری از تنش، پیش رفت. همچنین کاهش نرخ بهره متناسب با کاهش نرخ تورم بسیار ستودنی است و شایسته تقدیر.»

این فعال اقتصادی اضافه کرد: «از وزارت صنایع انتظار داریم که واردات کالاهای غیر ضروری و تولید داخل کنترل شود. باید به تولید داخل اعتماد کنیم و در کنار اعتماد باید کنترل و نظارت هم از طرف دولت برای افزایش کیفیت انجام شود.»

رییس خانه صنعت و معدن استان اصفهان با بیان اینکه فضای رکود استخوان تک‌تک صنعتگران و تولیدکنندگان کشور را خرد کرده است، گفت: «سال 1394، سال امید به تصویب برجام بوده و فعالیت‌های شایسته‌یی در این باره انجام گرفت، اما در سال جاری انتظار داریم حمایت از صنعتگران در حفظ اشتغال خود مورد توجه وزارتخانه قرار گیرد. باید جهت بهبود فضای روحی و روانی جامعه و شرایط امید تلاش شود. امروز در شرایط رکود قرار داریم، اما امنیت هم موجود است. سه سال گذشته را از یاد نبرده‌ایم که در چه شرایطی به سر می‌بردیم.»وی خطاب به صنعتگران و تولیدکنندگان اظهار کرد: «شما باید سیاست‌های خود را با سیاست‌های دولت تطبیق دهید و فضای کسب و کار خود را بهبود بخشید و بدانید که آینده از آن ماست.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر