از منطقه

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۳۱

30 درصد یخچال‌های طبیعی تاجیکستان از بین رفته‌اند

امامعلی رحمان، رییس‌جمهوری تاجیکستان می‌گوید: «طی 10سال گذشته30درصد از یخچال‌های طبیعی این کشور به خاطر تغییرات آب و هوایی از بین رفته است و این روند ادامه دارد.» به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی، رحمان در همایش بین‌المللی موسوم به «تامین دسترسی همگانی به آب و بهداشت» در شهر دوشنبه گفته است طی این دوره تنها از مساحت یخچال «فیدچینکا» به عنوان بزرگ‌ترین یخچال تاجیکستان حدود دو کیلومتر کم شده و در سال جاری حجم رودخانه آمو 30درصد کاهش یافته است. پیش‌تر مسوولان مرکز آب و هواشناسی تاجیکستان گفته بودند که یخچال‌ها ضمن آب شدن هر 10سال یک ‌بار هم جابه‌جا می‌شوند. میزان جابه‌جایی یخچال خرسان در ناحیه ونج از سال 2011میلادی تا به امروز حدود یک کیلومتر اعلام شد که در نتیجه این حرکت، دریاچه‌های مصنوعی ایجاد شده است.


کسری بودجه کویت برای اولین‌بار در 16 سال گذشته

در پی کاهش قیمت جهانی نفت، بودجه عمومی کویت در سال مالی منتهی به ماه مارس میلادی برای نخستین ‌بار در 16سال گذشته دچار کسری 4.6میلیارد دیناری(15.3میلیارد دلاری) شده است. به گزارش فرانس 24 انس الصالح، وزیر امور مالی کویت گفته درآمد کشورش در سال مالی جاری 13.63میلیارد دینار(45.5میلیارد دلار) بوده که کاهش 45درصدی را به ثبت رسانده و این درحالی است که خرج مالی کویت با کاهش 14.8درصدی به 18.24میلیارد دینار(60.5 میلیارد دلار) رسیده است. درآمدهای نفتی کویت در سال مالی 2016/2015 کاهش 46.3درصدی داشته و به رقم 10.075میلیارد دینار معادل 40.1میلیارد دلار رسیده است. این در شرایطی است که مطابق برنامه بودجه امسال کویت، درآمدهای نفتی 89درصد مجموع درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد که این میزان در سال گذشته 95درصد بوده است.


تعلیق فعالیت دانشگاه امریکایی در کابل

به دنبال ربودن دو استاد دانشگاه امریکایی در کابل، این دانشگاه فعالیت خود را در پایتخت افغانستان به حالت تعلیق درآورد. به گزارش ایرنا، این دانشگاه امریکایی با انتشار اطلاعیه‌یی گفت تا زمانی که سرنوشت دو استاد ربوده شده این دانشگاه در یکی از امن‌ترین مناطق کابل مشخص نشود، تعلیق فعالیت آن ادامه خواهد داشت. دو استاد دانشگاه امریکایی در کابل که یکی از آنان تبعه امریکا و دیگری تبعه استرالیا هستند در منطقه «دارالامان» یکی از امن‌ترین مناطق کابل، پایتخت افغانستان ربوده شدند. شاهدان گفتند سه فرد مسلح که لباس نظامی بر تن داشتند، خودرو این دو استاد را متوقف کردند و پس از ضرب و شتم راننده، دو تبعه خارجی را با خود بردند. هنوز از سرنوشت این دو استاد ربوده شده سرنخی به دست نیامده و وزارت کشور افغانستان گفته که درحال پیگیری این موضوع است. آدم‌ربایی و درگیری در مناطق مختلف افغانستان افزایش یافته و ارتش و نیروهای امنیتی نیز بر دامنه حملات خود به مواضع گروه‌های مسلح مخالف به ویژه در شرق، جنوب و شمال شرق کشور افزوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر