بی‌کفایتی سیاسی دونالد ترامپ

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۲۵

گروه جهان

در نامه سرگشاده‌یی که به امضای ۵۰کارشناس امنیت ملی حزب جمهوری‌خواه رسیده اخطار داده شده که دونالد ترامپ نامزد این حزب در دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری را فاقد صلاحیت برای رهبری کشور دانستند و نوشتند که احتمالا وی «بی‌احتیاط‌ترین رییس‌جمهور» تاریخ ایالات‌متحده خواهد بود.

به گزارش رویترز، این نامه که توسط کارشناسان امنیت ملی حزب جمهوری‌خواه نوشته شده است، به‌دلیل لحن و زبان جدی و صریحی که دارد بسیار قابل‌توجه است. بسیاری از کسانی که امضای‌شان پای این نامه دیده می‌شود، نومحافظه‌کارانی هستند که پیش‌تر از امضای متنی مشابه خودداری کرده بودند.

در نامه این گروه که مایکل هیدن مدیر سابق سیا نیز یکی از آنهاست، آمده است که «ترامپ از شخصیت، ارزش‌ها و تجربه لازم برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست. او اقتدار اخلاقی امریکا را به‌عنوان رهبر جهان آزاد تضعیف کرده است. او فاقد دانش لازم و نیز اعتقاد به قانون اساسی، قوانین و نهادهای امریکا ازجمله تساهل مذهبی، ‌آزادی مطبوعات و نیز استقلال قوه قضاییه است.» در این بیانیه آمده است: از چشم‌انداز سیاست خارجی، دونالد ترامپ صلاحیت ریاست‌جمهوری و فرماندهی کل قوا را ندارد و ما متقاعد شده‌ایم که او رییس‌جمهوری خطرناک خواهد بود که امنیت ملی امریکا را به مخاطره خواهد انداخت.

امضا‌کنندگان این نامه نوشته‌اند: «هیچ یک از ما به دونالد ترامپ رای نخواهیم داد و در مورد رای به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها هم تردید داریم.»

ترامپ در واکنش به این نامه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است: «امضاکنندگان این نامه همان کسانی هستند که مردم امریکا باید از آنها بپرسند چرا وضع جهان چنین به‌هم ریخته و ما از آنها متشکریم که پا پیش گذاشته‌اند تا همه مردم در کشور ما بدانند چه کسی مسوول اوضاع خطرناک فعلی جهان است. این افراد چیزی بیش از نخبگان شکست خورده واشنگتن که قصد چسبیدن به قدرت را دارند، نیستند و وقت آن است به خاطر اقدامات‌شان مسوول شناخته شوند.»

او آنها را در کنار هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، مسوول حمله به عراق معرفی کرده و گفته اجازه ظهور داعش را داده‌اند. این نامه پس از آن منتشر می‌شود که شماری از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه علنا اعلام کردند در انتخابات از ترامپ حمایت نخواهند کرد. باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا هم اخیرا گفته ترامپ شایستگی به‌عهده گرفتن پست ریاست‌جمهوری را ندارد و این سوال را مطرح کرده که چرا جمهوری‌خواهان همچنان از نامزدی او حمایت می‌کنند.

نیویورک تایمز بااشاره به واکنش ترامپ به این نامه می‌نویسد: «مخالفت 50چهره برجسته امنیتی و نظامی جمهوری‌خواه با نامزدی ترامپ نشانه بروز شکاف آشکار در این حزب است. این بدان معناست که ترامپ با فرض پیروزی در انتخابات نیز با مشکلات عمده‌یی روبه‌رو خواهد شد. ازسوی دیگر، جمهوری‌خواهانی که ترامپ آنها را تقبیح و متهم می‌کند همگی افرادی هستند که در امور اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و استراتژی بسیار باتجربه هستند. این درحالی است که مشاوران ترامپ در مقایسه با آنها تجربه بسیار اندکی دارند.»

ترامپ در مواردی از سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه فاصله گرفته است. او ازجمله ادامه تعهد امریکا به ناتو را زیر سوال برده، بر استفاده از شکنجه مهر تایید زده و گفته که کره‌جنوبی و ژاپن باید خود را به تسلیحات هسته‌یی مجهز کنند.

دیک چنی معاون جورج بوش پسر، جان نگروپونته نخستین مدیر سازمان امنیت ملی امریکا، رابرت زولیک ‌معاون سابق وزارت خارجه و مدیر سابق بانک جهانی و تام ریج و مایکل چرتاف دو وزیر سابق امنیت ملی ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند. درعین حال چند نفر از وزرای خارجه سابق امریکا، ازجمله هنری کسینجر، کاندولیزا رایس و کالین پاول و جورج بوش پسر این نامه را امضا نکرده‌اند.

این نامه نگرانی‌های مشابه سایر مقام‌های امنیت ملی حزب جمهوری‌خواه که در ماه مارس مطرح شده بود را منعکس می‌کند. اما به نوشته نیویورک تایمز پس از آنکه ترامپ روسیه را ترغیب کرد سرور ایمیل‌های هیلاری کلینتون را هک کند به امضای شمار دیگری از کارشناسان هم رسید.

به‌ گفته جان بلینگر مشاور سابق حقوقی کاندولیزا رایس (وزیر خارجه سابق) که نامه را تنظیم کرده بعضی امضاکنندگان نامه تازه گفته‌اند که به نامزد دموکرات‌ها رای خواهند داد و شماری هم گفته‌اند که اصلا پای صندوق رای نخواهند رفت اما همگی به‌طور مشترک ابراز عقیده کردند که ترامپ واجد شرایط لازم برای ریاست‌جمهوری نیست و حتی خطرناک خواهد بود. گفته می‌شود تقریبا اکثریت حزب جمهوری‌خواه، چیزی نزدیک به 70درصد، معتقدند که ترامپ باید از رقابت‌های انتخاباتی کنار گذاشته و فرد دیگری جایگزین او شود. سناتور جمهوری‌خواه نیوهمپشایر که خواسته نامش فاش شود به پولیتیکو گفته است: «ترجیح می‌دهم شانس خود را با هر فرد دیگری غیر این بازنده (ترامپ) امتحان کنیم.»

سناتور جمهوری‌خواه دیگری از ایالت فلوریدا نیز گفته است: «تاثیر حضور ترامپ در انتخابات نوامبر کاملا معکوس خواهد بود و احتمالا به ضرر حزب تمام خواهد شد. تصویر منفی او در میان اسپانیایی‌زبان‌ها، زنان و رای‌دهندگان مستقل چیزی است که می‌تواند برای جمهوری‌خواهان ویرانگر باشد. تاثیرات ویرانگر شعارهای تفرقه‌افکنانه ترامپ علیه جامعه اسپانیایی‌زبان‌ها احتمالا سال‌ها ادامه خواهد داشت.»


مک‌مالین: جایگزین احتمالی ترامپ

در همین حال رویترز نوشته، انتظار می‎رود جمهوری‌خواهانی که از عملکرد ترامپ راضی نیستند، اوان مک‌مالین افسر سابق سازمان سیا را به‌عنوان نامزد جایگزین برای محافظه‌کاران معرفی کنند. مک‌مالین نیز با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی از نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خبر داده است.

مک‌مالین 40ساله که در حوزه سیاست خارجی، به نومحافظه‌کاران نزدیک است بارها از مواضع ترامپ در زمینه حقوق مدنی انتقاد کرده و او را فردی خودکامه نامیده است. وی همچنین ترامپ را به خاطر خودداری از انتشار مدارک مالیاتی‌اش سرزنش کرده است. شباهت ترامپ و مک‌مالین در این است که هیچ کدام از آنان تاکنون مسوولیت دولتی برعهده نداشته‌اند. آخرین مسوولیت مک‌مالین مدیر سیاست‌گذاری همایش جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان امریکا بوده است؛ هرچند وی اکنون مسوولیتی در این زمینه ندارد. مک‌مالین به مدت 11سال افسر عملیاتی سیا بود. اوان مک‌مالین در صورت اعلام نامزدی، احتمالا به‌عنوان نامزد مستقل محافظه‌کار وارد عرصه رقابت برای ریاست‌جمهوری می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر