تامین مواد اولیه با قراردادهای بلندمدت در بورس کالا

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۱۸

گروه بورس

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی گفت: تولید مجتمع‌های پتروشیمی جوابگوی نیاز داخل است، به‌طوری که در حال تامین محصولات صنایع پایین‌دست هستند و حتی شاهد صادرات مجتمع‌های پتروشیمی به کشورهای دیگر هستیم، بنابراین نیازی برای واردات مواد آن هم با ارز مبادله‌یی وجود ندارد. محمد مروج‌حسینی در گفت‌وگو با «تعادل» افزود: در مقاطعی از زمان به‌دلیل مشکلاتی در برنامه تولید پتروشیمی و کاهش تولید نیاز به واردات وجود دارد، اما اکثرا پتروشیمی‌ها در حال تامین محصولات صنایع پایین‌دست و حتی صادرات به کشورهای دیگر هستند، از این رو نیازی به واردات محصولات پتروشیمی نیست. وی در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از یک سال است که عرضه محصولات پتروشیمی‌ها در بازار داخل با ارز آزاد انجام می‌شود، به‌همین دلیل واردات محصولات با ارز مبادله‌یی فقط برای واردکنندگان به‌صرفه است اما در مقابل تقاضا برای تولید داخلی کم می‌شود و به این ترتیب انجام واردات اصلا منطقی نیست.

مروج‌حسینی در ادامه بااشاره به اینکه مجتمع‌های تولیدکننده پلی‌پروپیلن می‌توانند از طریق بورس کالای ایران اقدام به عقد قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین‌دست کنند، افزود: انعقاد قرارداد بلندمدت مجتمع‌های پتروشیمی با صنایع پایین‌دست به‌نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است. وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه نیاز به تامین محصولات در صنایع پایین‌دست دغدغه این واحدها محسوب می‌شود، عقد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا می‌تواند نگرانی آنها را درخصوص تامین مواد در آینده از بین ببرد.

وی همچنین افزود: فعالان بازار پتروشیمی در ماه‌های متفاوت درگیر نوسانات قیمتی هستند و به نظر می‌رسد انعقاد قراردادهای بلندمدت بتواند ریسک تامین مواد برای مصرف‌کنندگان همچنین فروش برای پتروشیمی‌ها با قیمت‌های متعادل را پوشش دهد. وی بااشاره به اینکه تغییرات قیمتی همچنین نوسانات نرخ ارز برای پتروشیمی‌ها نیز ریسک بالایی در عرضه محصولات‌شان ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر ارز تک‌نرخی شود، انعقاد قراردادهای بلندمدت هم ازسوی پتروشیمی‌ها و هم صنایع پایین‌دست با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد، چراکه نوسانات ناشی از قیمت ارز از بین خواهد رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر