افزایش دلار بانکی؛ کاهش دلار آزاد

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۱۴

گروه بانک و بیمه|

بانک مرکزی روز سه‌شنبه نرخ برابری 39 ارز عمده را اعلام کرد که بر اساس آن ارزش 22 ارز از جمله دلار امریکا افزایش و قیمت 15 ارز همچون یورو و پوند انگلیس کاهش و نرخ 2 ارز نیز ثابت ماند.

به گزارش «تعادل» هر دلار امریکا با 27ریال افزایش به 31هزار و 46ریال رسید؛ هر پوند انگلیس با کاهش 262ریالی 40هزار و 332ریال و هر یورو با 25ریال کاهش 34هزار و 406ریال قیمت‌گذاری شد. نرخ بانکی دلار در نخستین روز ابلاغ دستورالعمل خریدوفروش ارز به نرخ آزاد توسط بانک مرکزی ۳۰۹۵تومان بود که این نرخ دیروز ۳۱۰۱تومان اعلام شد که حاکی از روند حرکت لاک‌پشتی و نامحسوس افزایش نرخ ارز و نزدیک کردن این نرخ به قیمت بازار آزاد توسط بانک مرکزی است.

از سوی دیگر نرخ دلار در بازار آزاد در این مدت از ۳۵۳۳تومان به ۳۵۳۷تومان در پایان وقت معاملات دیروز رسیده است. نرخ دلار سنا در پایان وقت دوشنبه ۳۵۳۶تومان و نرخ دلار حواله ۳۵۷۵تومان بود. بر این اساس در حال حاضر ۴ نرخ در کشور برای خریدوفروش و معاملات و اقدامات ارزی اعمال می‌شود و البته این نرخ جز قیمت‌هایی است که دلالان بازار آزاد به مشتریان پیشنهاد می‌کنند. بنابراین قرار است، علاوه بر برچیده شدن بساط دلالان از بازار ارز با این اقدام بانک مرکزی، نرخ‌های دیگر یکسان‌سازی شوند.


کاهش نرخ دلار و افزایش قیمت سکه در بازار آزاد

صرافان ارز و سکه بازار آزاد نیز هر دلار امریکا را با 54ریال کاهش قیمت 35هزار و 319ریال و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را با 4هزار ریال افزایش 11میلیون و 64هزار ریال دادوستد کردند. بر اساس معاملات ثبت شده در سامانه سنا که توسط صرافی‌های مجاز کل کشور انجام می‌گیرد، هر یورو با 166ریال افزایش به 39هزار و 789ریال رسید و هر پوند انگلیس نیز با 140ریال کاهش قیمت، 46 هزار و 490 ریال فروخته شد. برپایه اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم با 25هزار ریال کاهش به 11میلیون و 50هزار ریال، هر قطعه نیم سکه با 10هزار ریال افزایش قیمت 5میلیون و 580 هزار ریال و هر قطعه ربع سکه بدون تغییر قیمت، 2 میلیون و 870 هزار ریال داد وستد شد.

هر قطعه سکه گرمی نیز یک میلیون و 820هزار ریال فروخته شد و هر گرم طلای 18عیار، یک میلیون و 127هزار و 800 ریال داد و ستد شد. هر اونس طلا نیز با یک دلار کاهش قیمت، یک هزار و 332 دلار و 20 سنت قیمت‌گذاری شد. پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد، قیمت جهانی طلا روز دوشنبه به کمترین سطح در یک هفته گذشته رسید، با این وجود تحلیلگران معتقدند بازار هنوز به افزایش قیمت طلا در آینده خوشبین است. جمعه گذشته گزارش اشتغال امریکا نشان داد؛ بازار کار این کشور رونق دارد و گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی توسط بانک مرکزی امریکا قوت گرفت. افزایش نرخ بهره موجب کاهش تقاضای طلا می‌شود. قیمت طلا جمعه گذشته در بازار لندن 1.9درصد کاهش پیدا کرد که بیشترین کاهش قیمت از 9 مه (20 اردیبهشت) محسوب می‌شود. قیمت طلا از ابتدای سال 2016 تاکنون به دلیل نرخ بهره کم یا منفی در اقتصاد برتر جهان 26 درصد بالا رفته است. با توجه به رونق بازار کار در امریکا که مهم‌ترین شاخص برای ارزیابی بهبود شرایط اقتصادی محسوب می‌شود، بانک مرکزی این کشور ممکن است برای دومین بار اقدام به افزایش نرخ بهره کند. بانک مرکزی امریکا در دسامبر 2015 (آذر 1394) برای نخستین‌بار در 10 سال گذشته اقدام به افزایش نرخ بهره کرد و آن را از نزدیک صفر به 0.25درصد افزایش داد. بر اساس گزارش جدید اشتغال امریکا، سطح اشتغال جدید این کشور در ماه جولای 2016 (تیر- مرداد) 225 هزار واحد نسبت به ماه پیش از آن افزایش پیدا کرد و از پیش‌بینی تمام 89 اقتصاددانی که بلومبرگ از آنها نظرسنجی کرده بود، فراتر رفت. «اندرو او» استراتژیست بازار ‌ای‌ جی آسیا در سنگاپور از طریق پست الکترونیکی به بلومبرگ گفت: بازار همچنان بر این گمان است که قیمت طلا در ماه‌های باقیمانده سال 2016 افزایش خواهد یافت، زیرا هنوز در شرایطی قرار داریم که بازده اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاری چندان جذابیتی ندارد. وی افزود: حتی قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا در سال 2016 نیز ممکن است، نتواند بازار را نسبت به افزایش قیمت طلا در آینده بدبین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر