لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 تصویب شد

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۰۸

گروه اقتصاد کلان|

لایحه اصلاح قانون بودجه 95 بالاخره تصویب شد. دیروز کمیسیون برنامه ‌و بودجه در بررسی مجدد خود جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95 را تصویب کردند و با پیشنهادات دولتی مبنی بر تسعیر نرخ ارز و تسویه بدهی‌های دولت موافقت کردند اما بند مربوط به تبصره هدفمندسازی یارانه‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده است. عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن اعلام این خبر، تصمیم‌های بودجه‌یی دیروز کمیسیون برنامه و بودجه را توضیح داد و گفت: نخستین مصوبه دیروز در مورد پرداختی حوزه سلامت کشور بود. در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون بودجه 95 آمده بود که به دولت اجازه داده می‌شود تا 50هزار میلیارد ریال از بدهی‌های سازمان بیمه سلامت ایران به طلبکاران را از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی و واگذاری آن به طلبکاران مزبور، تمام یا بخشی از بدهی‌ها را تسویه کند. اعضای کمیسیون برنامه‌ و بودجه ضمن تصویب این پیشنهاد، رقم ذکر شده در متن لایحه را به 80هزار میلیارد ریال افزایش دادند.

یوسفیان ملا همچنین از تصویب پیشنهاد پرماجرای دولت مبنی بر تسویه بدهی از محل تسعیر نرخ ارز خبر داد و گفت: در جلسه کمیسیون تصمیم بر این شد که دولت اجازه دارد، 45هزار میلیارد تومان بدهی خود به بانک‌ها را از محل حساب مازاد حاصله از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد آن بانک، تسویه کند. او ادامه داد: همچنین با تصویب تبصره36 لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95، به دولت اجازه داده شد تا معادل 40هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به بانک‌ها و پیمانکاران را با انتشار اوراق مالی اسلامی و از طریق واگذاری آن به طلبکاران مزبور، تمام یا بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کند. سخنان سید مهدی فرشادان دیگر عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه نیز خبر تصویب لایحه اصلاحیه بودجه را تایید می‌کند. وی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تبصره35 مربوط به تسویه 45هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها برای تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی است، تصریح کرد: این تسویه از محل مازاد حاصله از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی خواهد بود.

فرشادان ادامه داد: بالغ بر 10هزار میلیارد تومان از کل رقم مربوط به تبصره 35 برای تسویه بدهی دولت به بانک مسکن پیش‌بینی شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، افزود: رسیدگی به بقیه تبصره‌های اصلاحیه بودجه در دستور کار است. با مصوبه‌های دیروز کمیسیون برنامه و بودجه تقریبا تمامی تبصره‌ها و بندهای لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 تصویب شدند و فقط یک مورد هنوز تعیین تکلیف نشده است. لایحه اصلاحیه قانون بودجه متشکل از 2ردیف بود که ردیف اول شامل تبصره‌های 35، 36 و 37 بود که به‌نوعی تبصره‌های اضافی برای قانون بودجه محسوب می‌شوند و مبنی بر تسویه بدهی دولت به بانک‌ها، پیمانکاران و حوزه سلامت بود. با تصمیم‌های دیروز کمیسیون برنامه‌ و بودجه تمامی این تبصره‌ها تصویب شدند. ردیف دوم لایحه اصلاحیه بودجه نیز مربوط به تبصره 14 و موضوع یارانه و بنزین بود، اعضای کمیسیون با حذف کارت سوخت موافقت کردند و بحث جرم‌انگاری پرداخت یارانه به دهک‌های بالای درآمدی هنوز مشخص نشده است و در دستور کار اعضا قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر