می‌خواهیم راکتور اراک را مدرن کنیم و چیز یاد بگیریم

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۰۴

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در دومین مراسم کانون حرفه‌یی رسانه گفت: درست است که در مقایسه با برخی کشورها ما از نظر صنعتی کمی عقب هستیم و از نظر اقتصادی هم به‌خاطر برخی مسائل، کمی مشکل داریم اما باید بدانیم که راهمان را درست انتخاب کرده‌ایم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صالحی تصریح کرد: در طول عمر راکتور آب سنگین اراک، ٩٠تن آب سنگین برای ٤٠تا ٥٠سال می‌خواهیم. سالی ٢٠تن آب سنگین تولید می‌کنیم که در عرض ٥سال می‌شود ١٠٠تن. خب مازادش را می‌فروشیم. می‌فروشیم، می‌گویند چرا؟ نمی‌فروشیم می‌گویند چرا؟ افتخار می‌کنیم اورانیوم غنی شده را به قیمت خوب می‌فروشیم و در ازای آن ٢٢٠تن اورانیوم گرفته‌ایم. متحیرم از هجمه‌ها.

وی گفت: می‌گویند در قلب راکتور اراک بتن ریختید. می‌گوییم قلب نیست کلاندریا است. امریکایی‌ها هم حرف این عزیزان را گرفته‌اند و تکرار می‌کنند. ما می‌خواهیم راکتور را مدرن کنیم و چیز یاد بگیریم. طراحی خود را مورد تایید آنها قرار دهیم. چه کسی به شما فناوری سوخت می‌دهد؟

صالحی تاکید کرد: کار ما حساس است. باید مراقبت فراوان کنیم. در مقابل ٨٠میلیون نفر مسوولیم. اگر حادثه‌یی مثل چرنوبیل رخ دهد یک قاره را دربر می‌گیرد. بعضی‌ها می‌گویند ما با زن و فرزندمان داخل نیروگاه می‌رویم، شما شجاع هستید اما نمی‌توان نسبت به ٨٠میلیون نفر بی‌توجه بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر