توسعه مناسبات سیاسی- اقتصادی در چارچوب دولت مرکزی عراق

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۰۱

برهم صالح، عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق و دومین شخصیت این اتحادیه پس از جلال طالبانی که سابقه نخست وزیری در اقلیم کردستان را نیز داراست، روز یک‌شنبه به همراه هیاتی سیاسی برای مذاکره با مقامات کشورمان راهی تهران شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که از ابتدای سال جاری، گمانه‌زنی‌هایی برای سفر مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق به تهران مطرح بوده اما همچنان زمان دقیق این سفر اعلام نشده است.

صالح که گفته می‌شود برخی اختلاف‌نظرهایی با حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی دارد، روز دوشنبه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان دیدار کرد. دو طرف در این دیدار با تاکید بر نقش نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای نظامی- مردمی عراق در مبارزه با تکفیری‌ها، هماهنگی میان این نیروها را موجب بازگشت ثبات به عراق دانستند. جهانگیری در این دیدار با تاکید بر اهمیت مسائل داخلی اقلیم کردستان برای ایران، تاکید کرد که رویکرد اصولی ایران این است که روابط خوبی با عراق و اقلیم کردستان این کشور داشته باشد. صالح نیز در این دیدار گفت که ایران، کردها و شیعیان عراق از منافع مشترکی برخوردار هستند و برای حفظ این منافع باید در کنار یکدیگر باشند.


دوستی در سایه همکاری و مبارزه مشترک

در همین رابطه، برهم صالح در ادامه ملاقات‌های خود با مقامات کشورمان، روز گذشته با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این دیدار با اشاره به رابطه دیرینه و گرم جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های کردی در عراق اظهار داشت: دوستی و مودت عمیق میان ایران و برادران کرد عراقی، حاصل همکاری و مبارزه مشترک در طول سال‌های متمادی در میدان‌های سخت و پرتنش بوده و غیر قابل گسست است. وی با آرزوی سلامتی برای جلال طالبانی، دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق از وی به عنوان دوست و هم‌رزم سال‌های خون و خطر یاد کرد و گفت: شخصیت پرجاذبه، درایت و نقش ارزنده مام جلال در مبارزه با استبداد و استعمار هرگز از خاطره مردم عراق محو نخواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اتحاد و انسجام میان اقوام و گروه‌های مختلف در چارچوب عراق متحد را مهم‌ترین اولویت برای گذار از بحران امنیتی جاری و غلبه بر عوامل تروریستی عنوان کرد و افزود: منافع راهبردی عراق و قدرت منطقه‌یی آن صرفا با تقویت عراق یکپارچه و متحد قابل تحقق است.

نابودی داعش برای ایجاد همبستگی

شمخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به آثار خسارت بار بحران امنیتی حاصل از اقدامات گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق افزود: متاسفانه بیشترین آسیب از حضور داعش را شهروندان اهل سنت متحمل شده‌اند و این تجربه نشان می‌دهد فاصله گرفتن از عراق یکپارچه موجب بی‌ثباتی، صدمه و خسارت می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نابودی داعش در عراق عامل موثری در ایجاد همبستگی و تقویت هویت ملی خواهد بود و به همین دلیل برخی طرف‌های خارجی و کشورهای منطقه‌یی با حفظ زمینه‌ها و تفکرات داعش‌ساز مایل به حل این مساله نیستند. شمخانی مهم‌ترین نماد کارآمدی یک حکومت را توان مقابله با تهدیدهای عظیم امنیتی دانست و افزود: ظرفیت و توانی که امروز در عراق به‌واسطه مرجعیت دینی، شجاعت نیروهای نظامی و مردمی و تدبیر دولت به وجود آمده است در بسیاری از کشورهای مدعی در منطقه، تنها یک آرزو است.


جلوگیری از تاثیرگذاری اراده بدخواهان عراق

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت‌وگو و مفاهمه را تنها مسیر دستیابی به توافق برای حل مشکلات و اختلاف نظرهای احتمالی عنوان کرد و گفت: حضور و مشارکت همه طرف‌ها و جلوگیری از تاثیرگذاری اراده بدخواهان عراق در تصمیم‌گیری‌های سیاسی عامل اصلی در تقویت ظرفیت‌های داخلی برای غلبه بر مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.

شمخانی با اعلام آمادگی برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با اقلیم کردستان در چارچوب راهبردهای دولت مرکزی عراق گفت: انسجام و مودت روزافزون میان گروه‌های کردی برای مشارکت فعال در ساختار سیاسی و اقتصادی عراق متحد، سیاست

غیر‌قابل خدشه جمهوری اسلامی ایران است.


نقش سازنده تهران در مقابله با تروریسم

برهم صالح، معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در این ملاقات با تشکر از اقدامات ارزنده و حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با تروریسم تاکید کرد: گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران برای کردستان عراق از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. وی افزایش هوشیاری نسبت به تحرکات دشمنان و تفکرات تکفیری برای جلوگیری از توسعه حضور و نفوذ تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: خشکاندن ریشه‌های کشتار، بی‌ثباتی و نفرت تنها با مبارزه بی‌امان با تروریسم فراهم می‌شود. معاون دبیرکل اتحادیه میهنی همچنین خاطرنشان کرد: ما جمهوری اسلامی ایران را هم‌پیمان استراتژیک خود می‌دانیم و از نقش سازنده تهران در مقابله با تروریسم و پشتیبانی از مردم عراق برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور قدردانی می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر