50درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۰۰

گروه ایران|

علی لاریجانی، رییس مجلس دیروز در سی و سومین

اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: براساس آمارها در شرایط کنونی 50درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند. علی لاریجانی به وجود معضل کنکور در کشور اشاره کرد و یکی از مسائل و موضوعات مهم برای تحول و توسعه حوزه آموزش و پرورش را حل این معضل اعلام کرد. او اعتقاد دارد تا وقتی که کنکور با این وضع در کشور وجود داشته باشد تحولی رخ نداده و ما با سد بزرگی برخورد می‌کنیم، از این رو تا زمانی که این مساله در اذهان و برنامه‌ها دیده نشود، نمی‌توان یک نظام پویا و خلاق برای آموزش و پرورش طراحی کرد. لاریجانی همچنین از تصویب قانونی در مجلس برای بهبود وضعیت کنکوری و استرس آنها خبر داد و گفت: در شرایط کنونی استرس کنکور از سال‌های آخر دبیرستان به سال‌های اول دبیرستان کشیده شده که این مساله مخل فهم و درک مسائل علمی است، زیرا تست زدن و کنکور دادن تنها یک فن بوده و ما باید این مساله را از جلوی پای آموزش و پرورش ‌برداریم، از این رو برداشتن و رفع این مساله نیاز به آیین‌نامه ندارد، بلکه نوع تفکر و ارزیابی‌ها در میان مدارس، معلمان، دانش‌آموزان و جامعه باید تغییر کند.

وی کنکور را سد محکمی برای توسعه و تحول آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد، برای مقابله با تب کنکور، مساله افزایش صندلی‌های دانشگاه‌ها راه‌حل نیست.


وفاق نظام در مساله هسته‌ای

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل، موضوع هسته‌یی بود که در آن زمان به موضوع بغرنجی تبدیل شده بود به‌طوری‌که از یک طرف کشور با فشارهای بین‌المللی روبه‌رو بود و از طرف دیگر مردم خواست مشروعی برای ایستادگی در مقابل زورگویی‌ها و حفظ دانش هسته‌یی داشتند، از این رو به‌طور حتم اگر همه نظام در این مساله وفاق نداشتند، قابل حل نبود؛ بنابراین همه تمرکز کردند تا دانش هسته‌یی بومی به یک راه‌حل برسد و از طرف دیگر در اصل توانمندسازی کشور در مساله هسته‌یی وفاق وجود داشت و ایران به خوبی به این دانش دست پیدا کرد. به گزارش خانه ملت، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در شرایط کنونی حوزه آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری ازجمله مشکلات معیشتی، معوقات و موضوع تغییر نظام آموزشی روبه‌رو است که به نظر می‌رسد اگر در سطح ملی این مسائل به اولویت تبدیل شده و همه روی آن وفاق داشته باشند، قطعا قابل حل است از این رو به نظر من آموزش و پرورش باید در سطح ملی به چند اولویت برسد تا در برنامه ششم توسعه آنها دیده شده و همه دستگاه‌های کشور برای حل آن متمرکز شوند؛ اما اگر این موضوع و اولویت انتخاب نشود، قطعا تحقق و رسیدن به همه آنها امکان‌پذیر نیست. لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان در شرایط کنونی تصریح کرد: وقتی معیشت معلمان سامان‌یافته نباشد، آنها آرامش کافی برای تدریس نداشته و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات‌شان را کنار گذاشته و تدریس کنند بنابراین من این وضعیت کنونی را برای حوزه آموزش و پرورش مضر می‌دانم و قطعا باید آرامش روحی معلمان فراهم شود.

وی ادامه داد: البته کشور در شرایط کنونی با مشکلات درآمدی بسیاری روبه‌رو است اما قطعا باید برای 5ساله آینده و باتوجه به منابع موجود، برنامه‌ریزی کرد تا افق روشنی در این حوزه تعریف شود. همچنین توجه به مساله اقتصاد مقاومتی در کشور بسیار مهم است اما ایجاد فضای مناسب برای تحقق آن نیز یک موضوع اساسی است؛ از این رو زمانی اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شده و رخ می‌دهد که جامعه شاداب و امیدوار باشد بنابراین اگر خیل عظیم معلمان، شادابی نداشته باشند روحیه غمگینانه در جامعه رخ می‌دهد از این رو این مسائل جزو موضوعات مهم بوده که باید در برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف شود.

نماینده قم در مجلس دهم با اشاره به اهمیت حمایت از بخش خصوصی در حوزه آموزشی کشور گفت: در این رابطه 2دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه نخست این است که چون آموزش و پرورش بر اساس قانون اساسی در کشور رایگان دیده شده، نباید مدارس غیرانتفاعی و خصوصی ایجاد شود و نگاه دوم این است که نباید مانع از حضور بخش خصوصی در این بخش شویم و این حوزه نیز باید رشد خود را داشته باشد. از این رو در شرایط کنونی معلمان زیادی هستند که می‌توانند در این مدارس فعال شوند البته به نظر من اگر هر دو این دیدگاه‌ها خوب اجرا شود، عیبی ندارد اما باید برای اجرا، این مسائل با شرایط موجود کشور هماهنگ باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر