پایه‌ریزی ارکان اقتصادی سازمان ملل

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۸

مهدی بیک| علم اقتصاد از دیدگاه بنیانگذاران آن بر اصل «لذت» و «رنج» تعبیر می‌شود. از نگاه آنها، علم اقتصاد، مطالعه منطق محاسبه عقلایی است که با حداقل هزینه، حداکثر رضایت خاطر را فراهم آورد. براین‌اساس عالمان علوم اقتصادی از ژرفای تاریخ بهره می‌برند تا نمونه‌های سمبلیک اقتصاد را استخراج کنند. اقتصادی که از منظر تاریخ به آن نگریسته می‌شود.

هفتم اکتبر سال 1942 سران امریکا و انگلستان در بحبوحه جنگ جهانی دوم طرح تاسیس یک سازمان جهانی را که بتواند با حل مسایل بین‌المللی و رفع اختلاف کشورها از راه داوری و طرق مسالمت‌آمیز، از وقوع جنگ در جهان جلوگیری کند بررسی کردند. همین طرح در سال 1945در پایان جنگ جهانی دوم، پایه ایجاد سازمان ملل قرار گرفت که منشور آن در نشست سانفرانسیسکو تصویب شد و به‌صورت یک قانون بین‌المللی در آمد. شورای «اجتماعی» و «اقتصادی» سازمان ملل متحد یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی سازمان ملل است که ایران به‌عنوان عضو ناظر در آن

حضور دارد.


راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت

هفتم اکتبر سال 1947 هری ترومن رییس‌جمهوری وقت امریکا برای جلوگیری از افزایش بهای گوشت، در یک نطق مستقیم تلویزیونی از مردم این کشور خواست که تا اطلاع ثانوی، سه‌شنبه‌ها از خوردن گوشت و پنج‌شنبه‌ها از خوردن مرغ خودداری کنند که این اندرز از همان روز در رستوران‌ها به اجرا گذارده شد. درخواست ترومن از مردم این کشور در عین حال به‌عنوان نخستین نطق تلویزیونی مستقیم یک رییس کشور، در تاریخ ثبت شده است. بعد از این تاریخ نطق‌های تلویزیونی و مناظرات انتخاباتی نقش سرنوشت‌سازی در جابه‌جایی قدرت سیاسی ایفا کردند.


هر هکتار خشخاش 5200دلار پول نقد

در روز 15مهر سال1382، پس از اشغال افغانستان توسط ایالات متحده «لس آنجلس تایمز» در گزارشی بسیار مشروح نوشت که افغان‌ها بیش از گذشته و دوران حکومت طالبان به کشت خشخاش روی آورده‌اند، زیرا از هر هکتار خشخاش 5هزار و 200دلار به‌دست می‌آورند و از هر هکتار گندم تنها 121دلار، و اگر کشت خشخاش را ترک کنند خانواده‌های آنان گرسنه خواهند ماند. این افزایش، دو سال پس از ورود نیروهای نظامی امریکا به افغانستان و اخراج طالبان گزارش شده بود.

گردش مالی قاچاق تریاک سالانه میلیاردها دلار برآورد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر