آغاز مسیری جدید در آکادمیک شدن صنعت نفت کشور

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۸

دیروز فصلی جدید در تعاملات وزارت نفت با دیگر وزارتخانه‌ها بود. وزارت نفت که چندی پیش با وزارت مسکن و شهرسازی نیز تفاهمنامه‌یی در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا کرده بود روز گذشته تحقیقات توسعه‌یی ٥٤ مخزن کشور را به ٨ دانشگاه واگذار کرد.

در این مراسم که در محل وزارت علوم برگزار شد وزیر نفت از امضای موافقتنامه ١٠ ساله با هشت دانشگاه معتبر کشور خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار درکشور است که مطالعات تولید نفت و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه در مراسم امضای موافقتنامه همکاری علمی و تحقیقاتی میان شرکت ملی نفت و ٨ دانشگاه کشور که با حضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد با اشاره به اینکه این موافقتنامه پنج ویژگی اساسی دارد، گفت: طول زمان و سقف ریالی این قراردادها با توجه به توافق دو طرف قابل افزایش است.

وزیر نفت، پرهیز از پراکندگی، تمرکز روی یک میدان، تقاضا محور بودن و امضای قرارداد با معتبرترین دانشگاه‌ها که مسوولیت انتقال فناوری را در نفت می‌پذیرند از ویژگی‌های مهم این قراردادها دانست.

وی با اشاره به اینکه ضریب بازیافت نفت از مخازن و بهینه‌سازی مصرف انرژی اولویت‌های صنعت نفت است، گفت: یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن سبب افزایش حدود ٧ میلیارد بشکه‌یی ذخایر قابل استحصال نفت درکشور می‌شود که ارزش آن با فرض قیمت ١٠٠دلار برای هر بشکه حدود ٧٠٠ میلیارد دلار خواهد بود.


دکتر توفیقی عامل ایجاد رشته‌های بالادستی نفت

وزیر نفت با بیان اینکه ١٢سال پیش حرکتی با محوریت وزارت نفت برای آموزش رشته‌های بالادستی نفت در دانشگاه‌های کشور راه افتاد، افزود: خوشبختانه با همکاری مسوولان وقت وزارت علوم و شخص دکترتوفیقی در ٥ دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، شیراز و سهند رشته‌های بالادستی نفت ایجاد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه درحال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته‌های نفت برخلاف گذشته بسیار زیاد هستند، افزود: کشور درحال حاضر به نقطه‌یی رسیده که می‌تواند به مراکز دانشگاهی اعتماد کند و وارد عرصه جدیدی از همکاری با آنها شود.


تاکید بر تقاضا محور بودن پژوهش

وزیر نفت مهم‌ترین مساله در این زمینه را اولویت‌بندی پژوهش‌های نفت و سامان دادن به نحوه همکاری پژوهشی با دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: وزارت نفت می‌توانست دو نوع همکاری پژوهشی با دانشگاه‌ها داشته باشد که تاکید من بر «تقاضا محور بودن پژوهش» بوده تا از این طریق به اولویت‌های وزارت نفت که افزایش ضریب بازیافت از مخازن و بهینه‌سازی مصرف انرژی است، پاسخ داده شود.


نقش مهم فرجی‌دانا

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای دست‌یابی به اولویت‌های اصلی خود در ١٠ ماه گذشته جلسات مستمری برگزار کرده است، یادی از وزیر سابق علوم کرد و گفت: آقای فرجی‌دانا برای سپردن مخازن نفتی به دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور وزارت نفت را تشویق کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه از صفر تا ١٠٠ مطالعه یک مخزن در این موافقتنامه‌ها به دانشگاه یا پژوهشگاه‌های داخلی واگذار می‌شود، گفت: دانشگاه‌های مورد نظر برای مطالعه هر مخزن در واقع مشاور عالی فناوری در توسعه میدان‌ها و افزایش بازیافت می‌شوند که این دانشگاه‌ها باید هر مشکل عملیاتی که این میدان‌ها دارند را برطرف کنند.

زنگنه با بیان اینکه با قراردادی که با چهار دانشگاه منعقد شود، مخالف هستم بر لزوم تمرکز بر مطالعه یک مخزن توسط یک دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید یک دانشگاه مرکزیت و محوریت داشته باشد تا بعد از ١٠ سال این دانشگاه محور تخصص و فناوری دنیا در آن میدان خاص شود.

وی اظهارکرد: هر میدان نفتی ماهیت خاص خود را دارد و مثل یک موجود زنده که باید دایما به آن رسیدگی کرد نیاز به رسیدگی دارد بنابراین میدان‌های نفت و گاز نیازمند پایش مداوم از سوی دانشگاه‌ها هستند.

دو طرف دنبال بهانه‌گیری نباشند

وی با بیان اینکه با امضای موافقتنامه دوره جدیدی از همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، گفت: این موافقتنامه‌ها ١٠ ساله است و موفقیت در آن مستلزم درک متقابل طرفین بوده و امضای قرارداد تازه اول کار است. زنگنه با اشاره به اینکه دو طرف برای موفقیت در این کار باید نهایت تلاش خود را انجام دهند، افزود: برای انجام این کار دو طرف نباید از هم بهانه پیدا کنند، هرکدام از آنها ضعف، مشکل و کمبودهایی دارند که نباید این کمبودها را به رخ هم بکشند بلکه با همکاری باید همه کارها را به خوبی انجام دهند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در ١٠سال آینده در یک میدان نفتی ضریب بازیافت بالا نرفت آن دانشگاهی که مسوول آن پروژه بوده دارای ضعف فنی خواهد بود، افزود: دانشگاهی که در این زمینه بهتر کار کند نیازمند مدیریت و فناوری است و این موضوع در عملکرد آن مشخص خواهد شد.


یک پای قرارداد با خارجی‌ها دانشگاه‌ها هستند

وی با بیان اینکه در هر قرارداد توسعه‌یی میدان‌های نفتی که با خارجی‌ها بسته می‌شود به‌طور قطع یک پای آن دانشگاهی است که آن مخزن را مطالعه کرده، افزود: این دانشگاه باید درتمام جلساتی که بین وزارت نفت و شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود حضور داشته باشد و در واقع مشاور عالی فنی است. زنگنه با بیان اینکه محدودیتی از لحاظ حجم مالی برای انجام این کار وجود ندارد، گفت: سالانه می‌توان بین ١٢٠ تا ١٣٠میلیارد تومان برای انجام این تحقیقات هزینه و برای حل و فصل مشکلات احتمالی نیز باید مسایل را در قالب یک کمیته و در فواصل زمانی مشخص بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری کرد. وزیر نفت با بیان اینکه امضای این موافقتنامه یک مقطع تاریخی برای صنعت نفت است، اظهار امیدواری کرد: اگر این راه درست ادامه پیدا کند به‌طور قطع به اهدافمان در توسعه صنعت نفت خواهیم رسید.


از مشاوران خارجی استفاده خواهیم کرد

درادامه محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره امضای تفاهمنامه میان وزارت نفت و وزارت علوم گفت: موضوع ارتباط دانشگاه‌های کشور با صنعت نفت از مسایلی است که از ابتدای انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها مورد توجه قرارگرفته و طی چندسال اخیر نیز بین دانشگاه و صنایع ارتباط‌های خوبی برقرار شده اما چالش‌هایی در این ارتباط و همکاری‌ها وجود داشته است.

وی گفت: باید بتوانیم از توان دانشگاهیان کشور برای حل مشکلات صنعت به ویژه صنعت نفت وگاز استفاده کنیم. نجفی تصریح کرد: موافقتنامه امروز میان وزارتخانه‌های نفت و علوم از چند جهت حائز اهمیت بوده که یکی از آنها ایجاد مسوولیت‌پذیری دانشگاه‌های صنعت نفت برای رفع مشکلات میادین مشترک نفت وگاز است. نجفی انعقاد این قراردادها را میان دو وزارتخانه در کشور بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: در این قراردادها از مشاوران خارجی استفاده می‌شود که این کار باعث انتقال علم و دانش فنی به کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: انعقاد قرارداد امروز میان وزارت نفت و علوم از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم این همکاری منشأ خیر و برکت برای دانشگاه و صنعت نفت باشد.

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: قراردادهای امروز می‌تواند الگو و مدلی برای ارتباط میان صنعت با دانشگاه‌های کشور باشد چراکه مدل ارتباط دانشگاه‌ها و وزارت نفت قابل الگو‌برداری برای سایر صنایع است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر