زنده کردن دارایی نامشهود واحدهای صنعتی

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۴

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از زنده کردن دارایی نامشهود واحدهای صنعتی کشور خبر داد و گفت: موفقیت و تنوع محصولات در واحدهای صنعتی محصول دارایی‌های نامشهود واحدهای برتر کشور است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر توفیق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دارایی‌های واحدهای تولیدی در حساب و کتاب‌ها مغفول مانده است، گفت: دارایی‌های نامشهود یعنی سرمایه‌های انسانی کارآمد، کیفیت کالا، تحقیقات کاربردی، مدیریت موفق و... که در دارایی‌های کنونی واحدهای تولیدی باید جزو دارایی محسوب شوند.

توفیق گفت: موفقیت و تنوع محصولات در واحدهای صنعتی محصول دارایی‌های نامشهود واحدهای برتر کشور است که به واحدهای آرندی معروفند. وی با اشاره به اینکه کل صادرات کشور 80میلیارد دلار است که 40میلیارد آن نفتی و 40میلیارد دیگر آن غیرنفتی است، تصریح کرد: باید صادراتی خارج از این دو بخش نیز داشته باشیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید دارایی‌های نامشهود را زنده کنیم و این در دنیای امروز مرسوم است و می‌بینیم که در شرکت‌های بزرگ دنیا دارایی‌های نامشهود بسیار گران‌تر از کالاهای آن شرکت‌ها خرید و فروش می‌شوند.

به گفته وی تشویق، بهترین وسیله توسعه است و استفاده از این مهم موجب ارتقای کیفیت کالای ایرانی شده است.

توفیق با بیان اینکه به‌راستی کیفیت محصولات رشد خوبی پیدا کرده و راه را در کسب بازارهای جهانی پیدا کرده است، اضافه کرد: در سفر خود به گیلان و دیگر استان‌ها دریافته‌ام که خواسته‌های واحدهای صنعتی عوض شده و این تغییر خوب است.

معان وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در دو بخش احداث کارخانه و تولید علم و دانش انجام می‌شود، تصریح کرد: در زمینه تولید علم در دنیا خوب کار کرده‌ایم اما علم‌های دکوری به درد توسعه کشور نمی‌خورد. وی با اشاره به اینکه تولیداتی که مصرف‌کنندگان آن مشخص نباشند تولیدات خوبی نیستند، خاطرنشان کرد: تولید باید محصول دانایی را تبدیل به دارایی کند.

توفیق ادامه داد: باید در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که برگشت سرمایه داشته باشند و یک واحد تولیدی موفق واحدی است که دخل و خرجش با هم بخواند. در ادامه این گفت‌وگو، علی منتظری - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان - با بیان اینکه تا سه سال آینده طرح‌های بزرگ صنعتی در گیلان افتتاح می‌شوند، گفت: دو سال آینده ظرفیت تولید فولاد استان به 9 میلیون تن افزایش می‌یابد و گیلان قطب تولید فولاد کشور می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنج از تولیدات استراتژیک کشاورزی گیلان است، فرآوری محصول برنج در گیلان را ضروری دانست و اضافه کرد: این کمبود برای فرآوری چای در گیلان نیز وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: در بخش صنایع سلولزی گیلان قابلیت‌های خوبی دارد و نزدیکی به کشور روسیه و تهیه چوب از جمله قابلیت‌های استان در ایجاد صنایع سلولزی است.

منتظری از گسترش صنایع سلولزی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: صنایع سلولزی با ظرفیت تولید 600هزار مترمکعب تا سال آینده در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به افتتاح سه واحد صنایع سلولزی تا پایان امسال در گیلان تاکید کرد: به این ترتیب گسترش زراعت چوب در استان باید در دستور کار قرار بگیرد.

توفیق گفت: صنوبر را می‌توان در اغلب زمین‌های استان از جمله در حاشیه جاده‌ها و حیاط واحدهای مسکونی کاشت و اجرای این امر می‌تواند در افزایش اشتغال و درآمد استان موثر باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر