چشم آبی‌ها چشم انتظار بازار کالاهای مصرفی ایران هستند

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۵

همایش تجارت با روسیه باحضور عباس خالقی‌تبار مدیرعامل موسسه مطالعات بازرگانی و سفرا و نمایندگان ایران و روسیه برگزار می‌شود. هدف از این همایش شناسایی و به‌دست آوردن فرصت‌های طلایی بازار روسیه است که باتوجه به فضا و ارتباط مثبت در بین این دو کشور باید از ظرفیت‌های موجود استفاده شود چراکه زمینه صادرات انواع مواد غذایی، میوه، خشکبار، مصالح ساختمانی و قطعات خودرو به این کشور دیده شده و باوجود صادرات این محصولات و ثبات در حوزه اقتصادی این منطقه می‌توانیم به تزریق ارز در کشور کمک کنیم. با وجود تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی علیه روسیه سبب شده تا چشم آبی‌ها چشم به‌بازار ایران بدوزند و در نمایشگاه ایران‌پلاست استقبال خوبی داشته باشند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که سهم ایران در صادرات کالاها سالانه به 500میلیارددلار است و در این بازار به‌دنبال افزایش بیشتر صادرات به‌این کشور هستیم. در این زمینه مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات بازرگانی با اشاره به‌سهم کمتر از یک‌درصدی ایران به صادرات بازار روسیه اظهار کرد: روسیه 150میلیون نفر جمعیت و 500 میلیارددلار واردات سالانه دارد که سهم ایران از این میزان بسیار اندک شده و همایش تجارت با روسیه تلاش می‌کند باتوجه به تحریم اروپا صادرات کالاهای مصرفی به این کشور را افزایش دهد.

خالقی‌تبار دراین نشست خبری با بیان این‌که همایش تجارت با روسیه 23مهر در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: این همایش باحضور سفرای دوکشور فعالان و مسوولان اقتصادی برگزار می‌شود و با هدف توانمندسازی فعالان اقتصادی در خصوص آگاهی و اطلاع‌رسانی بازارهای هدف و استفاده حداکثری از فرصت به‌وجود آمده برگزار می‌شود که امیدواریم فعالان اقتصادی حضور مستمر و پررنگ‌تری در این همایش داشته باشند. مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات بازرگانی افزود: تحریم اروپا ازسوی روسیه فرصتی برای حضور و استمرار حضور در بازار این کشور است بنابراین نباید تجربه گذشته افغانستان و آذربایجان دوباره در این بازار برایمان تکرار شود و باید شرایطی را فراهم کرد تا بازار روسیه به بازاری باثبات و بلندمدت برای ایران بدل شود.

خالقی‌تبار گفت: دعوت از تصمیم‌گیران حاکمیتی و دعوت از افراد کلیدی در حوزه تجارت به افزایش تاثیرگذاری این همایش کمک خواهد کرد.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات بازرگانی عنوان‌کرد: تشریح ملاحظات تجاری کشور هدف ورود به‌بازار را آسان‌تر می‌کند و با ایجاد یک محیط تعاملی تلاش می‌شود ملاحظات و مسایل پیش‌روی فعالان اقتصادی در بازار روسیه به شرکت‌کنندگان ارایه شود.

وی بابیان این‌که نخستین تاریخچه مبادله تجاری ایران با روسیه مربوط به سال 1319 است؛ خاطرنشان کرد: در آن زمان عهدنامه‌یی به‌امضا رسیده بود که امکان تهاتر کالا به‌کالا را فراهم می‌کرد.

خالقی‌تبار در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه 11.5درصد خشکی جهان در روسیه قرار دارد تصریح کرد: روسیه 150میلیون نفر جمعیت دارد و مصرف‌کننده مواد غذایی و میوه و سبزی است که وسعت تقاضا یکی از ویژگی‌های این بازار است.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات بازرگانی خاطرنشان کرد: کالاهای پرمصرف روسیه اغلب وارداتی است و تحریم متقابل امریکا و روسیه و اتحادیه اروپا موجب شده تا روس‌ها خود علاقه‌مند به بازار ایران باشند و در نمایشگاه ایران‌پلاست نیز حضور پررنگی از خود نشان دهند.

خالقی‌تبار با اشاره به این‌که فضای سیاسی کشور فضای مفاهمه است اظهار کرد: واقعیت آن است که رفتار مصرف‌کننده روسی با عراقی و افغانی متفاوت است و تجار در صادرات کالا به‌این کشور باید به موضوع کیفیت اهمیت جدی داشته باشند.

خالقی‌تبار خاطرنشان کرد: سهم ایران از تراز تجاری و واردات به‌این کشور کمتر از یک‌درصد و حدود 2میلیارددلار است و این درحالی است که سالانه 500میلیارددلار به روسیه صادرات کالا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: انواع مواد غذایی، خشکبار، اقلام سوپرمارکتی، قطعات لاستیکی و پلاستیکی از مهم‌ترین اقلام وارداتی به‌این کشور است.

گفتنی است که علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس وب سایت همایش www.ru. ibtc.ir یا وب سایت مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت www.ibtc.ir مراجعه کنند.

محمود دودانگه مشاور اقتصادی و بانکی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به زیرساخت‌های تجاری کشور برای صادرات کالا به روسیه گفت: زیرساخت‌ها را از دوجنبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل بررسی هستند. وی افزود: زیرساخت‌های نرم‌افزاری از قبیل بانک‌ها هستند که باید سیاست و مقررات در این زمینه اعمال و عملیاتی شود چرا که بازار روسیه بسیار قوی و بزرگ است و مهم‌ترین بحثی که وجود دارد زیرساخت‌های سخت‌افزاری است که از قبیل راه و حمل و نقل است که نیازمند سرمایه‌گذاری دولت است که اجرای این طرح‌ها نیازمند همت و همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی با یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد: باید با نگاه استراتژیک به این بازار بنگریم تا بتوانیم بازار ثابتی را در این کشور به‌دست‌گیریم، خوشبختانه ایران از لحاظ محصولات غذایی و کشاورزی حرف برای گفتن دارد که امیدواریم باتوجه به‌نزدیکی جغرافیایی که در سطح این دومنطقه وجود دارد از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر