بار ارقام کلان میزبانی بر دوش «ریو»

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۴۸

گروه گوناگون بازی‌های ریو 2016 در حالی از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است که برخی گزارش‌ها نشان از هزینه‌های هنگفت میزبانی این بازی‌ها دارد. در عین حال، با وجود هزینه‌های بسیاری که برای میزبانی این بازی‌ها صورت می‌گیرد، همچنان گله‌های بسیاری درخصوص نحوه خدمات‌رسانی به مهمانان این دور از رقابت‌ها به میان می‌آید. المپیک 2016 در حالی در ریودوژانیرو برگزار شده است که هزینه‌یی معادل 4.5میلیارد دلار، هزینه برای میزبانی این دور از رقابت‌ها صورت گرفته است. با این حال، نگاهی به هزینه‌های میزبانی سال‌های قبل نشان می‌دهد که پرخرج‌ترین دور از رقابت‌ها، بازی‌های سوچی 2014 بوده است. بر این اساس، در این دور از رقابت‌‌ها هزینه‌یی معادل 21.8میلیارد دلار برای میزبانی اختصاص یافته بود که بیشترین هزینه میزبانی در کل دوره‌های المپیک از سال 1992 تاکنون بوده است.

بعد از این دوره، دوره بازی‌های لندن 2012 در رده پرخرج‌ترین بازی‌های المپیک در حوزه میزبانی قرار دارد. چیزی معادل 14.9میلیارد دلار هزینه برای میزبانی این رقابت‌ها اختصاص یافته بود که نشان می‌دهد، المپیک 2012 دومین المپیک پرخرج از منظر هزینه‌های میزبانی بوده است. هرچند به نظر می‌رسد که قبل از آن یعنی در سال 2010، این هزینه‌ها پایین‌تر بوده است. به‌طوری‌که هزینه میزبانی المپیک 2010 تنها 2.5میلیارد دلار بوده است. هزینه‌های میزبانی المپیک از سال 1992 تا 2016 یکی در میان کاهشی و افزایشی بوده اما تا سال 2012، این روند بیشتر کاهشی بوده است. اما از سال 2012، این روند به سمت افزایش بیشتر حرکت کرده است.

با این حال، دورجدید بازی‌ها یعنی ریو2016 از حساسیت بیشتری برخوردار است چراکه با توجه به خشونت‌های اخیری که در ریودوژانیرو و در نزدیکی استادیوم‌های مربوط به المپیک ۲۰۱۶ اتفاق افتاده، نگرانی از تامین امنیت این بازی‌ها بیشتر شده است. در عین حال پیش‌بینی‌ می‌شود که هزینه این بازی‌ها بیشتر هم می‌شود چراکه تازه روزهای اول این رقابت‌هاست.

آن‌طور که پیش از این برخی گزارش‌ها نشان می‌داد، هزینه‌های برگزاری المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در ۶ماه اخیر با افزایش میلیون دلاری و نگران‌کننده‌یی برای مسوولان برزیلی همراه بوده است. بر این اساس، بودجه در نظر گرفته شده برای میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو با وجود کاهش آن که علنی نیز رخ داد، از ماه آگوست 91میلیون یورو معادل 98.6میلیون دلار افزایش یافته است. آن‌طور که پیش از این خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند، این بودجه با کمک شهرداری، دولت محلی، دولت ملی و کمک‌های بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

این مبلغ یک درصد نسبت به آنچه در ماه آگوست پیش‌بینی شده بود، بیشتر است. در عین حال، از مبلغ 7.1میلیارد دلاری که در سال 2009 برای ساماندهی زیربنایی، ساخت و سازها و سایر مسائل پیش‌بینی شده بود، 27درصد افزایش هزینه صورت گرفته است. البته این مساله در حالی است که برزیل بدترین شرایط اقتصادی خود را در 25سال اخیر تجربه می‌کند و این بازی‌ها فشار مضاعفی را به این کشور وارد کرده است. هرچند آمار نشان از کاهش این رقم نسبت به دوره‌های قبل دارد اما نارضایتی ریودوژانیرو از یک طرف و مسائل امنیتی آن از سوی دیگر، فشار برای تامین امنیت و رفاه در این شهر المپیکی را بیشتر کرده است. «زیکا» از دیگر نگرانی‌هایی است که ریو2016 را به یک رویداد مهم تبدیل کرده است. این ویروس یکی از نگرانی‌های مسوولان برگزاری المپیک است، هرچند گفته شده تعداد پشه منتقل‌کننده این بیماری در زمان برگزاری المپیک به حداقل خواهد رسید.

در این میان، برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هزینه میزبانی بازی‌های 2016 از 4.5میلیارد دلار فراتر و به نزدیک 11.5میلیارد دلار می‌‌رسد. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، بیش از 85هزار نیروی امنیتی در طول برگزاری المپیک فعالیت خواهند کرد که این تعداد، دو برابر افرادی است که در المپیک 2012 مسوول تامین امنیت بودند. در چنین شرایطی مشخص نیست که ریودوژانیرو که از چند جهت در مواجهه با خطر تامین امنیت و سلامت مهمانان المپیکی خود روبه‌رو است، بتواند این شرایط سخت را کنار بگذارد یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر