طرح بنزینی زنگنه کلید خورد

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۴۵

گروه انرژی|

اگر موتور جست‌وجوی گوگل را باز کرده و عبارت «احداث جایگاه سوخت» را جست‌وجو کنید با چند عبارت که از سوی مردم با تعداد بیشتری جست‌وجو شده است مواجه خواهید شد. طبق همین اطلاعات، «هزینه احداث جایگاه سوخت»، «وام احداث جایگاه سوخت»، «تسهیلات برای احداث پمپ بنزین» و عباراتی از این دست، بیشترین دغدغه‌های مردم را در این زمینه تشکیل می‌دهد. «جایگاه‌داری» به واسطه ملموس بودن نوع فعالیت و کم‌هزینه‌تر بودن به نسبت دیگر انواع کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت نفت و گاز، میان عموم مردم شناخته‌شده‌تر و پرطرفدار‌تر است. در سال‌های گذشته اما مشکلات فراوانی مانع ورود سرمایه‌گذاران جدید به این نوع فعالیت شد. مانعی که حاصل آن صف‌های طولانی و ایجاد ترافیک‌های سرسام‌آور در مسیر پمپ‌بنزین‌های کلان‌شهرها به ویژه تهران است. یکی از جدی‌ترین چالش‌های این مساله تاکنون، عدم توافق میان دولت و شهرداری در زمینه قیمت و شیوه پرداخت هزینه زمین از سوی سرمایه‌گذاران بود. مساله‌یی که ناصر رییسی فرد، رییس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت آن را مهم‌ترین عامل پا نگرفتن احداث جایگاه‌های تک‌پمپی سوخت عنوان کرد. در ادامه این روند، در روزهای آخر سال گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت در جمع فعالان اتاق بازرگانی از طرحی سخن به میان آورد که از همان ابتدا از سوی برخی رسانه‌ها با کج‌فهمی و نگاه‌های کوتاه‌مدت مواجه شده و به اشتباه تمایل وزیر به «چند نرخی شدن بنزین» عنوان شد. این در حالی است که صحبت وزیر از «برندسازی» و ارائه بنزین با کیفیت‌های متفاوت بود که همه از پایه قیمتی مشترکی برخوردار هستند. اکنون چند ماه از این صحبت‌ها می‌گذرد و پس از ابلاغیه وزیر نفت درباره شیوه تعیین صلاحیت شرکت‌های برند‌دار جایگاه سوخت در اواخر فروردین و نهایی شدن آن در اردیبهشت ماه و درنهایت با صدور دستورالعمل ارزیابی شرکت‌های صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآورده‌های نفتی و CNG در راستای اجرای بند «الف» سیاست‌های وزارت نفت در موضوع پخش فرآورده‌های نفتی در 26مردادماه، روز گذشته مدیر بازرگانی شرکت پخش از صدور مجوز احداث جایگاه سوخت برای 2 شرکت صاحب برند خبر داده است.


درست اندکی پیش از آنکه احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، بند عجیب دونرخی شدن دوباره بنزین را صبح به مجلس ارائه داده و مهرداد بذرپاش عصر همان‌روز آن را پس بگیرد، وزیر نفت صحبت از مسائلی به میان آورد که موجب برافروختگی برخی شد. زنگنه نسبت به کیفیت و کمیت سوخت ارائه شده از سوی جایگاه‌داران به مردم مسائلی را طرح کرد و گروهی از جایگاه‌داران نیز به این مسائل واکنش نشان دادند.

صحبت‌های وزیر اما بیش از هر چیز بر این پایه استوار بود که باید برندهایی در جایگاه‌داری ایجاد شوند که بتوان بر آنها نظارت کرده و پاسخگویی را مطالبه کرد. زنگنه که پیش از آن و در اتاق بازرگانی نیز توضیحات مفصلی درباره این روند ارائه داده بود، رویای خود برای جایگاه‌داری را بدون وجود موانعی که در دیگر رویاهای خود برای صنعت نفت و گاز دارد، تا امروز پیگیری کرده است. اکنون و با همین پیگیری روز گذشته و به گزارش شانا مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از اعطای مجوز احداث جایگاه‌های سوخت کوچک با صدور مجوز برای ۲ شرکت صاحب برند خبرداده است. محمدرضا مظلومی با بیان اینکه بحث اجرای طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت کشور از پارسال با دستور مقام عالی وزارت نفت آغاز شده است، گفته است: دستورالعمل‌های لازم برای ایجاد سیستم‌های برندینگ یا شرکت‌های صاحب صلاحیت آماده و ابلاغ شد که با اعلام فراخوان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بیش از ۴۰تقاضا دریافت کردیم. وی با بیان اینکه از میان ۴۰شرکت متقاضی دریافت مجوز تاکنون 4شرکت موفق به تکمیل مدارک شدند، افزود: از این تعداد ٢شرکت صاحب برند با گذراندن مراحل نهایی موفق به دریافت مجوز احداث جایگاه‌های کوچک شدند. مظلومی با اعلام اینکه مجوز فعالیت این ۲شرکت، تایید شده کشوری است، گفت: شرکت‌های صاحب برند و توانمند در این زمینه می‌توانند تنها در سطح استان یا شهرستان درخواست فعالیت داشته باشند اما از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه اولویت اجرای طرح برندسازی رفع نیاز کلان‌شهرها به جایگاه‌های سوخت است، اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش کمیت جایگاه‌ها و نازل‌های سوخت در کلان‌شهرها به مرحله اجرا رسیده است و به‌طور قطع با رفع نیاز کلان‌شهرها، شهرهای دیگر در مسیر توسعه قرار خواهند گرفت.

مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد تعیین مشوق‌های لازم برای فعالیت برندها گفت: پیگیری‌های لازم برای تعیین و اعلام مشوق‌ها صورت گرفته و امیدواریم به زودی با جمع‌بندی نهایی از سوی وزارت نفت ابلاغ شود. وی با تاکید بر اینکه شاخص‌ها و امتیازاتی برای ارتقای کمیت جایگاه‌های عرضه سوخت در کلان‌شهرها تعیین شده است، افزود: تعیین تعداد نازل‌ها در کلان‌شهرها با توجه به اولویت طرح احداث جایگاه‌های تک‌تلنبه و تک‌نازل برحسب نیاز خواهد بود که امیدواریم با سیاست‌ها و تمهیدات اندیشیده شده تعداد نازل‌های عرضه سوخت در کلان‌شهرها افزایش یابد. مظلومی در پایان اعلام کرد: شرکت‌های صاحب برند موظف به رعایت همه دستورالعمل‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در کشور هستند و باید محدودیت‌های استانی یا منطقه‌یی را در روند فعالیت‌شان لحاظ کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر