روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۴۳

برنامه دولت برای برخورد

با قاچاق قطعات خودرو

گروه تجارت قائم‌مقام وزیر و معاون امور اقتصادی و بازرگانی از برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای برخورد با قاچاق قطعات خودرو خبر داد. مجتبی خسروتاج گفت: در میان کشفیات کالاهای قاچاق در سال‌های گذشته متاسفانه بعضا با قاچاق قطعات یدکی خودرو یا مشاهده اجناس نامرغوب در بازار مواجه بوده‌ایم. وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین اقدام برای مبارزه با این امر طی بخشنامه‌یی به تامین‌کنندگان اصلی قطعه یدکی خودرو که دو شرکت ساپکو و سازه‌گستر است، اعلام کرده و از آنها خواسته شده که در تهیه و تامین قطعات مورد نیاز به اصالت کالا از بابت اینکه قاچاق نباشد همچنین کیفیت آنها توجه بیشتری کنند. خسروتاج گفت: در قدم دوم و همزمان در جلساتی با شرکت‌های مشمول ارائه خدمات پس از فروش همچون سایپا یدک، ایساکو، گواه، دنا، گروه بهمن، رنو پارس و مزدا یدک و... نیز اعلام شده است که در ارائه خدمات پس از فروش در تعمیرگاه‌های تحت مدیریت خود دقت کنند که کالاهای قاچاق و غیراستاندارد مشاهده نشود.

خسروتاج افزود: صنعت قطعه‌سازی خودرو امروز با حدود تقریبی 270هزار نفر شاغل و ارزش تولیداتی نزدیک به 21هزار میلیارد تومان ازجمله صنایعی است که چنانچه بخواهیم در ساخت داخلی قطعات عمق بیشتری به وجود آوریم باید برای سرمایه‌گذاری و توسعه آنها تشویق‌ها و انگیزه‌های جدیدی را ایجاد کنیم.


اقدام عملی برای خروج

از رکود نشد

فارس عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تورم تک‌رقمی در شرایط رکود پیامدهای منفی دارد و تاکنون راهکاری که اقتصاد کشور را از رکود خارج کند، اجرایی نشده است. محمدرضا فریوری، درمورد تاثیر اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری، گفت: اجرای این طرح تاثیر ضعیفی در گردش کار کارخانه‌های لوازم خانگی داشت و استقبال از آن پایین بود. وی ادامه داد: در حال حاضر نیز عرضه کارت‌های عام برای فروش کالا در دست پیگیری است که ظاهرا بیشترین هدف از اجرای این طرح، عرضه کالاهای خارجی است و این موضوع کمکی به تولیدات داخل نمی‌کند. وی تصریح کرد: اگر اجرای طرح کارت اعتباری کالا مانند تسهیلات صنعت خودرو صورت می‌گرفت و در مورد شرکت‌های برگزیده لوازم خانگی اعمال می‌شد، می‌توانست به صنایع داخل کمک کند. فریوری توضیح داد: در طرح فروش خودرو با تسهیلات بانک مرکزی، خودروسازان چک و اسناد مردم را دریافت می‌کردند و بانک‌ها نیز در قبال این اسناد به آنها تسهیلات پرداخت می‌کردند که اگر چنین روشی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز اعمال می‌شد، می‌توانست راهگشا باشد.


تراز تجاری ایران با ترکیه ۳۹۸ میلیون دلار منفی شد

تسنیم با افزایش ۳۷درصدی صادرات ترکیه به ایران در نیمه نخست ۲۰۱۶ تراز تجاری ایران با این کشور به میزان ۳۹۸میلیون دلار منفی شد. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی افت 11درصدی داشته است. تجارت دو کشور که در نیمه نخست سال 2015 بالغ بر 5.436 میلیارد دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به 4.796میلیارد دلار کاهش یافته است.

براساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در نیمه نخست امسال افزایش داشته اما واردات ترکیه از ایران کاهش یافته است. صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال با افزایش 37درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 2.597میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در نیمه نخست سال 2015 بالغ بر 1.892میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ایران با جذب 3.6درصد از کل صادرات ترکیه به عنوان هشتمین مقصد صادراتی ترکیه در نیمه نخست امسال شناخته شده است. در عین حال واردات ترکیه از ایران در نیمه نخست 2016 با افت 38درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 2.199میلیارد دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال قبل 3.544میلیارد دلار گزارش شده بود. ایران سهم 2.2درصدی در تامین کالاهای مورد نیاز ترکیه در نیمه نخست امسال داشته و در رتبه 12 از این نظر قرار گرفته است. بر ایران اساس برخلاف سال‌های گذشته، تراز تجاری ایران با ترکیه در نیمه نخست سال 2016 منفی بوده و این کشور 398میلیون دلار کالای بیشتر به ایران صادر کرده است. (نسبت به واردات از ایران)

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر