صدور مجوز اکتشاف 2 ناحیه امیدبخش طلا

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۲۰


گروه معدن مجتمع طلای موته، مجوز عملیات اکتشافی دو ناحیه امیدبخش را در استان اصفهان دریافت می‌کند. در جلسه مشترک مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، استانداری اصفهان و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و ادارات مربوطه، مقرر شد مجوز عملیات اکتشافی برای دو ناحیه امیدبخش طلای «قروم قروم» و «دره اشکی» برای مجتمع طلای موته صادر شود تا ابتدا ذخیره و عیار معادن ارزیابی و سپس نسبت به طراحی، تجهیز، بهره‌برداری و استخراج آنها به صورت روباز یا زیرزمینی اقدام شود. در این جلسه، پس از بازدید از مجتمع پتاس خور و بیابانک، مسائل پیش روی این مجتمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای فعال شدن طرح‌های توسعه‌یی این مجتمع، مجوزهای لازم از بانک مرکزی دریافت و ایمیدرو موضوع دریافت وام مورد نیاز این طرح‌ها را بررسی کند. افزون بر این، در جلسه مذکور مقرر شد با توجه به پروژه اکوسیستم محیط و شناسایی گونه‌های گیاهی، اقدام لازم برای تمدید پروانه بهره‌برداری معدن «سنجده» انجام شود و با توجه به مصوبه شورای عالی معادن و توافقنامه با سازمان حفاظت محیط زیست، نسبت به صدور پروانه بهره‌برداری معدن «دره اشکی»، اقدام لازم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان صورت پذیرد.


گسترش اکتشاف در شورابه‌ها

در جریان این بازدید، علی علوی نایینی، مدیر مجتمع پتاس خور و بیابانک نیز ضمن تشریح آخرین وضعیت و اقدامات مجتمع، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مدیریت عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، روند اکتشاف شورابه در بخش‌های میانی با شتاب بیشتری انجام شود. وی با تشریح روند برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار کارخانه جدید (استحصال کلرید کلسیم و هیدروکسید منیزیم) و ابراز تشکر از حمایت‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، خواستار همکاری ادارات و نهادهای ذی‌ربط برای تامین تسهیلات احداث این کارخانه شد تا در آینده نزدیک، زنجیره استحصال املاح معدنی شورابه‌ها تکمیل شود.


افزایش 19 درصدی تولید طلای موته

در همین حال، بر اساس آمار به دست‌ آمده، تولیدات مجتمع طلای موته در 4ماهه نخست امسال 19درصد افزایش داشته است. به این ترتیب مجتمع طلای موته از ابتدای فروردین امسال تا پایان تیر ماه، 92کیلوگرم شمش طلای خالص تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 77کیلوگرم بود.

همچنین میزان تولید این مجتمع نسبت به برنامه (77کیلوگرم)، 19درصد بیشتر بود. همچنین طی فروردین امسال، 25کیلوگرم شمش طلا در این مجتمع تولید شده که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال 94 (18کیلوگرم)، 39درصد افزایش نشان می‌دهد و نیز در مقایسه با برنامه (21کیلوگرم)، حاکی از افزایش 19درصدی تولید است. مجتمع طلای موته برای افزایش ذخایر و تداوم روند تولید، درصدد توسعه اکتشاف معادن منطقه است. افزایش میزان تولید طلا در مجتمع موته را چندی پیش مدیر اکتشافات ایمیدرو وعده داده و گفته بود که با انجام فعالیت‌های جدید اکتشافی، یک میلیون تن ذخیره قطعی به ذخایر معدن طلای موته افزوده شده است.

به گفته علی اصغرزاده با توجه به به معدن موته از سال 72 تاکنون مشغول شاهد کاهش میزان ذخایر و عیار طلای این معدن هستیم از همین رو برای تداوم فعالیت‌های معدنی اقدام به انجام فعالیت‌های جدید اکتشافی کردیم که حاصل آن کشف یک میلیون تن ذخیره در معدن چاه خاتون موته است.

وی افزود: مجتمع طلای موته دارای 9معدن طلا است و تاکنون تنها معدن چاه خاتون مجوز فعالیت معدنی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته که به تازگی مجوز محیط زیست معدن دره اشکی نیز صادر شده است که این امر خبر خوشی برای توسعه معادن طلا محسوب می‌شود. به گفته وی معدن دره اشکی نیز با اکتشافات جدید 272هزار تن ذخیره به دست آورده که این میزان با اجرای برنامه‌های جدید اکتشافی، قابلیت افزایش دارد.

در ناحیه معدنی «موته» 9 کانسار طلا با ذخیره بیش از یک میلیون و 200هزار تن و با عیار 4گرم در تن شناسایی شده است. در سال‌های ۱۳۷۰و ۱۳۷۱ عملیات اکتشاف تکمیلی در دو کانسار چاه خاتون و سنجده انجام گرفت و مشخص شد که مقدار 3میلیون تن ذخیره با عیار 3گرم در تن در این دو معدن وجود دارد. معدن طلای موته نخستین کارخانه تولید شمش طلا در کشور است که در شهرستان میمه (شمال غربی میمه و شمال شرقی گلپایگان) در استان اصفهان قرار دارد.

در همین راستا رییس هیات عامل ایمیدرو نیز چندی پیش از فراهم شدن زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و صادارت طلا در کشور خبر داده و گفته است: با توجه به اینکه سیاست دولت معطوف به تعادل در بازار ارز و طلا است، بانک مرکزی اجازه داد صادرات طلا انجام شود تا سود‌آوری در اقتصاد صورت گیرد و علاقه‌مندان خارجی نیز به سرمایه‌گذاری در حوزه طلا ترغیب شوند. به گفته مهدی کرباسیان، واحدهای معدنی تولید طلا با ظرفیتی بالا در حال کار کردن هستند و با قرار گرفتن معدن طلای زرشوران در چرخه تولید و همچنین بهره‌برداری بخش خصوصی از معدن طلای ساریگونی، می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران در چرخه تولید طلا در صف کشورهایی قرار گرفته که قابل اتکا هستند. وی افزود: ثبت رکورد در معدن طلای موته طی سال گذشته همچنین برنامه سال جاری برای افزایش تولید، از شرایط مساعد برای تولید طلا خبر می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر