از منطقه

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۱۶

کاهش بهای دلار در برابر افغانی در بازارهای کابل

نرخ دلار در بازارهای افغانستان در یک سال گذشته به‌طور کم‌سابقه‌یی در برابر پول افغانی کاهش یافته است. صرافان سرای شهزاده کابل می‌گویند که این کاهش دلار در مقابل افغانی در سال جاری بی‌سابقه بوده است. به گزارش خبرنامه افغانستان، شمس‌الله یکی از صرافان سرای شهزاده می‌گوید: «سه روز پیش یک دلار را به ۶۹ افغانی می‌فروختیم اما پنج‌شنبه یک دلار به ۶۵ افغانی رسید.»برخی آگاهان امور اقتصاد به این باورند کاهش نرخ ارزهای خارجی در برابر پول داخلی می‌تواند، خبر خوبی برای شهروندان افغانستان باشد. آنان می‌گویند از آنجایی که افغانستان کشور واردات محور است، کاهش نرخ ارز خارجی در مقابل پول داخلی می‌تواند توان خرید داخلی را بیشتر کند و نرخ اجناس به نوعی پایین بیاید. در عین حال این کارشناسان تاکید می‌کنند تا زمانی که کارهای بنیادی صورت نگیرد و میزان تولیدات داخلی بالا نرود، کاهش نرخ ارز خارجی در مقابل پول داخلی موقتی است.


بیشترین هزینه خانوارهای ترکیه بابت مسکن است

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه، بیشترین میزان مخارج خانوار در سراسر ترکیه طی سال گذشته با اختصاص 26‌درصد از هزینه‌ها مربوط به خرید خانه و اجاره‌بهای مسکن است. به گزارش آناتولی، هزینه مواد غذایی با 20.2‌درصد در رتبه دوم جای گرفته است. از کل میزان هزینه‌های خانوار در ترکیه طی سال گذشته 2‌درصد مربوط به هزینه‌های درمانی و 2.2‌درصد نیز به آموزش اختصاص می‌یابد. بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه معدل هزینه‌های هر خانوار در سال 2015 میلادی 3 هزار و 43 لیر در ماه بوده و این در حالی است که در سال 2014 میزان هزینه‌های هر خانوار در ترکیه، ماهانه 2 هزار و 848 لیر برآورد شده بود و این رقم افزایش چندانی نداشته است. میزان هزینه‌های هر خانوار ترکیه‌یی برای پوشاک و کفش نیز از 5.1‌درصد در سال 2014 به 5.2‌درصد در سال 2015 رسیده است. از سوی دیگر میزان هزینه مربوط به ایاب و ذهاب هر خانوار در سال 2015 با کاهش 0.8 درصدی نسبت به سال ماقبل آن از 17.8 به 17‌درصد تنزل یافته است.


رییس‌جمهور قزاقستان به ترکیه رفت

به گزارش ایرنا «نورسلطان نظربایف» رییس‌جمهور قزاقستان پس از مراسم استقبال رسمی در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه مذاکرات خود را با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه آغاز کرد. کارشناسان عقیده دارند که محور مذاکرات روسای جمهور دو کشور را موضوع کودتای نافرجام ترکیه، روند مذاکرات بهبود مناسبات ترکیه با روسیه، وضعیت سوریه و مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد داد.

پیش‌تر نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که اردوغان و نظربایف درباره توسعه همکاری‌های راهبردی و چگونگی فعالیت‌های شورای همکاری کشورهای ترک زبان تبادل نظر خواهند کرد. طرفین همچنین درباره فعالیت‌های حامیان «فتح‌الله گولن» گفت‌وگو خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر