داعش ۳ هزار آواره در حال فرار عراقی را اسیر کرد

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۱۵

گروه جهان| کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه‌یی اعلام کرد، گروه داعش پنج‌شنبه بیش از سه‌ هزار شهروند عراقی درحال فرار از نقاط درگیری را به اسارت خود درآورده است. نیروهای داعش بلافاصله پس از دستگیری این افراد ۱۲نفر از آنها را اعدام کردند.

رویترز به نقل از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نوشته، تمامی این شهروندان قصد داشتند از مناطق درگیری ارتش عراق با نیروهای داعش بگریزند که توسط اعضای داعش به اسارت درآمدند. اغلب خانواده‌های فراری در اطراف روستای «هویجه» در نزدیکی کرکوک به دام داعشی‌ها گرفتار شدند.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر می‌شود که دیدبان حقوق بشر عراق از دستگیری بیش از 1۹۰۰ غیر نظامی درحال فرار به دست نیروهای داعش خبر داد. بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر عراق، نیروهای داعش 6‌نفر از غیرنظامیان دستگیر شده را در آتش سوزاندند و ده‌ها نفر را نیز کشتند. داعش در پی از دست دادن بخش زیادی از قلمرو خود در عراق در ماه‌های اخیر، اکنون درپی استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی در جنگ با ارتش عراق است. ارتش عراق و گروه‌های شبه‌نظامی این کشور از ۲۴مارس عملیاتی را برای زمینه‌سازی برای حمله به موصل آغاز کرده‌اند. سازمان ملل متحد تخمین زده است که از سال ۲۰۱۴ و با ورود داعش و شعله‌ور شدن جنگ عراق بیش از سه میلیون و ۴۰۰هزار نفر تاکنون آواره شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید با آغاز عملیات آزادسازی موصل این تعداد افزایش چشمگیری خواهند یافت. موصل از تابستان سال ۲۰۱۴ در اختیار داعش است و بازپس گرفتن آن در مبارزه با داعش نقش و پیامی کلیدی دارد. در این شهر دو میلیون نفر ساکن هستند که در میانشان ۴۰۰هزار آواره از مناطق دیگر عراق نیز حضور دارند. پیش‌تر نیز حسین قاییدی، مدیر دفتر ایزدیان مفقود شده عراق، هفته گذشته به مناسبت دومین سال حمله داعش به شهر سنجار گفته در دو سال گذشته دو هزار و 640‌نفر از چنگال گروه تروریستی داعش آزاد شده‌اند اما هنوز شمار زیادی مفقود هستند. وی گفته هنوز سه هزار و 770 ایزدی در چنگال داعش اسیر هستند و تاکنون 33گور دسته جمعی قربانیان ایزدی کشف و نبش شده است. قاییدی همچنین گزارش داده داعش 1400کودک ایزدی را برای انجام عملیات تروریستی آموزش داده است. سنجار شهری در استان نینوای عراق است که بیشتر مردم آن را کردهای ایزدی مذهب تشکیل می‌دهند. در طول آزادسازی سنجار صدها ایزدی کشته شدند و هزاران نفر آواره شدند. سازمان ملل اعلام کرد، آنچه داعش در سنجار رخ داده جنایت جنگی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر