روی خوش بازارهای مالی برزیل به المپیک

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۱۰

گروه جهان|منوچهر فخرراد|

با اینکه برزیل در بدترین روزهای خود به سر می‌برد و بحران سیاسی و اقتصادی بر زندگی مردم سایه انداخته -چنانکه بسیاری از مردم از اینکه بازی‌های المپیک در کشور آنها برگزار می‌شود‌ ناراضی هستند- اما بازارهای مالی این کشور حس خوبی نسبت به المپیک دارند.

به گزارش بلومبرگ، تیم‌های مختلف ورزشی که از یک هفته قبل برای شرکت در افتتاحیه و سپس مسابقات المپیک وارد ریو می‌شوند، مشکلاتی که بزرگ‌ترین اقتصاد امریکای لاتین با آن دست و پنجه نرم می‌کند را کاملا لمس کرده‌اند. نخستین مواجهه ورزشکاران خارجی با این مشکلات از فرودگاه شروع می‌شود که یک پلیس ناراضی پلاکاردی در دست دارد که روی آن نوشته شده، «به جهنم خوش آمدید». تیم بسکتبال چین در بدو ورود خود به برزیل در معرض مواجهه با باند تبهکاری قرار گرفت و تیم‌های قایقرانی باید در آب‌های کثیف خلیج گوانابارا فعلا تمرین کنند.

با این‌همه بازارها از این اتفاق خوشحال هستند و فعالان این بازارها انتظار دارند که رونق خوبی را در ایام المپیک تجربه کنند. شاخص سهام و واحد پول این کشورها بهترین عملکرد را در طول سال به دلیل افزایش قیمت کالاها و نیز گمانه‌زنی‌های مربوط به بسته پولی حمایتی در بازارهای در حال توسعه داشته است.

این بسته پولی حمایتی در سایر بازارها نرخ بهره برزیل را برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب می‌کند و اسکناس‌های دلاری که دست سرمایه‌گذاران است، دو برابر میانگین بازارهای نوظهور به آنها سود می‌دهند. ریسک اوراق بهادار در پایین‌ترین سطح خود در سال رسیده است زیرا سرمایه‌گذاران به قماری در مورد توانایی دولت جدید برای حل بدترین رکود کشور در قرن، تن داده بودند و حال می‌بینند که قمارشان درست بوده است.

کارشناسان و اقتصاددانان ازجمله جانکیل سانتوس معتقد است که سرمایه‌گذاران نگران المپیک برزیل نیستند زیرا چشم‌انداز ثبات سیاسی و نیز اقدامات مالی جدید باعث شده است که سرمایه‌گذاران چشم‌انداز متفاوتی از مردم داشته باشند.

مایکل تمر که پس از برکناری دیلما روسف در ماه مه قدرت را به دست گرفت، سرمایه‌گذاران را بسیار تحت تاثیر قرار داده است. گروه گلدمن ساکس این تاثیر را ناشی از گردهم آمدن گروه اقتصادی رویایی در کابینه تمر می‌داند.

این در حالی است که تمر هیچ تغییر سیاست مهم و چشمگیری انجام نداد، اما قول داد که بودجه را کاهش خواهد داد و رشد اقتصادی را برای به دست آوردن رتبه اعتباری سرمایه‌گذاری کشور که از دست رفته بود در دستور کار قرار خواهد داد.

برای روشن‌تر شدن اوضاع فعلی برزیل باید بگوییم که رونق فعلی می‌تواند نشان دهد اوضاع برزیل در سال‌های اخیر چه اندازه بد بوده است. شاخص ابوسپا، 33‌درصد در سال 2016 رشد تجربه کرده است، این در حالی است که در پایان سال 2010، این شاخص 38‌درصد ضرر کرده بود. واحد پول برزیل (رئال) در سال جاری 24‌درصد افزایش یافت و در میان 150واحد پولی بود که توسط بلومبرگ نوساناتش دنبال می‌شد، این در حالی است که در 5سال گذشته، رئال 58‌درصد از ارزش خود را از دست داده بود. از سال 2009 که برزیل به عنوان میزبان المپیک انتخاب شد، دارایی‌های برزیل از هر نوعی کاهش در ارزش را تجربه کرده بودند.

با این‌همه خوشبینی درباره اینکه، تمر در بیرون کشیدن برزیل از کسادی کارهای بهتری از روسف انجام خواهد داد، باعث شده ارزش دارایی‌ها حتی با اینکه اشتباهات و سوءمدیریت در برنامه‌های المپیک زیادتر از حد معمول شده است، اوج بگیرد و دیلما روسف این روزها منتظر خبر قطعی استعفای خود باشد. کمیته سنای برزیل در یک رای‌گیری با محاکمه دیلما روسف، رییس‌جمهور تعلیق شده این کشور توسط همه نمایندگان این مجلس به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به بودجه موافقت و راه را برای برکناری کامل وی از قدرت هموار کرد.

بیانکا تیلور، یک تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید که اشتهای سرمایه‌گذاران برای برزیل و المپیک دو چیز متفاوت هستند. به اعتقاد وی، اتفاق مهم برای دارایی‌های برزیل بسته به اشتهای ریسک جهانی است و اینکه آیا سیاست برزیل روی ریل برای اصلاحات مالی باقی خواهد ماند یا خیر.

همچنین امیدواری زیادی برای برزیلی‌هایی وجود دارد که بیشتر از ارزیابی‌ها به والیبال علاقه‌مندند. گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که این کشور بهترین عملکرد خود در المپیک را پشت سر خواهد گذاشت و 22مدال کسب می‌کند که 5مدال آن طلا خواهد بود. بنابراین شاید قهرمان شدن برزیل در والیبال و فوتبال بتواند سیاستمداران و جامعه خشمگین و ناراضی این روز برزیل را به هم نزدیک کند و نیز غصه فروخورده ناشی از ناکامی در جام جهانی فوتبال در 2014 را نیز برای برزیلی‌ها جبران کند که این روزها علاوه بر بحران سیاسی و اقتصادی، ویروس زیکا نیز به مشکلات آنها اضافه شده است.

شیوع این ویروس در برزیل باعث شد تا یک گروه از پزشکان و محققان سازمان بهداشت جهانی از این سازمان در نامه‌یی بخواهند که المپیک را در ریو برگزار نکند. با این‌همه دولت برزیل مانع چنین تصمیم‌سازی در مورد المپیک شد.

بازی‌های المپیک 2016 ریو دیشب رسما افتتاح شد و ورزشکاران کشورهای مختلف از امروز در رشته‌های مختلف به رقابت خواهند پرداخت. شاید آغاز مسابقات والیبال و نیز فوتبال و پیروزی نمایندگان برزیل در این مسابقات بتواند روحیه شاد مردم عصبانی و ناراضی ریو را به آنها بازگرداند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر