محرمانه از انتخابات

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۰۹

میرمحمد صادقی گزینه مجمع فعالان توسعه است

روز جمعه ساعت 10صبح جلسه مجمع فعالان توسعه با حضور چهره‌های موسوم به طیف سنتی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این جلسه پس از بحث و گفت‌وگوهای فراوان تصمیم بر این شد که گروه سنتی اتاق ایران در انتخابات رییس حضور پیدا کند. بر همین اساس رای‌گیری در جلسه برگزار شد و در نهایت علامیرمحمد صادقی با کسب بیشترین رای به عنوان گزینه ریاست مجمع فعالان توسعه مطرح شد. همچنین در این رای‌گیری دومین رای را غلامحسین شافعی به دست آورد که در جلسه حضور نداشت ولی توسط محمدمهدی راسخ مطرح شد. نکته جالب کسب تنها چند رای برای یحیی آل‌اسحاق بود و به نظر می‌رسد در صورت حضور وی در انتخابات وی حتی حمایت طیف سنتی اتاق بازرگانی را نیز نخواهد داشت.

گفتنی است در هفته گذشته در جلسه‌یی که به دعوت حمید حسینی صورت گرفته بود و در آن چهره‌های شاخصی از گروه خواستاران تحول همچنین پیشگامان توسعه حضور داشتند، تصمیم بر سنجش اوضاع برای حمایت احتمالی از یک کاندید گرفته شد و به نظر می‌رسد تمامی گروه‌هایی که امروز دیگر در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حضور ندارند، تصمیم گرفته‌اند در انتخابات اثرگذار باشند.


خاموشی: دست دولت را از اتاق قطع کنید

در جلسه دیروز مجمع فعالان توسعه علینقی خاموشی اعلام کرد، هیات رییسه و اتاق فعلی مورد تایید من نیست چراکه این هیات رییسه توسط دولت انتخاب شد و دولت برای آمدن این هیات رییسه به ویژه رییس آن تصمیم‌گیری کرد و به همین دلیل نمی‌توان آنها را نماینده بخش خصوصی دانست. وی با اشاره به اینکه باند کرمانی‌های دولت عملا در انتخاب رییس اتاق بازرگانی ایران که نماینده بخش خصوصی است دخالت کرده است، افزود: باید از فرصت پیش آمده استفاده کرد و یک‌باره اعلام کنیم که دست دولت از اتاق بریده شود و هیچ دولتی‌ای به ویژه معاون اول رییس‌جمهور در انتخاب رییس جدید دخالت نکند. وی همچنین بحث تعیین سرپرست برای اتاق بازرگانی ایران را مطرح کرد که با توجه حضور سایر اعضای هیات رییسه در راس و تنها کنار رفتن رییس با مخالفت اعضا روبه‌رو شد.


جلال‌پور در انتخاب رییس جدید دخالت نمی‌کند

سیدمهدی طبیب‌زاده، نایب‌رییس اتاق بازرگانی کرمان که بعد از استعفای جلال‌پور به صورت موقت مسوولیت این اتاق را عهده‌دار شده است، در گفت‌و‌گو با «تعادل» اعلام کرد که محسن جلال‌پور هیچ دخالتی برای تعیین جانشین خود در اتاق ایران نکرده و بنا به این کار ندارد. وی با تاکید بر اینکه تماس تلفنی جلال‌پور با هیات نمایندگان کرمان تنها جنبه گفت‌وگویی دوستانه داشت، افزود: این تماس ربطی به تصمیم هیات نمایندگان کرمان برای پذیرفتن استعفای جلال‌پور ندارد و ما به دلیل اولویت سلامتی ایشان این تصمیم را گرفتیم. وی تاکید کرد با توجه به اینکه جلال‌پور به بحث دموکراسی و رای عمومی اعتقاد دارد بحث جانشین خود را به هیچ‌ وجه مطرح نکرده است و همه‌ چیز به رای هیات نمایندگان اتاق ایران بستگی دارد. وی همچنین تاکید کرد: اتاق کرمان نیز به دنبال دخالت در این موضوع نیست و به رای هیات نمایندگان ایران احترام می‌گذارد.


علت استعفای جلال‌پور

تنها مشکل قلبی نیست

آنا عضو اتاق بازرگانی ایران تصمیم هیات رییسه این اتاق مبنی بر نپذیرفتن استعفای محسن جلال‌پور را مخالف آیین‌نامه دانست و گفت: هیات رییسه در رد استعفای جلال‌پور مخالف آیین‌نامه عمل کرده است. برای این امر باید هیات نمایندگان به سرعت جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد و موضوع را طرح کند تا با حضور هیات نمایندگان در این خصوص تصمیم‌گیری شود. فاطمه دانشور در خصوص این استعفا افزود: دلیل استعفای وی بیماری قلبی بوده است اما فکر می‌کنم این همه ماجرا نیست و باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی افتاده و چه عواملی سبب شده است که رییس اتاق به این نتیجه برسد که استعفای خود از ریاست اتاق بازرگانی را ارائه کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: جلال‌پور انسان قوی‌ای است و به نظر نمی‌آید به‌خاطر بیماری قلبی بخواهد استعفا دهد، شاید علت این تصمیم فشار و هجمه‌هایی مانند بحث حقوق‌های نجومی باشد که به دلیل تخریب دولت انجام می‌شود. وی گفت: در این پروسه تخریب، اتاق بازرگانی هم نمی‌تواند از این موضوع مستثنی باشد. دانشور با اشاره به انتخابات یک سال و نیم گذشته در اتاق بازرگانی افزود: در آن انتخابات با استفاده از تعاملاتی که با دولت انجام شد، یک اتاق بسیار همسو و هم‌پیمان با دولت شکل گرفت که این امر به مذاق عده‌یی خوش نمی‌آید. عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: من به عنوان فردی که پارلمان شهری را تجربه کرده‌ام و اطلاعاتی از پارلمان کشوری دارم، همواره بر این عقیده‌ام که پارلمان بخش خصوصی به بلوغ کافی نرسیده تا برای هیات نمایندگانش جایگاه واقعی قائل شود. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مثلا در شورای شهر هیچ‌گاه هیات‌رییسه به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد بلکه این اعضای شورای شهر هستند که تصمیمات را اتخاذ می‌کنند. در مجلس نیز اوضاع به همین شکل است و رییس مجلس به‌تنهایی در خصوص مساله‌یی تصمیم نمی‌گیرد.


نهاوندیان اجازه عیادت از جلال‌پور را نیافت

منابع آگاه از تماس مسوول دفتر رییس‌جمهور برای عیادت از جلال‌پور پیش از تصمیم بر پذیرش استعفای وی توسط اتاق کرمان خبر می‌دهند اما به دلایلی اجازه این عیادت به نهاوندیان داده نشده است. پیش از جلسه کرمان و نهایی شدن استعفای جلال‌پور نهاوندیان سعی داشته است برای عیادت از جلال‌پور با وی دیدار کند اما به دلایل پزشکی این موضوع رخ نداده است. همچنین هیات رییسه قصد داشت برای عیادت به دیدار وی برود اما گفته می‌شود به دلیل ممنوعیت پزشکی به هیچ کس اجازه این ملاقات‌ها داده نشده است. با این وجود برخی منابع آگاه می‌گویند، جلال‌پور قصد داشته است تا قبل از نهایی شدن استعفا با هیچ کس دیدار نکند. در حال حاضر بحث‌های زیادی درباره علت بیماری جلال‌پور همچنین ناراحتی وی از دولت وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه