پاتک رییس به هیات نمایندگان

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۰۷

یک چهره بخش خصوصی، یک دولتی و یک دولتی سابق محتمل‌ترین حالت انتخابات است

گروه تشکل‌ها فراز جبلی

در حالی که استراتژی نواب تهرانی رییس اتاق ایران حفظ شرایط موجود و ریاست بر اتاق ایران به نام جلال‌پور بدون حضور وی بود اما جلال‌پور از روشی که هیچ کس انتظارش را نداشت، استعفای خود را تکمیل کرد تا ثابت کند با وجود کنار رفتن از کلیه سمت‌های تشکلی هنوز قاعده بازی را بهتر از همه بلد است. با اتفاقات روز پنج‌شنبه عملا رای‌گیری جلسه بعدی هیات نمایندگان برای ادامه حضور جلال‌پور بی‌معنی است و با رای هیات نمایندگان اتاق کرمان دیگر جلال‌پور حق حضور در جلسه بعدی هیات نمایندگان به صورت قانونی را ندارد. با این شرایط عملا اتاق مجبور به برگزاری انتخابات است هرچند که کاندیداهای مطرح تلاش دارند، انتخابات یک ماه به تعویق بیفتد. با این شرایط در عمل 3 مدعی اصلی برای انتخابات وجود دارد. مدعی اول کاندیدای شهرستان‌ها که به نظر می‌رسد، حضور حسین پیرموذن به خاطر فعال بودن در بخش خصوصی و سبقه تولیدی وی قطعی است، مدعی دوم کاندیدای تهران که با وجود پینگ‌پنگ میان پدرام سلطانی و خوانساری به نظر می‌‌رسد، شانس خوانساری بیشتر باشد و در نهایت کاندیدای سوم که مجتبی خسروتاج یار قدیمی نعمت‌زاده است که امروز بدون هیچ سمت دولتی در هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی به صندلی ریاست می‌‌نگرد.


بازی اول: پدرام سلطانی

با کنار رفتن رییس در عمل همه‌چیز در اختیار نایب‌رییس اول قرار گرفت. هرچند «تعادل» در گزارشی علل غیرقانونی بودن این شرایط را توضیح داد اما مساله اصلی این است که در عمل پدرام سلطانی به عنوان نایب‌رییس اول همه‌چیز را به دست گرفت. بازی وی در شرایط فعلی بسیار روشن بود، با توجه به اینکه شهرستان‌ها رای بیشتری نسبت به تهران دارند، سلطانی تصمیم داشت زمان بیشتری بخرد تا با گذر زمان بتواند وزنه را به سمت خود تغییر دهد. با همین استدلال وی بحث نگهداشتن جلال‌پور بر کرسی ریاست را مطرح کرد. برنامه وی این بود که هیاتی متشکل از چهره‌های مختلف هیات‌رییسه وظایف رییس را برعهده گیرد و خود به‌عنوان نایب‌رییس این هیات را ریاست کند. با این روش عملا بدون رای‌گیری وی اختیار اتاق ایران را در دست می‌گرفت و در عین حال اگر ضعفی وجود می‌‌داشت به نام جلال‌پور نوشته می‌شد. از طرف دیگر زمان کافی برای آماده شدن برای انتخابات به دست وی می‌‌افتاد. اصولا اعلام بیانیه اتاق ایران به نام احترام به جلال‌پور و در عمل فضا‌سازی برای پدرام سلطانی بود.

بازی دوم: محسن جلال‌پور

هرچند که جلال‌پور دیگر جایی در هیات نمایندگان ندارد اما پاتک وی به بازی سلطانی به‌خوبی نشان داد هنوز هم قواعد بازی تشکلی را بلد است و هم شطرنج باز بسیار قهاری است. هیات نمایندگان اصرار زیادی داشت که جلال‌پور باید در روز هیات نمایندگان به اتاق بیاید و برای پذیرفتن استعفای وی رای‌گیری شود.

با این وجود جلال‌پور روش دیگری را در پیش گرفت. در حقیقت هیات رییسه با نگهداشتن استعفای جلال‌پور تا آن جلسه مانع کنار رفتن جلال‌پور بر اساس خواسته خود می‌شد. روز پنج‌شنبه جلسه هیات نمایندگان اتاق کرمان برگزار شد، اتاقی که به دلیل عضویت جلال‌پور در آن، وی جواز حضور در هیات نمایندگان اتاق ایران و ریاست این اتاق را پیدا کرده بود.

در این جلسه پسر محسن جلال‌پور حضور پیدا کرد و سپس با تلفن همراه خود صدای جلال‌پور را در هیات نمایندگان کرمان پخش کرد. جلال‌پور از اعضای اتاق کرمان خواست که با استعفای وی موافقت کنند. این موضوع مورد موافقت کرمانی‌ها واقع شد و جلال‌پور از ریاست و عضویت هیات نمایندگان کرمان کنار رفت و همزمان یک نفر جایگزین وی در هیات نمایندگان شد.

اتاق کرمان نیز بیانیه زیر را بر این اساس منتشر کرد:

1- با عنایت به اصرار مکرر آقای جلال‌پور مبنی بر طرح و اعلام وصول استعفا در نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق کرمان و با توجه به ملاقات حضوری با ایشان در منزل و بررسی تمام جوانب مربوط به سلامتی نامبرده به عنوان اولویت اول هیات نمایندگان اتاق کرمان و همچنین برگزاری جلسه‌یی مستقل با اعضای خانواده ایشان جهت بررسی آخرین شرایط درمان آقای جلال‌پور، درخواست استعفای وی رسما اعلام وصول و در جلسه مطرح شد.

2- هیات نمایندگان اتاق کرمان ضمن تشکر و قدردانی فراوان از زحمات بی‌بدیل و ارزشمند آقای جلال‌پور طی 14سال گذشته در اتاق کرمان، از حمایت‌های کلیه مقامات کشوری و استان، فعالان و کارشناسان اقتصادی سراسر کشور که در روزهای اخیر با ابراز محبت از طریق ارسال پیام، تماس تلفنی یا به صورت حضوری جویای سلامتی و روند درمان رییس اتاق کرمان و ایران بوده یا خواستار ادامه فعالیت ایشان بوده‌اند، کمال تشکر دارد. هیات نمایندگان اتاق کرمان صرفا با درنظر داشتن اولویت سلامتی ایشان، با وصول نامه موافقت کرد.

3- با توجه به استعفای آقای جلال‌پور از عضویت در هیات نمایندگان اتاق کرمان، عضو علی‌البدل بخش بازرگانی جایگزین ایشان شد و مقرر گردید در جلسه آتی هیات نمایندگان نسبت به انتخاب رییس جدید اتاق کرمان و جایگزین آقای جلال‌پور در هیات نمایندگان اتاق ایران تصمیم‌گیری شود.


بازی سوم: شهرستان‌ها

روز یک‌شنبه قرار است، جلسه شورای روسای شهرستان‌ها در تهران با محوریت موضوع انتخابات برگزار شود. در این جلسه همچنین برنامه‌ریزی برای جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار می‌شود. با این وجود یک مساله اساسی وجود دارد و آن رای بیشتر شهرستان‌ها در صورت اتحاد است. در حال حاضر چند نفر مدعی ریاست اتاق ایران در شهرستان‌ها محسوب می‌شوند اما مساله این است که آیا همگی به رای شورای روسا تمکین می‌کنند یا خیر؟ در دوره‌های قبل کاندیداهای شهرستان در شورای روسا با یکدیگر به رقابت می‌‌پردازند و در نهایت یک نفر پیروز می‌شد و سایرین به وی رای می‌‌دادند. به نظر می‌‌رسد در این دوره نیز اگر شهرستان‌ها بتوانند اتحاد خود را حفظ کنند، ریاست از دستشان خارج نشود. به ویژه آنکه در ابتدای دوره نیز شهرستان‌ها در توافق با تهران ریاست را گرفته‌اند و معتقدند که با وجود کنار رفتن جلال‌پور این توافق کماکان پا برجاست. هرچند همه‌چیز به جلسه شورای روسا موکول شده اما به نظر می‌‌رسد شانس اول شورای روسا حسین پیرموذن است. وی هم در این دوره در هیات رییسه حضور دارد و هم بخش خصوصی واقعی محسوب می‌شود و با توجه به شرایط موجود بیشترین رای را در میان روسای شهرستان‌ها دارد. گزینه‌های دیگر غلامحسین شافعی است.

همچنین زمزمه‌های کاندیدا شدن روسای اتاق‌های اصفهان و شیراز نیز به گوش می‌‌رسد اما بازی اساسی شهرستان‌ها مساله متحد باقی ماندن آنهاست.


بازی چهارم: خسروتاج

یار قدیمی نعمت‌زاده امروز در حالی که شریک تجاری‌اش هنوز بر صندلی وزارت تکیه زده است اما بی‌هیچ سمتی باقی مانده است. 3 سناریو درباره علت این موضوع مطرح است. سناریو اول دور خیز وی برای ریاست اتاق ایران است که از همه سناریوها محتمل‌تر محسوب می‌شود. سناریو دوم که به عنوان آلترناتیو سناریو اول استفاده می‌شود، ریاست وی بر سازمان توسعه تجارت در صورت عدم موفقیت در پروژه ریاست اتاق ایران است و در نهایت سناریو سوم مساله احتمال کنار رفتن نعمت‌زاده و تلاش برای سوخت نشدن مهره خسروتاج در اثر این اتفاق است. در هر صورت خسروتاج به عنوان یک گزینه مطرح امروز برای اتاق ایران حضور دارد. همچنین وی با مسعود خوانساری که زمانی رقیب وی بود، رابطه‌یی دوستانه دارد. به نظر می‌‌رسد بازی اتاق تهران و خسروتاج به یکدیگر گره خورده است و بنا به شرایط یکی از گزینه‌های خسروتاج، خوانساری و سلطانی مطرح خواهد شد. در حقیقت همکاری اتاق تهران و گزینه‌های پیشنهادی دولت یک شطرنج انگلیسی تمام عیار را در بازی آنها رقم زده است. در شطرنج انگلیسی تنها یک برنامه وجود ندارد و چندین برنامه متفاوت به صورت همزمان اجرا می‌شود. این در حالی است که پدرام سلطانی به عنوان مغز متفکر این شطرنج به خوبی نشان داده است که از یک سوی توانایی زیادی برای تغییر استراتژی از یک بازی به بازی دیگر دارد و از سوی دیگر می‌تواند با اختلاف افکندن در تیم رقیب بازی‌ها آنها را خراب کند. حتی از هم‌اکنون صحبت‌های وی برای جذب یکی از روسای شهرستان‌ها به عنوان جایگزین نایب‌رییس مطرح است.


3گانه‌ای در حال شکل گرفتن

با تمام این تفاسیر یک حالت 3 قطبی در پیش از انتخابات شکل خواهد گرفت. از یک سوی شهرستان‌ها یک گزینه که احتمالا پیرموذن است را معرفی خواهند کرد. از سوی دیگر احتمالا مسعود خوانساری گزینه مطرح خواهد بود و در نهایت خسروتاج کاندیدایی در کسوت دولتی در این رقابت حضور خواهند داشت.

نکته اساسی این است که خوانساری و خسروتاج هر دو بر اساس سبقه دولتی خود در هیات نمایندگان حضور دارند و در مقابل پیرموذن به خاطر بخش خصوصی و تولید‌کننده بودنش در این رقابت حاضر می‌شود. در حقیقت اتاق باز هم باید سراغ انتخاب میان یک رییس دولتی با مقبولیت دولتی یا یک بخش خصوصی واقعی برود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر