اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۰۵

اعلام مشکلات کارگزاران

به رییس جدید سازمان

در جریان برگزاری جلسه جمعی از کارگزاران بورس با رییس جدید سازمان و هیات‌مدیره، مشکلات مهم صنعت کارگزاری و بازار سرمایه مطرح و با قول مساعدت مسوولان همراه شد. در پی حضور شاپور محمدی در ریاست سازمان بورس و برگزاری جلسه معارفه رسمی وی در بعدازظهر چهارشنبه، کانون کارگزاران بورس به‌عنوان یکی از نهادهای مهم بازار سرمایه اقدام به برگزاری نخستین جلسه با رییس و برخی اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس در پنج‌شنبه کرد. در این رابطه یکی از حاضران خلاصه‌یی از این نشست که مسوولان کانون و جمعی از مدیران شرکت‌های کارگزاری وابسته به بانک‌ها و بخش خصوصی حضور داشتند، را اعلام کرد و گفت: در این جلسه موانع و چالش‌های اصلی بازار سرمایه و صنعت کارگزاری از‌جمله مقررات سختگیرانه متعدد و موازی، مشکلات آی‌تی و وضعیت نامساعد سامانه معاملات که با قطع شدن در معاملات روز چهارشنبه به اوج رسیده بود، نقش صندوق توسعه بازار سرمایه، توجه کاذب و بیش از حد به شاخص از طریق معاملات بلوکی، فرآیند طولانی جوابگویی به مجوزهای درخواستی کارگزاران، وجود محدودیت‌های معاملاتی و... ازسوی حاضران اعلام شد که مورد توجه مسوولان سازمان بورس قرار گرفت. به گفته وی، در این جلسه که با رضایت خاطر اکثر کارگزاران همراه بود، رییس و هیات‌مدیره سازمان بورس با دقت به انتقادات و پیشنهادات ارائه شده توجه کرده و قول مساعد به حل مشکلات مطروحه دادند.


گام‌های بورس کالا در مسیر تامین مالی صنایع

رییس اداره مطالعات و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران گفت: توسعه تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه از اولویت‌های دولت بوده که بورس کالای ایران نیز در حال برداشتن گام‌های بلندی در این زمینه است.

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه خبری بورس کالا، جواد فلاح بااشاره به اینکه اقتصاد ایران بیش از اینکه بازار‌محور باشد، بانک‌محور است و تامین مالی بیشتر از کانال بازار پول و شبکه بانکی صورت می‌گیرد، افزود: برخی اقتصاددانان بر این باور هستند که تامین مالی بلندمدت را باید از کانال بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه‌مدت را از کانال بازار پول انجام داد. وی همچنین اظهار داشت: در گذشته بازار پول و بانک‌ها تامین مالی‌های بلندمدتی در کشور انجام داده‌اند که امروز به دلایل مختلف از قبیل رکود اقتصادی و... از پاسخگویی به مطالبات تامین مالی ناتوان هستند بنابراین در این شرایط دولت توسعه بازار سرمایه را در اولویت اصلی سیاست‌های اقتصادی قرار داده تا بازار سرمایه وظیفه تامین مالی بلندمدت را عهده‌دار شود. فلاح گفت: برای تحقق این مهم باید بسترهای لازم در کشور فراهم شود تا مجموعه و ارکان بازار سرمایه ازجمله بورس کالا بتوانند به نحو احسن انجام وظیفه کنند. وی در ادامه بااشاره به اینکه بورس کالای ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان بازار سرمایه به خوبی توانسته نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور ایفا کند، افزود: در دوران پساتحریم و با اجرایی شدن راهبردهای اقتصاد مقاومتی، بورس کالای ایران می‌تواند یکی از شریان‌های اصلی جریان سرمایه‌های بین‌المللی به داخل مرزهای ایران باشد و از ظرفیت تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری در منطقه و نیز تسهیل تامین مالی بین‌المللی برخوردار است. فلاح همچنین به انواع قراردادها در بازار فیزیکی و بازار مشتقه بورس کالای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: قرارداد نقدی، قرارداد سلف عادی، قرارداد نسیه، قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید، قرارداد اختیار فروش و قرارداد سلف موازی استاندارد ازجمله این موارد است. وی تصریح کرد: ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک در بازار کالایی شامل اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های کالایی و ارزی و اوراق مشتقه کالایی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر