ریسک‌های اقتصادی به بانک‌ها منتقل می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۶۰


محمدحسین ادیب، کارشناس اقتصادی گفت: عامل اصلی مهار تورم، سیاست انقباضی بانک مرکزی و عدم پرداخت تسهیلات است که در نتیجه سپرده بانکی با سرعت بسیار بیش از تسهیلات رشد می‌کند و این بیانگر حرکت نظام بانکی به سمت بحران است.

محمدحسین ادیب معتقد است: مهم‌ترین عامل مهار تورم، ناتوانی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است. گرچه یک‌سوم شدن تورم مثبت ارزیابی می‌شود اما عامل اصلی مهار تورم یا کاهش توان وام دهی بانک‌ها مثبت ازریابی نمی‌شود چراکه راه درمان بیماری از خود بیماری مهلک‌تر است.

ادیب در گفت‌وگو با تسنیم اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی تاکنون ۹ بار و بقیه مدیران بانک مرکزی تاکنون ۲۱بار اعلام کرده‌اند که میزان وام دهی بانک‌ها در سال ۱۳۹۲ فقط ۱۲۰هزارمیلیارد تومان بوده که در پنج ماهه اول امسال به ۶۵ هزار میلیارد رسیده است. درصورت حفظ روند موجود تا پایان سال، وام دهی به ۱۳۱هزارمیلیارد تومان افزایش می‌یابد که گواه ۹درصد افزایش است. بانک مرکزی برای اینکه نشان دهد کشور از رکود خارج شده، طوری آمار را ارایه می‌کند که تامل بر‌انگیز است.

وی گفت: سپرده بانکی با سرعت بسیار بیش از تسهیلات رشد می‌کند که بیانگر حرکت نظام بانکی به سمت بحران است.

یک سوم شدن تورم مثبت ارزیابی می‌شود اما عامل اصلی مهار تورم یا کاهش توان وام دهی بانک‌ها مثبت ازریابی نمی‌شود چراکه راه درمان بیماری از خود بیماری مهلک‌تر است. اینکه با وجود رشد ۳۰درصدی نقدینگی تورم کاهشی است و گواه آن است که سپرده بانکی با سرعت بسیار بیش از تسهیلات رشد می‌کند بیانگر حرکت نظام بانکی به سمت بحران است. تبدیل نشدن سپرده به تسهیلات به معنای کاهش توان بازپرداخت سپرده به وسیله بانک‌هاست. با نرخ بهره موجود در ۹۵درصد موارد سرمایه‌گذاری با وام بانکی غیراقتصادی شده است و همه ریسک اقتصادی به بانک‌ها منتقل می‌شود در حالی که باید در اقتصاد توزیع شود.

ادیب گفت: با نرخ بهره موجود در ۹۵درصد موارد سرمایه‌گذاری با وام بانکی غیراقتصادی شده و مردم این را نیک فهمیده‌اند لذا سرمایه‌گذاری در کشور متوقف شده است. مردم سپرده‌گذاری در بانک‌ها را بر سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند و بانک‌ها ۵۰ درصد سپرده مردم را به شرکت‌های بزرگ تسهیلات داده‌اند که قادر به باز پرداخت نیستند شاید از ابتدا نیز انگیزه بازپرداخت نداشتند لذا همه ریسک اقتصادی به بانک‌ها منتقل می‌شود. ریسک در همه اقتصاد باید پخش و در اقتصاد باید متعادل توزیع شود اما اکنون همه ریسک در بانک‌ها متمرکز شده است. این ریسک اکنون در بانک‌ها متمرکز است اما دیر یا زود به سپرده‌گذار منتقل می‌شود. این فرآیند تا ابد ادامه نخواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر