کارشناس صنعت بیمه خاطرنشان کرد: تعیین نوع خودرو، کیفیت آن و تکنولوژی بهکار رفته در تولید آن نیز از دیگر مواردی است که در سایر کشورها در تعیین بیمه شخص ثالث موثر است اما بهنظر میرسد زیرساختهای مناسب آی تی در شرکتهای بیمه که بتواند تعیین خسارات را باتوجه به این پارامترها در لحظه تعیین کند، وجود ندارد. محسن ضابطنیا در گفتوگو با پانا گفت: تعیین میزان تخلفات راننده و پرریسک بودن او در تعیین بیمه شخص ثالث هنوز اجرایی نشده است اما صنعت بیمه بهدنبال آن است که این موضوع را بهصورت قانونی در بیمه شخص ثالث بگنجاند.
وی ادامه داد: براساس یک الگوی درست جهانی میزان تخلفات راننده، عدم رعایت قوانین و مقررات و پرریسک بودن از فاکتورهایی است که میتواند میزان بیمه شخص ثالث را افزایش دهد و برای راننده یک امتیاز یا عدم امتیاز محسوب شود. این در حالی است که رانندگان کمتخلف در حال حاضر از این امتیازات برخوردار نیستند و با فروش خودرو این امتیازات به مالک بعدی منتقل میشود.