این پول متعلق به خود ایران بوده است

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۵۸۶

جان کری: 400 میلیون دلار حق ایران بود

گروه ایران

اواخر هفته گذشته روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که باراک اوباما رییس‌جمهوری این کشور مبلغ 400میلیون دلار پول نقد را از طریق یک هواپیمایی باری به ایران ارسال کرده است. طبق گفته مقامات غربی این پول به صورت یورو و فرانک سوییس به ایران فرستاده شده و مربوط به بخش اول توافقی است که دولت امریکا باید آن را برای قرارداد فروش سلاح که پیش از انقلاب اسلامی منعقد شده بود به ایران پرداخت می‌کرد.

این روزنامه به دلیل همزمانی پرداخت این پول با آزادی زندانیان امریکایی همچنین مدعی شد که این پول در ازای آزادی چهار زندانی امریکایی به ایران پرداخت شده است. ادعایی که همان روز توسط جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تکذیب شد. کربی در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفته بود: وجه پرداخت شده به ایران تنها مربوط به حل مناقشه قدیمی میان ایران و امریکا در دادگاه لاهه بوده و کاملا از مذاکرات در مورد بازگرداندن 4شهروند امریکایی زندانی در ایران جدا بوده است.

برای آزادی گروگان باج نمی‌دهیم

در همین راستا باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا در جمع خبرنگاران در پنتاگون در واکنش به انتشار برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر اینکه واشنگتن در ازای آزادی چهار زندانی امریکایی در ایران به تهران پول پرداخت کرده است، گفت: مبلغ 400میلیون دلاری که امریکا اوایل سال جاری (میلادی) از طریق پرواز هوایی به ایران فرستاده است، باج آزادی زندانیان امریکایی به ایران نبوده است. به گزارش ایسنا، اوباما افزود: برخی از شما ممکن است یادتان باشد که ما این پرداخت را در ماه ژانویه اعلام کردیم، یعنی چند ماه قبل‌تر. این مساله موضوعی مخفی نبوده است. پرداخت نقدی پول به ایران نیز به خاطر قوانین دشوار تحریم‌های بانکی صورت گرفت چراکه ما این تحریم‌ها را با سخت‌گیری اجرا می‌کنیم. رییس‌جمهور امریکا گفت که این ادعا درست نیست و این پول در حقیقت پول خود ایرانی‌ها بوده که در امریکا بلوکه شده بود و دولت برای جلوگیری از پیروز شدن ایرانی‌ها در دادگاه لاهه و طلب خسارت از سوی تهران این پول را به تهران بازگردانده است.

وی با ادعای اینکه شهروندان امریکایی بازداشت شده در دیگر نقاط جهان گروگان هستند، افزود: ما برای آزادی گروگان باج نمی‌دهیم. من با خانواده امریکایی‌هایی که در جاهای دیگر دنیا به گروگان گرفته شده‌اند، ملاقات داشته‌ام و بسیار متاثر شدم ولی حتی این خانواده‌ها هم می‌دانند که ما برای آزادی گروگان باج نمی‌دهیم. اوباما در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت که منتقدان و حتی اسراییل هم اعتراف کرده‌اند که ایران به تعهدات هسته‌یی خود پایبند بوده است. وی با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و امریکا علیه برنامه هسته‌یی کشورمان تصریح کرد: با این پایبندی، فاصله ایران تا ساخت بمب اتم زیاد شده است.


طول کشیدن این مساله به ضرر امریکا بود

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز در یک کنفراس مطبوعاتی در آرژانتین با دفاع از پرداخت 400میلیون دلار بدهی واشنگتن به ایران توسط دولت اوباما گفت که پول پرداختی حق تهران بوده است و باج‌دهی نبود. وی گفت: این پرداخت که بخشی از دعوی مالی بلندمدت ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه بود، جدا از قضیه هسته‌یی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. پول پرداخت شده به ایران بخشی از یک مناقشه مالی بود که به دهه‌ها پیش و قبل از انقلاب اسلامی سال 1979برمی‌گردد و این داستان، داستان جدیدی نیست. رییس‌جمهوری امریکا در همان زمان این مساله را عنوان کرده است.

کری با اشاره به اینکه درازا کشیدن مذاکرات مربوط به این حل و فصل مالی برای امریکا سودی نداشت، تاکید کرد: این حل و فصل مالی باعث شد تا مالیات‌دهندگان امریکایی در نهایت از پرداخت میلیاردها دلار سود اضافی نجات یابند. وزیر خارجه امریکا همچنین از وجود هر گونه فیلم ویدیویی که به ادعای رونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که بسته‌های اسکناس وارد ایران شده است، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر