کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۹۵

افزایش پزشکان تمام وقت در بخش دولتی

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با شروع طرح تحول سلامت،‌درصد پزشکان تمام وقت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت از 18‌درصد به 47درصد رسیده است و 10هزار پزشک متخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت تمام وقت شده‌اند. به گزارش فارس، محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص مسائل مطرح شده در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موارد مهمی که در این نشست مطرح شد، بحث تمام وقت شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌‌های دولتی بود که این یکی از دستاوردهای بزرگ برنامه تحول نظام سلامت است. وی ادامه داد:‌ درصد پزشکان تمام وقت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت از 18‌درصد به 47درصد رسیده است؛ 10هزار پزشک متخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت با برنامه تحول نظام سلامت، تمام وقت شده‌اند.

آقاجانی با اشاره به ماده 32 برنامه پنجم توسعه بر تمام وقت شدن پزشکان گفت: اما با وجود این تاکید قانونی تا قبل از برنامه تحول نظام سلامت توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده بود. معاون درمان وزیر بهداشت گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، در سال 93 میزان تمام وقتی پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به 38‌درصد و در سال 1394 به 47درصد رسیده است و این در حالی است که قبل از اجرای برنامه تحول تنها 18‌درصد پزشکان در بخش دولتی تمام وقت بودند. وی اظهار داشت: در حال حاضر و در این قالب حدود ده هزار نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص تمام وقت جغرافیایی صرفا در بیمارستان‌های وزارت بهداشت شاغل هستند و تمام وقت خود را در بخش دولتی صرف خدمت به هموطنان می‌کنند و در بخش خصوصی فعالیتی ندارند؛ افزایش میزان تمام وقتی پزشکان در بخش دولتی در راستای اهداف مهم برنامه تحول نظام سلامت بوده است و قطعا برکات فراوانی دارد. آقاجانی ضمن تاکید بر مزایای تمام وقت شدن پزشکان در بیمارستان‌های دولتی گفت: حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت با به کارگیری پزشکان تمام وقت جغرافیایی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دولتی به دلیل تعرفه پایین دولتی و پوشش بیمه پایه میسر خواهد شد.


بیابان‌زدایی 600 هکتاری

تا پایان برنامه ششم

سه میلیون هکتار کانون‌های بیابانی در کشور وجود دارد که رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کنترل و بیابان‌زدایی این کانون‌ها تا پایان برنامه ششم به شرط تامین اعتبار ۹هزار میلیارد تومانی آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، خداکرم جلالی اظهار کرد: سطح کانون‌های بیابانی کشور که اخیرا به صورت کامل شناسایی شده است به حدود سه میلیون هکتار می‌رسد که برای هر هکتار بیابان‌زدایی در این سطح به سه میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و اگر تا پایان برنامه ششم توسعه ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این سازمان قرار گیرد به راحتی می‌توانیم از پس کانون‌های بیابانی داخل کشور برآییم. وی افزود: بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه سالانه باید ۶۰۰هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در کشور صورت گیرد که به حدود ۱۸۰۰میلیارد تومان اعتبار در هر سال نیاز داریم. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: گردوغبار در کشور که دارای منشأ داخلی و خارجی است به دلیل کاهش بارندگی، بیابانی‌تر شدن کشور و خشک‌شدن تالاب‌ها این پدیده و معضل روزبه‌روز در حال توسعه است که البته باید در حوزه داخلی به اجرای طرح‌هایی مانند بیابان‌زدایی، تثبیت شن‌های روان و آبخیزداری و آبخوانداری توجه بیشتری شود تا بتوان آن را کنترل کرد. جلالی با بیان اینکه براساس آمار اطلاعات حدود یک میلیون هکتار از سطح تالاب‌های کشور طی سال‌های اخیر خشک شده‌اند، گفت: خشک شدن به دلیل کاهش بارندگی و عدم تامین حق‌آبه آن از طریق سدهای ساخته شده بالادستی این تالاب‌هاست که باید رعایت شود و در این زمینه برای احیاء این تالاب‌ها و بیابان‌زدایی مناطق اطراف آن کارهایی مانند آبخیزداری و آبخوانداری که به حفظ آب و خاک کمک می‌کند، گسترش یابد. وی با اشاره به نزدیک‌تر شدن نظرات وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو در زمینه‌ منابع آبی کشور اعلام کرد: پروژه‌هایی مانند آبخیزداری و آبخوانداری و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چراکه با وجود اینکه ۵۵‌درصد منابع آبی کشور از سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود کمتر از یک‌درصد بودجه‌ها به آن اختصاص پیدا می‌کند.


رسیدن ضریب خود اتکایی گندم به 110‌درصد تاسال1405

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از برنامه‌ریزی برای دستیابی به ضریب خود اتکایی ۱۱۰درصدی گندم ظرف ۱۰ سال آینده خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسکندر زند گفت: برای تحقق ضریب خود اتکایی 110درصدی گندم، برنامه‌های پشتیبانی مفصلی در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج داریم. رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از برنامه‌ریزی برای دستیابی به ضریب خود اتکایی 110 درصدی گندم ظرف 10 سال آینده خبر داد. وی افزود: این برنامه‌ها از جمله در زمینه تولید رقم، تولید هسته‌های اولیه بذر، تولید بذر گواهی شده، معرفی سموم جدید و کم خطر، معرفی روش‌های جدید خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی، افزایش بهره وری آب و بهبود تغذیه گندم هستند. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که سالانه تا 10رقم جدید گندم را وارد چرخه تولید کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر 52رقم گندم در عرصه‌های تولید کشور کشت می‌شود، اظهار داشت: 95‌درصد کل ارقام گندمی که کشت می‌شود تولید داخل است و برای تولید گندم کشور 1.2میلیون تن بذر نیاز است که هسته اولیه آن را موسسه تحقیقات اصلاح بذر می‌دهد. زند درباره توسعه مصرف بذور گواهی شده گندم تصریح کرد: طی یک برنامه 10ساله در نظر داریم سهم بذور گواهی شده گندم در اراضی کشاورزی را به بالای 50‌درصد برسانیم. وی سهم کنونی بذور گواهی شده گندم از کل بذور مصرفی در کشور را 30‌درصد عنوان کرد. رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: استراتژی ما تولید ارقام پر محصول، مقاوم، با کارایی بالای مصرف آب در مزارع آبی گندم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر