ساخت‌وساز در ایران طی ۵ سال آینده رونق می‌گیرد

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۹۰


بررسی‌های موسسه تیمتریک از صنعت ساخت‌وساز ایران نشان می‌دهد، این صنعت طی ۵ سال آینده به‌طور متوسط رشدی 6.3درصدی را تجربه خواهد کرد و ارزش کل بازار ساخت و ساز ایران در سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۰۴میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه اینترنتی ورلد سمنت، بر اساس اعلام مرکز اطلاعات عمرانی موسسه تیمتریک، صنعت ساخت‌وساز ایران احتمالا تا سال 2020 عملکرد مطلوبی خواهد داشت و این رشد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی و پروژه‌های ساخت و ساز در بخش مسکونی و زیرساخت‌ها خواهد بود. بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان به دلیل لغو تحریم‌های غرب نیز موجب هدایت سرمایه‌ها به سمت پروژه‌های ساخت‌وساز خواهد شد.

انتظار می‌رود، متوسط ارزش افزوده صنعت ساخت و ساز در ایران تا سال 2020 میلادی سالانه 6.3 درصد باشد که بهبودی قابل توجه نسبت به رشد منفی سالانه 1.6درصدی طی 5سال گذشته به شمار می‌رود. انتظار می‌رود، ارزش صنعت ساخت‌وساز ایران از 76.5میلیارد دلار در سال 2015 به 104.1میلیارد دلار در سال 2020 برسد. بازارهای ساخت‌وساز مسکونی و انرژی اصلی‌ترین نقش را در این رشد خواهند داشت و ارزش این بازارها در سال 2020 به ترتیب به 50.2 و 28.9 میلیارد دلار خواهد رسید.

ساخت و ساز مسکونی تا سال 2015 بزرگ‌ترین بخش از صنعت ساخت و ساز ایران محسوب می‌شد و 46درصد از کل ارزش این بازار را به خود اختصاص داده بود. طی 5سال آینده، این بازار از سرعت گرفتن گسترش شهرنشینی و رشد جمعیت منتفع خواهد شد. تلاش‌های دولت برای کاهش کمبود مسکن نیز به رشد صنعت ساخت و ساز طی 5 سال آینده کمک خواهد کرد. ساخت و سازها در بخش انرژی و ساخت و سازهای مورد استفاده عموم در سال 2015 با اختصاص حدود 24درصد از کل بازار ساخت و ساز، دومین بخش بزرگ این صنعت در بازار ایران بود. انتظار می‌رود اهمیت این بخش طی 5سال آینده افزایش یابد و در سال 2020 به 25 درصد از کل صنعت ساخت و ساز ایران برسد. طرح‌های دولت ایران برای پاسخگویی به نیاز رو به افزایش کشور به برق و تمرکز بر توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر نیز به این امر کمک خواهد کرد. دنی ریچاردز، اقتصاددان ارشد موسسه تیمتریک در این‌باره گفت: «هرچند انتظار می‌رود صنعت ساخت و ساز ایران رشد قابل توجهی را شاهد باشد، اما ریسک‌های متعددی نیز در این چشم‌انداز دیده می‌شود. مهم‌ترین ریسک افت‌ها عبارتند از: افت قیمت نفت، فساد و ریسک‌های سیاسی»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر