روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۶۵

خانه‌تکانی یک روزه

در وزارت صنعت

گروه صنعت| در جدیدترین تغییرات در وزارت صنعت، ارسلان فتحی‌پور به‌عنوان معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت منصوب شد و گلناز نصرالهی مدیرکل نساجی وزارت صنعت براساس مصوبه ممنوعیت به کارگیری بازنشسته‌ها، جای خود را به علی آبادی داد. به گزارش «تعادل»، در تازه‌ترین تغییرات در وزارت صنعت، فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم به‌عنوان معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت منصوب شد. تا پیش از این مجتبی خسروتاج، عهده‌دار امور بازرگانی در وزارت صنعت بود که گفته می‌شود به‌زودی جایگزین افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت خواهد شد. حدود یک ماه پیش هم نعمت‌زاده، رضا رحمانی نماینده سابق مجلس را به‌عنوان قائم‌مقام خود در امور تولید منصوب کرد. فتحی‌پور درحالی به‌عنوان معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت منصوب شده که معصوم نجفیان، داماد وی هم‌اکنون عضو هیات‌مدیره سایپاست. نجفیان قبل از این نیز مدیرعامل شرکت دخانیات بود. ازسوی دیگر با حکم نعمت‌زاده، علی‌محمد گودرزی از مدیریت روابط عمومی وزارت صنعت کنار رفت و منوچهر طاهایی به‌عنوان سرپرست روابط عمومی جایگزین گودرزی شد. همچنین مشاور وزیر، سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حکمی مجید طلیمی را به‌عنوان قائم‌مقام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی منصوب کرد.


ادغام اتحادیه‌های همسان تا دو ماه دیگر

گروه صنعت| ادغام اتحادیه‌های صنفی مشابه و همگن به موجب تصمیم اعضای هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور اتخاذ شده است و به موجب بند الف ماده۴۹ قانون صنفی، تصمیم‌گیری درمورد ادغام اتحادیه‌ها با تجمیع چند اتحادیه به یک اتحادیه و تعیین رسته‌های صنفی و نیز موافقت با تشکیل اتحادیه جدید در صورت تشخیص ضرورت به کمیسیون نظارت یا با نظرخواهی از اتاق اصناف واگذار شده است. همچنین تبصره یک ماده۴۹ قاون نظام صنفی کمیسیون نظارت را به اجرای تصمیمات هیات عالی نظارت در حدود وظایف و اختیارات موظف نموده و هیات عالی نظارت شاخص‌های ادغام را در سه مورد داشتن فعالیت صنفی مشابه و همگن، داشتن بنیه کافی برای ایفای وظایف قانونی و نیز داشتن حداقل نصاب مقرر برای تشکیل اتحادیه تصویب و ابلاغ نموده است. در این زمینه، مجتبی خسروتاج که تا روز گذشته، معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم‌مقام وزیر صنعت بود، درمورد ادغام اتحادیه‌های همسان در کشور گفت: براساس این برنامه تعداد 8هزار اتحادیه موجود در سراسر کشور به چند اتحادیه کاهش می‌یابد، اما در حال حاضر نمی‌توان رقم دقیقی ارائه کرد.

به گفته وی، نخست باید با بررسی کارشناسی تعداد اتحادیه‌هایی که با یکدیگر همپوشانی دارند، مشخص شود علاوه بر اینکه موضوع ادغام اتحادیه‌ها در هر استان نسبت به استان دیگر متفاوت است. خسروتاج افزود: مصوبه ادغام اتحادیه‌ها حدود یک ماه پیش ابلاغ شد و تاکنون به‌طور تقریبی۷۷ اتحادیه در کشور تجمیع شده‌اند.


یک‌هزار میلیارد تومان یارانه صادرات سیمان

گروه صنعت| باتوجه به محدودیت‌های تعرفه‌یی که برای صادرات سیمان ازسوی دولت عراق اعمال شد، واحدهای تولیدی سیمان کشور به‌دنبال بازارهای جدید هستند و در این راستا مذاکراتی با چند کشور هدف انجام شده است. در این راستا، نایب‌رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور از مصوبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص هزار میلیارد تومان یارانه حمل‌ونقل به صنعت سیمان کشور خبر داد و گفت: دستور اجرایی شدن یارانه صادرات سیمان تسهیل خواهد شد. به گفته مرتضی لطفی، تاکنون محموله‌هایی به تانزانیا و مصر صادر شده و توافقنامه‌هایی نیز با سوریه، یمن و بنگلادش به امضا رسیده است، اما مشکل اصلی در این زمینه هزینه‌های حمل‌ونقل است، به‌ویژه برای صادرات به آفریقا که شرایط دشواری دارد و هزینه‌های حمل‌ونقل در حدود 40درصد است و عملا صادرات سیمان به آفریقا را غیراقتصادی می‌کند. وی تاکید کرد: به این منظور مذاکراتی با مسوولان دولتی انجام شد تا برای صادرات سیمان یارانه درنظر گرفته شود. وی از موافقت افخمی‌راد معاون وزیر صنعت با تصویب هزار میلیارد تومان یارانه حمل‌ونقل برای صادرات سیمان خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر