شهردار با شورا مشورت کند

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۵۷


اصلی‌ترین ماموریت قانونی شورای شهر در قالب کمک به مدیریت شهری مشورت و هم فکری در سیاست‌گذاری‌هاست، بنابراین انتظار اعضا از مجموعه شهری و شهردار تهران هم این است که او در موضوع‌های مرتبط با عزل و نصب‌های حساس و مهم، شورا را در جریان امور قرار دهد. همانطور که شهرداری تهران بعضی موضوع‌ها را در حوزه تغییر در پروژه‌های شهری یا افزایش اعتبارات پروژه‌ها را در شورا مطرح می‌کند تا برای پیشبرد اقدامات شهری از آنها استفاده کند یا مجوزهای لازم را در این زمینه بگیرد، به همان صورت هم انتظار می‌رود در حوزه عزل و نصب‌ها نیز شورا را در جریان قرار دهد.

هر چند قانون شهرداری‌ها اختیار تمامی عزل و نصب‌ها را به شهردار داده است، اما شهردار می‌تواند در این موارد نیز نظر اعضا را بپرسد. چون موارد دیگری هم وجود دارد که شهردار اختیار تام برای تصمیم‌گیری آن را دارد، اما او مساله را با ما در میان می‌گذارد. البته منظور این نیست که شهردار تهران برای همه امور از شورا اجازه بگیرد. حرف ما این است که حداقل مواردی که به عزل و نصب‌ها مربوط می‌شود را در جلسه‌یی با روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر در میان بگذارد و از آنها مشورت بگیرد.

به عنوان مثال، در هفته‌های اخیر که جابه‌جایی معاون حمل و نقل و ترافیک، معاون فنی عمران، معاونت خدمات شهری و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران از سوی شخص قالیباف انجام شد او می‌توانست نظر کمیسیون‌های مربوطه از جمله رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر را در این باره بگیرد. اگرچه امکان مشورت با تمام اعضا فراهم نیست و کمی کار را سخت می‌کند، اما می‌شد حداقل از افرادی که در آن زمینه تخصص‌های لازم را دارند مشورت خواست تا به نظر شورا احترام گذاشته شود.

از سوی دیگر، این اقدام شهردار باعث می‌شد تا جابه‌جایی‌ها با دقت بیشتری انجام شود، شاید موضوعی از سوی اعضای شورا مطرح می‌شد که از نظر شهردار دور مانده بود و این موارد می‌توانست برای شهرداری مفید واقع شود در نهایت نیز می‌توانست بر اساس نظرات خود موضوع را جمع‌بندی کند. مساله دیگر به وقت و زمان بر می‌گردد. اکنون با توجه به اینکه شورا و شهرداری در سال آخر فعالیت خود قرار دارند بهتر این است که تغییراتی در این سطح در شهرداری انجام نشود چون تغییر برای این مدت زمان کم مفهوم منطقی ندارد.

به هر حال، اگر من به جای شخصی که برای مدت کوتاه 10ماهه در پستی مسوول شده است، بودم اصلا این پست را قبول نمی‌کردم چون حقوق مردم ضایع می‌شود. واقعیت این است که در طول این مدت 10ماهه هیچ اقدام مفیدی نمی‌توان انجام داد. افزون بر این، کسی که سال‌ها در حوزه اجتماعی کار کرده است چرا باید به حوزه فرهنگی که در آن تجربه ندارد به کار گرفته شود؟

در مواقع اینچنینی، شخص جدید باید زمان زیادی را صرف کند تا در نهایت متوجه شود که ساز و کار چگونه است، دغدغه‌ها چیست و باید چه برنامه‌یی برای رفع مشکلات داشته باشد. این موضوع باعث ایجاد آسیب در حوزه کاری مربوطه می‌شود، به خصوص اینکه در برخی حوزه‌های کاری فنی و تخصصی لازم است تا به فرد برای زمان معین و طولانی فرصت داده شود تا بتواند به خوبی برنامه‌های خود را پیاده کند و کارایی بهتری داشته باشد.

در این زمینه می‌توانیم به عملکرد مقام معظم رهبری توجه کنیم که همیشه فرد مناسبی را برای پستی انتخاب می‌کنند تا تقریبا 10سال در آن پست بماند. این یکی از بهترین اقدامات ایشان است که بهترین فرد را انتخاب می‌کند و تا مدت زمان طولانی کار را به او می‌سپارند.

ما نباید کسی را که یک سال و نیم در معاونت فنی عمرانی بوده است را عزل کنیم و در پستی غیر مرتبط ابقا کنیم.

در جلسات خصوصی شورا با شهردار تهران هم این مسائل را مطرح کردیم اما چون قانون این اجازه را به شهردار داده است نمی‌توانیم آن را بطور سیستماتیک کنترل کنیم. در کل باعث تاسف است که شهردار تهران در اینگونه تصمیمات که خیر و صلاح مجموعه شهر در میان است نظر اعضا را لحاظ نمی‌کند.

در بحث مدیریت یکپارچه شهری ممکن است شرایط کمی متفاوت باشد. این طرح اکنون بررسی‌های نهایی آن در حال انجام است و قرار است به زودی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شود. ما برای اجرای آن در مرحله اول اهداف را مشخص کردیم، بعد از اهداف باید ساختار مشخص شود و بعد از آن نیز شیوه مدیریت ساختار را تعیین می‌کنیم. البته ما از همین حالا نمی‌توانیم بگوییم که در مدیریت یکپارچه ساختار چگونه تعریف می‌شود آیا معاونان در شورا رای اعتماد می‌گیرند یا خیر. اما با توجه به تجربه‌های جهانی که در این زمینه وجود دارد احتمالا مدیریت یکپارچه ساختاری مثل دولت پیدا می‌کند بطوری که مدیریت آن را مردم یا شورا انتخاب می‌کنند و مدیریت، شهردار مناطق یا معاونان او را در یک سطح و جایگاهی به شورای شهر پیشنهاد می‌دهد. شورا نیز پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی این پیشنهاد یا به افراد مورد نظر رای اعتماد می‌دهد یا آنها را رد می‌کند. در این صورت، حتما نظارت و کنترل اعضای شورای شهر تهران بر تغییراتی که در مدیریت شهری اتفاق می‌افتد بیشتر می‌شود اما در حال حاضر چنین نظارتی امکان‌پذیر نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر