دولتی‌ها از رقابت برای ریاست اتاق کنار بروند

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۳۶

نیاز به رییسی از بدنه تولید و صنعت کاملا احساس می‌شود

گروه تشکل‌ها|

کمتر از دو هفته دیگر جلسه هیات نمایندگان به مساله استعفای جلال‌پور رسیدگی خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که محسن جلال‌پور در سمت خود باقی می‌ماند یا خیر اما مساله این است که بخش خصوصی باید طبیعتا خود را برای هر شرایطی آماده کند. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که رییس بعدی اتاق بازرگانی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد. بدون در نظر گرفتن کاندیداهای احتمالی نیازهای امروز بخش خصوصی ما را به سمت رییسی با چه ویژگی‌هایی سوق خواهد داد؟ اینها مسائلی بود که باعث شد پای صحبت‌های دو رییس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران بنشینیم. بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران که همزمان عضو هیات‌مدیره خانه معدن ایران است و به نمایندگی از این تشکل در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حضور دارد و یلدا راهدار رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری که به نمایندگی از اتاق بازرگانی شیراز در این تشکل حضور دارد.


رییسی از جنس بخش خصوصی

پس از تجربه محمد نهاوندیان دو رییس بعدی از جنس بخش خصوصی واقعی بودند و در کارنامه خود هیچ سابقه دولتی نداشتند. تجربه این دو رییس با در نظر گرفتن تمام نقاط قوت و ضعفی که داشتند باعث شد که مهم‌ترین خواسته روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی حضور یک فرد از جنس بخش خصوصی واقعی در راس کار باشد. در این رابطه بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن می‌گوید مطمئنا دیگر اتاق بازرگانی پذیرای رییسی با دیدگاه دولتی نیست و رییس جدید اتاق بازرگانی مسلما باید از جنس بخش خصوصی باشد. به گفته وی نجات کشور در این است که اصول اقتصاد آزاد و به تبع آن اقتصاد بخش خصوصی در کشور جاری شود و در این شرایط هیچ چاره‌یی نیز جز آنکه در راس مهم‌ترین تشکل کشور یک رییس از بدنه بخش خصوصی بنشیند. وی تاکید داشت: مساله اصلی نوع نگاه به مسائل اقتصادی کشور است؛ چرا که بعضی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز گاهی به سبک دولتی‌ها عمل می‌کنند اما آنچه مسلم است این است که شرایط پیچیده اقتصاد در دوران پسابرجام نیاز به استفاده از سیاست‌های بخش خصوصی را بسیار پررنگ کرده است. شکوری افزود: قبل از برجام ارتباط با دنیا قطع بود و بعد از برجام این ارتباط تا حدی برقرار شد ولی هنوز مشکلاتی مانند نداشتن ارتباطات بانکی باعث مشکلات زیادی برای بخش خصوصی شده است و شرایط چندان مطلوب برای فعالیت اقتصادی نیست پس نیاز است که تلاش‌های زیادی با ارتباطات تنگاتنگ صورت پذیرد.در این شرایط طبیعتا دولت با بعضی از درخواست‌ها موافقت نخواهد کرد پس نیاز است که رییس اتاق بازرگانی یک فعال بخش خصوصی و به‌شدت مطالبه‌گر باشد تا بتواند درخواست‌ها و نظرات بخش خصوصی را اعمال کند.


بازرگانی در همه دوره‌ها می‌چربد

اگر به کسب و کار روسای قبلی نگاه شود اکثر آنها یا دولتی بوده‌اند یا بازرگان. در حقیقت در اتاق بازرگانی حضور صنعتی و معدنی‌ها به عنوان رییس بی‌سابقه است و هیچگاه شاهد این نبودیم که فردی از جنس تولید بر اتاق بازرگانی

ریاست کند.

هرچند علینقی خاموشی سابقه تولیدی داشته است اما از وی نیز بیشتر به عنوان یک چهره سیاسی نام برده می‌شود. در همین رابطه شکوری می‌گوید: بحث بازرگانی در همه دوره‌ها بر بحث‌های تولید در اتاق بازرگانی می‌چربد و این موضوع در دوره فعلی هم به همین شکل است. وی تاکید کرد: همانطور که نیاز به تحول در دیدگاه مجلس و دولت از خواسته‌های بخش خصوصی است این تغییر و تحول باید در دیدگاه اتاق بازرگانی نیز رخ دهد و بخش خصوصی قبول کند که تولید و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین بخش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. رییس کمیسیون معدن تاکید داشت: تجارت بخش مهمی از اقتصاد است ولی بدون تولید تجارت ممکن نیست و چرخ‌های اقتصاد بر مبنای تولید قرار گرفته است. وی تاکید کرد: در تجارت انعطاف زیادی وجود دارد و در صورتی که بخشی از اقتصاد و صنعت دچار مشکل شود تجار به سادگی از آن بخش به بخش‌های دیگر مراجعه می‌کنند و زمینه فعالیت اقتصادی خود را تغییر می‌دهند در حالی که در تولید انعطاف تجارت وجود ندارد و سرمایه‌گذاری افراد را زمین گیر می‌کند به همین دلیل اهمیت دقت در مسائل تولیدی بسیار بیشتر از مسائل تجاری است و دغدغه‌های آن گسترده‌تر

است.شکوری افزود: تولید‌کنندگان نمی‌توانند با تغییرات سریعا خود را وفق دهند و به سمت محصول جدید حرکت کنند و همچنین بحث بازاریابی در تولید بسیار هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به تجارت دارد پس خطر زیان در تولید بیشتر است. بر همین اساس نیاز به داشتن یک رییس اتاق بازرگانی از جنس تولید کاملا احساس می‌شود. وی تاکید کرد: بخش اعظمی از اقتصاد در دست دولتی‌ها و خصولتی‌ها است که خصولتی‌ها هم از دولت و حاکمیت دستور می‌گیرند پس بنابر این این مساله در اتاق هم دیده می‌شود که آنها روی انتخاب بخش خصوصی اثرگذار هستند ولی همانطور که پیش از این مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور تاکید کرده‌اند تنها راه‌حل مشکلات امروز اقتصاد ایران این است که بخش خصوصی واقعی اقتصاد را در دست گیرد و به حل مسائل اقتصادی کشور بپردازد.


پاسخگو بودن نیاز اول رییس اتاق

یلدا راهدار رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری درباره انتخابات رییس بعدی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: قبل از هرچیز آرزوی ما این است که محسن جلال‌پور سلامتی حاصل کند و بتواند مسیری را که آغاز کرده تا انتها طی کند. به گفته وی، جلال‌پور انرژی زیادی در این مسیر گذاشته است و همیشه پاسخگو بوده است که همین پاسخگویی باعث ایجاد فشارهای زیادی بر وی شده است. راهدار تاکید کرد: ارتباط مداوم یک مدیر پرمشغله با اعضا و روسای کمیسیون‌ها و مسائلی مانند باز بودن درب اتاق و پاسخگویی 24 ساعته به تلفن‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های جلال‌پور بود و همین موضوع مهم‌ترین ویژگی رییس بعدی را تشکیل می‌دهد.

رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری تاکید کرد: پاسخگویی رییس یکی از مهم‌ترین نیازهای کار تشکلی است و این موضوع در این دوره به شکل بهتری در حال ایجاد بود و ما نیاز داریم که اگر رییس جدیدی بر سر کار آمد همین میزان پاسخگویی را از خود نشان دهد. به گفته راهدار راه موفقیت تشکل‌ها از طریق همکاری میان رییس و اعضا و مدیران است و به همین دلیل نیاز است که رییس اتاق بازرگانی در همه امروز نظارت خود را حفظ کند.


مدیران دولتی فعلی و سابق از رقابت کنار روند

رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری با اشاره به بررسی‌های کمیسیون تحت بررسی خود اعلام کرد: رییس اتاق بازرگانی باید کاملا از جنس بخش خصوصی باشد به این معنی که نه تنها دیدگاه بخش خصوصی داشته باشد بلکه صاحب کسب و کار مشخصی باشد. وی تاکید کرد: تنها کسی مشکلات بخش خصوصی را درک می‌کند که خود دارای بنگاهی اقتصادی باشد و تمامی مسائل یک فعال اقتصادی را خود تجربه کرده باشد. به گفته راهدار: مدیران دولتی در همه جا حضور دارند و دولت در اختیار آنها است. همچنین بخش مهمی از اقتصاد نیز در اختیار همین مدیران دولتی است، پس حداقل پارلمان بخش خصوصی را به بخش خصوصی واگذار کنند و اجازه دهند شخصی که برای ریاست انتخاب می‌شود اولا سابقه مدیریت موفق در بنگاه‌های بخش خصوصی را داشته باشد ثانیاً‍ سابقه خوبی در مدیریت یک اتاق بازرگانی داشته باشد؛ چرا که وضعیت تشکل‌ها از وضعیت مدیریت بنگاه‌های بخش خصوصی متفاوت است و اختلافات جدی دارد. وی درباره ویژگی دیگر رییس آینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: این فرد باید مقبولیت عام در جامعه بخش خصوصی داشته باشد و تمامی فعالان بخش خصوصی سراسر کشور وی را به عنوان رییس جدید بپذیرند.وی این پیشنهاد را مطرح کرد: کاندیداهای ریاست اعلام کنند که هر کدام چه کسب و کاری داشته‌اند، چقدر در ماه حقوق می‌پردازند و چقدر از مالکیت کسب و کار خود را در اختیار دارند. وی تعداد بیمه‌شدگان هر فرد را یک معیار مهم برای انتخاب رییس برشمرد و گفت: یک کارمند دولتی نمی‌تواند برای بخش خصوصی وکیل مناسبی باشد و حتی برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر