ارسال سیگنال مثبت تغییرات به خیابان ملاصدرا

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۳۱

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار بعد از گذشته 85 روز با افزایشی 442واحدی مجددا به کانال 77 هزار واحد برگشت. هرچند این جهش شاخص طی هفته اخیر، با رشد دیگر نماگرها همراه نبود اما توانست امیدواری را به بازار تزریق کند و این پیام را به مدیران جدید بورسی بدهد که بازار برای تغییرات اساسی در همه ارکان بازار سرمایه آماده است. به گزارش «تعادل»، با وجود این، نباید نادیده گرفت که ارزش معاملات همچنان زیر 200میلیارد تومان قرار دارد مضافا اینکه ارزش بازار نیز هنوز به رقم قابل‌توجه 385هزار میلیارد تومانی سال92 برنگشته و با آن رقم فاصله زیادی دارد، لذا عدم رشد نقدینگی بازار شکننده بودن روند صعودی را نشان می‌دهد تا جایی که رونق بازار در روزهای اخیر با اما و اگرهایی روبه‌رو شده و افزایش شاخص بدون بازدهی مناسب سهام، این برداشت را تقویت کرده است که همچنان شاخص‌سازی صورت می‌گیرد و ناظران بازار تمایل دارند همه‌ چیز را مثبت نشان دهند، لذا رییس جدید سازمان برای تغییرات شکلی و محتوایی باید تعجیل کند و در صورت عدم تغییرات جدی، روند بازار معکوس خواهد شد. در همین رابطه محمد دارستانی، عضو هیات‌مدیره کارگزاری فارابی معتقد است که برای ماندگاری سرمایه‌ها در بازار سهام و رونق با ثبات باید اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره راهکارهای ایجاد اعتماد و اطمینان در بازار سرمایه می‌افزاید: برای آنکه اعتماد به بازار سرمایه بازگردد مسوولان این بازار باید وارد عمل شوند و شفافیت بیشتری در عرصه بازار ایجاد کنند تا نقدینگی‌های بیشتری روانه تالار حافظ شود.

وی بااشاره به اینکه پس از رکود سنگین حاکم بر بازار در سال‌های گذشته، سهامداران حقوقی و نهادهای مالی بزرگ بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه شدند، افزود: این گروه‌ها در زمان هجوم سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار اقدام به عرضه سهام برای تامین مالی کردند که عرضه‌های سنگین این گروه باعث افت بازار و خروج سهامداران حقیقی شد. وی بااشاره به اینکه در شرایط فعلی سرمایه جدیدی وارد بازار نشده است، در گفت‌وگو با سنا، اظهار داشت: به‌دلیل عدم تزریق سرمایه‌های جدید این بازار با کمبود نقدینگی مواجه است که البته این معضل بازار دلایل روشنی دارد که مهم‌ترین دلیل آن بالا بودن سودهای بانکی است که باعث شده سرمایه‌ها از بازار پول خارج نشوند. به گفته عضو هیات‌مدیره کارگزاری فارابی در سال‌های اخیر بانک‌ها سودهای بسیار زیادی بدون قبول ریسک دراختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دادند و به این ترتیب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دادند پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.


ششمین عرضه اولیه فرابورس در سال۹۵

روز گذشته از ۳۰۰میلیون سهم شرکت دانش‌بنیان آتیه داده پرداز ۲۷میلیون سهم عرضه اولیه شد که ۱۴میلیون از سهام آن به فرآیند کشف قیمت و ۱۳میلیون سهم به کاربران آنلاین اختصاص یافت. این عرضه ششمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال۱۳۹۵ به حساب می‌آید که طی آن از ۳۰۰میلیون سهم شرکت مذکور ۲۷میلیون سهم عرضه اولیه شد.

امیر جلیلوند مدیرعامل آتیه داده‌پرداز، درباره‌ اهداف این شرکت برای ورود به فرابورس گفته بود برای ما مهم است که بتوانیم در آینده جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم. ما نیاز به تکنولوژی داریم و اگر کسی را به‌عنوان شریک خارجی جذب کنیم هدف‌مان این است که تکنولوژی شرکت را بالاتر ببریم و این موضوع با ورود به فرابورس مهیا می‌شود و رشد و توسعه شرکت، شفاف‌سازی اطلاعات مالی، تقسیم منافع شرکت با مردم، ورود به بازارهای سرمایه بزرگ‌تر و اطلاع‌رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه‌گذاران از دیگر اهداف ما برای ورود به فرابورس ایران است.

امید جلیلوند مدیر مالی این شرکت در پاسخ به «تعادل» در‌خصوص دلیل کاهش حاشیه سود در پی سال‌های اخیر، گفت: پیش‌بینی حاشیه سود ما در سال۱۳۹۵، ۱۶درصد است. علت کم شدن حاشیه سود این است که یک مقدار از درآمد سال۱۳۹۳ در سال۱۳۹۴ افتاده است و در حقیقت حاشیه سود سال۱۳۹۴ که ۲۱درصد ثبت شده با احتساب این موضوع که بیان کردم درواقع ۱۵ الی ۱۶درصد بوده به همین دلیل حاشیه سود کاهش یافته است.


نوسانات تیپکس

روز گذشته شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیش از 110واحد در رشد شاخص تاثیرگذار بودند. پس از سقوط قیمت نفت خام ایالات‌متحده به کمتر از 40$ در هر بشکه، قیمت آن در روز سه‌شنبه کماکان در نوسان بود. باوجود افزایش جزئی قیمت نفت در روز سه‌شنبه، داده‌های بازار نفت همچنان به روند نزولی دلالت دارد. به گفته تحلیلگران، باوجود افت 20درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن همچنان نگرانی‌های ناشی از سطح بالای تولید نفت و محصولات پالایشگاهی بر بازار سایه افکنده که نهایتا این نگرانی می‌تواند منجر به کاهش سفارش‌های جدید خرید نفت ازسوی پالایشگاه‌ها شود. قیمت نفت برنت تا به این لحظه با 0.26درصد کاهش به قیمت 42.03$ در هر بشکه و قیمت نفت خام ایالات‌متحده با 0.32درصد کاهش به قیمت 39.93دلار رسید.

براساس این گزارش، بازار سهام دیروز شاهد تقویت نسبی حجم و ارزش معاملات سهام به پشتوانه معامله‌گران اغلب حقیقی بود؛ بازاری که با نیم نگاهی به گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی به‌دنبال انتخاب پیشروهای جدید در این بازار است. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه 12‌مرداد ماه‌95، با 442‌واحد افزایش به رقم 77‌هزار و 89واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 62واحدی عدد 14هزار و 145واحد را برای خود تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 418واحدی به عدد 86هزار و 472واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 284واحدی به رقم 54هزار و 472واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 1114واحد رشد عدد 165هزار و 487واحد را برای خود ثبت کرد.

براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با 134واحد، پالایش نفت بندرعباس با 69واحد و پالایش نفت اصفهان با 43واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 22واحد، سایپا با 18واحد و سرمایه‌گذاری سایپا با 12واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند. ‌ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 199میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 925میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 74هزار و 880نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی آبادان، ‌ساختمانی اصفهان، بیمه رازی، هپکو، سیمان سپاهان، پرمیت، بانک حکمت ایرانیان، بیمه میهن، شهرسازی و خانه‌‌سازی باغ‌میشه ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارتن مشهد، حمل‌ونقل بین‌المللی فارس، اوراق مشارکت میدکو، اوراق مشارکت گل‌گهر و ‌ا وراق گواهی سپرده عام گردشگری متوقف شدند.

معاملات بلوکی دیروز در نماد معاملاتی توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد 15میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان به صورت بلوکی جا‌به‌جا شد. در صنعتی دریایی ایران اما دیروز 14.5میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیون سهم کد به کد شد.

در توسعه معادن و فلزات نیز دیروز 10میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌میلیارد تومان کد به کد شد. دیروز 6میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش بیش از 9.5میلیارد تومان به صورت انتقالی جا‌به‌جا شد.


گروه‌های پیشرو بازار

براساس این گزارش، دیروز ‌درحالی گروه خودرویی‌ها با درجا زدن قیمت سهام شرکت‌های پیشرو این گروه مواجه بود که معامله‌گران بازار سهام در سایر گروه‌های بازار به‌دنبال پیشروهای جدید بازار بودند. در این میان گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها درحالی با غلبه تقاضا بر عرضه سهام روبه‌رو شدند که انتشار خبرهای مثبت از بودجه‌های برآوردی برخی شرکت‌های پیشرو در گروه معدنی‌ها و در عین حال اعلام برندگان نهایی مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد باعث شد تا صف خریدهای میلیونی در نمادهای پیشرو این گروه ازجمله «کروی»، «فسرب»، «فاسمین» و سایر شرکت‌های حاضر در این گروه شکل گیرد.

دیروز در گروه پالایشی‌های بورس نیز افزایش تقاضای سهام ازسوی معامله‌گران اغلب حقیقی در کنار حمایت حقوقی‌ها باعث شد تا صف‌های خرید ناپایداری در این گروه شکل گیرد. در سایر گروه‌های معدنی نیز دیروز بازار سهام شاهد تکاپوی خریداران سهام بود در این میان افزایش 9درصدی نرخ زغال‌سنگ به رشد تقاضا در نماد معاملاتی برخی شرکت‌ها که این نرخ را پیش‌خور نکرده‌اند، انجامیده است. در عین حال در گروه رایانه‌یی‌ها نیز دیروز مرغام درحالی با افزایش تقاضا و شکل‌گیری صف خرید پایدار روبه‌رو شد که زمزمه‌هایی از انعقاد قراردادهای جدید این شرکت با برخی بانک‌های دولتی به گوش می‌رسد.

بازار سهام دیروز بازاری متعادل و پرتحرک بود که در این میان تکاپو برای یافتن لیدرهای جدید در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها به شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در این گروه انجامید.


رکوردشکنی عرضه در بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی روز سه‌شنبه 12مردادماه میزبان عرضه 200هزار و 870تن جودامی در قالب طرح قیمت تضمینی است.

همچنین دیروز 400تن ذرت دانه‌یی تا 12هزار تن شکر سفید و 20تن مرغ منجمد رنج یک در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه 83هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، قیر، لوب‌کات و وکیوم باتوم بود. بر این اساس 55هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع جلال‌آباد به قیمت 16دلار در تن، 21هزار تن قیر شرکت‌های قیران پخش ستاره ایرانیان و پالایش نفت شیراز، 2هزار تن لوب‌کات و 5هزار تن وکیوم‌باتوم شرکت پالایش نفت تبریز در تالار صادراتی عرضه شد.

این گزارش حاکی است، 27هزار و 344تن مواد پلیمری، 13هزار و 900تن قیر، 900تن گوگرد کلوخه و 22هزار و 700تن وکیوم‌باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

براساس این گزارش، 632تن سبد میلگرد شرکت‌های فولاد آذربایجان و ذوب‌آهن اصفهان، 200تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو، 100تن شمش روی شرکت سازند روی زنجان، 120تن سولفور مولیبدن، 12تن کنسانتره فلزات گرانبها، یک‌هزار و 500تن مس کاتد و یک‌هزار تن مس مفتول و 20هزار تن مس کم‌عیار شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، 100تن مس مفتول صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 100تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر