تخصیص یارانه حجاب به واحدهای تولیدی با پوشش اسلامی

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۱۷

قوانین و دستورالعمل‌های حاکمیتی درباره حجاب باید رعایت شود

گروه ایران|

«حجاب اعتقادی یا حجاب قانونی»؛ این عنوان ترکیب‌بند جملاتی است که یکی از بخش‌های اصلی صحبت‌های عبدالرضا رحمانی‌فضلی در هشتاد و دومین جلسه شورای اجتماعی کشور را تشکیل می‌داد؛ اینکه تلاش حاکمیت در فضای اجتماعی و ارتباطی باید در راستای تعمیق حجاب اعتقادی به کار گرفته شود تا نهایتا مردم در مورد پوشش خود دست به تصمیم‌گیری معقولانه بزنند؛ در عین حال وزیر کشور دولت یازدهم اعلام کرد که این موضوع نباید ارگان‌های مسوول را از اجرای دستورالعمل‌های حاکمیتی در خصوص حجاب غافل کند. رحمانی‌فضلی بر تلاش برای کاهش فاصله اعتقاد و عمل و همچنین ضرورت انجام سنجش درباره حجاب تاکید کرد و گفت: «قوانین، دستورالعمل‌ها و وظایف حاکمیتی در مساله حجاب باید رعایت شود.» رحمانی از ضرورت گسترش باورهای اعتقادی در فضای اقتصادی کشور صحبت کرد و نقش اتحادیه‌ها را در این خصوص کلیدی عنوان کرد. عضو کابینه یازدهم همچنین از تخصیص یارانه حجاب به واحدهایی که پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند، خبرداد. در چنین فضایی هشتاد و دومین جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و قائم‌مقام رییس‌جمهوری در این شورا در وزارت کشور آغاز به کار کرد. ارائه گزارش عملکرد دو ماهه دستگاه‌ها و استان‌ها در خصوص تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بررسی وظایف، ترکیب اعضا و نحوه فعالیت کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه شورای اجتماعی کشور، بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی کشور و بررسی موضوع پیوست اجتماعی از جمله اصلی‌ترین مباحث مطرح شده در این جلسه را تشکیل می‌دادند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در هشتاد و دومین جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: «در بحث حجاب باید به گونه‌یی عمل شود تا نسبت به اعتقادات و باورها یک تعهد اخلاقی وجود داشته باشد. خیلی‌ها اعتقاد دارند ولی در عمل اجرا نمی‌کنند به عنوان مثال ما می‌گوییم، دروغگویی و غیبت کردن بد است اما دروغ می‌گوییم و غیبت می‌کنیم.»

قائم‌مقام رییس‌جمهوری در شورای اجتماعی کشور گفت: «باید فاصله بین اعتقاد و عمل را در جامعه کم کنیم. طرحی در این زمینه باید تهیه شود و در جامعه به خصوص در مساله حجاب، سنجشی صورت بگیرد که چرا آنهایی که اعتقاد دارند، عمل نمی‌کنند. بخشی از مساله حجاب به مجموعه مقررات، قوانین و دستورالعمل‌ها و وظایف حاکمیتی برمی‌گردد و ما نمی‌توانیم، وظایف حاکمیتی خود را در جامعه دینی که به حجاب معتقد هستیم، اجرا نکنیم.»رحمانی‌فضلی با بیان اینکه مساله حجاب هم اعتقادی و هم قانونی است، تاکید کرد: «شرایط نباید از کنترل خارج شود و در دستگاه‌های دولتی مساله حجاب باید رعایت شود.»


اتحادیه‌ها باید نظارت کنند

وزیر کشور گفت: «هیچ شکی در آن نیست کسانی که کارمندی دولت را پذیرفته‌اند باید ارزش‌های دینی و اخلاقی را رعایت کنند. البته کارهای فرهنگی و دینی نیز باید در این زمینه در دستگاه‌های اجرایی انجام شود اما اصل رعایت ضوابط و مقررات است. مراکز خصوصی تحت حاکمیت دولت نیز باید قوانین و ضوابط را رعایت کنند. در نحوه برخورد و اعمال نیز ما باید مسائل اخلاقی، دینی و حدودها را رعایت کنیم و هیچ کسی معتقد نیست که با خشونت و سخت‌گیری مسائل حل شود.»

رحمانی‌فضلی در ادامه با اشاره به فعالیت مغازه‌ها و وجود مانکن‌ها در فروشگاه‌ها اظهارداشت: «این‌گونه تصور نشود که ما بگوییم فروشگاه‌های زنجیره‌یی ساخته نشود چرا که کسی با ساختن این فروشگاه‌ها مخالف نیست اما باید در داخل این فروشگاه‌ها قوانین و ضوابط رعایت شود.»


به جای مغازه‌دار سراغ اتحادیه‌ها برویم

عضو کابینه یازدهم ادامه داد: «ما به جای اینکه یقه مغازه‌داران را بگیریم که چرا این اتفاق افتاده است باید سراغ اتحادیه‌ها برویم و بگوییم چرا ضوابط اسلامی رعایت نمی‌شود. اگر این کارها را انجام دهیم، می‌توانیم مقداری کارها را پیش ببریم البته در کنار آن باید کار فرهنگی و اقناعی نیز صورت بگیرد.»

وزیر کشور گفت: «در مورد پوشاک دوسال قبل تصویب کردیم واحدهایی که پوشش اسلامی تولید می‌کنند، یارانه بگیرند و این مدنظر رییس‌جمهوری بود. این موضوع توسط شورای اجتماعی کشور ابلاغ شد که تولیدی‌هایی که حاضر باشند، پوشش اسلامی تولید کنند، یکسری کمک‌ها به آنان صورت بگیرد و برای آنها ایجاد انگیزه شود تا محصولات را به فروش برسانند.»

وی ادامه داد: ما نتایج بازرسی‌های صورت گرفته را به دستگاه‌ها ارسال می‌کنیم و آنان نیز باید ظرف دو هفته نظر خود را اعلام کنند تا جمع‌بندی صورت بگیرد.


سایت‌های غیر اخلاقی باید بسته شوند

قائم‌مقام رییس‌جمهوری در شورای اجتماعی کشور در ادامه به بحث فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «بحث فضای مجازی بحث بسیار مهمی است که ما باید پیشنهادی تهیه کنیم و برای تصمیم‌گیری به قرارگاه فضای مجازی ارائه دهیم. تا زمانی که اینترانت ملی و مدیریت فضای مجازی جدی نشود، ما تسلیم هستیم. البته مراکزی در حال حاضر در این حوزه اقداماتی انجام می‌دهند.»

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه سایت‌هایی که واقعا مسائل اخلاقی در آنها رعایت نمی‌شود، بدون هیچ ملاحظه‌یی باید بسته شوند، اظهارداشت: «اقدامات مثبت و ایجابی در فضای مجازی کم است که باید دستگاه‌های متولی، گروه‌های علاقه‌مند، جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد در این فضاها ورود پیدا کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر