اصرار اروپایی‌ها برای تاسیس دفتر مستقل در تهران

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۱۶

گروه ایران|

در روزهای پرکار دستگاه دیپلماسی در پیشبرد همزمان راهبردهایی ازقبیل دیپلماسی اقتصادی، بحران سوریه، سفرهای سیاسی-اقتصادی توسط وزیر خارجه همچنین مذاکرات فشرده و دامنه‌دار درخصوص رفع موانع مربوط به برجام، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگویی به تشریح روابط ایران و اتحادیه اروپا، بحث پیگیری شکایت ایران از امریکا در دادگاه لاهه همچنین ازسرگیری روابط مجدد در حد سفیر با انگلستان و کانادا پرداخت.

معاون وزیر خارجه ایران در ابتدای صحبت‌های خود با ایسنا در‌خصوص تاسیس دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران، با‌اشاره به سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی این اتحادیه گفت که مقامات اتحادیه اروپا تاکید دارند که برای اجرایی ‌شدن توافقات صورت‌ گرفته بین ایران و اتحادیه اروپا ضرورت دارد که آنها یک تیم قوی در تهران به‌صورت مستقر داشته باشند و لازمه‌اش این است که دفتر نمایندگی مستقلی را ایجاد کنند. در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند و امور مربوط به ایران و اتحادیه اروپا را پیگیری می‌کنند. ما به طرف‌های مقابل‌مان در اتحادیه اروپا به‌صورت شفاف اعلام کرده‌ایم که این موضوعی زمان‌بر است و باید مسائل حقوقی مرتبط با تاسیس دفتر در تهران را در‌نظر بگیرند و کاری نیست که بتوان یک‌شبه آن را انجام داد.

تخت‌روانچی در ادامه در‌خصوص موانع موجود بر سر راه ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران افزود: تاسیس چنین دفتری نیازمند طی ‌شدن مراحل قانونی در کشور است و ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم که مثلا فردا بیایند و دفترشان را باز کنند. در حال حاضر برای تسریع امور به این فرمول رسیده‌ایم که تعداد محدودی از نمایندگان این اتحادیه در سفارت هلند در تهران مستقر شوند تا کارها را پیش ببرند. گرچه آنها مصر هستند که با این وسعت کار بین دو طرف، تعداد افراد اعزامی کم است و می‌گویند باید نمایندگی فعال و مستقلی داشته باشند.


برگزیت ارتباطی با مذاکرات ایران ندارد

معاون وزیر امور خارجه در‌مورد برگزیت و تاثیر این مساله در روابط ایران و اروپا گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بحث داخلی مربوط به این کشور و اتحادیه اروپاست و ارتباط مستقیمی با مذاکرات ایران با این اتحادیه ندارد. در‌واقع می‌خواهم بگویم که ما روابط‌مان را با کشورها بر‌اساس نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آنها تنظیم نمی‌کنیم بلکه به یک‌سری اصول از‌جمله عدم مداخله در امور کشورها، احترام به استقلال کشورها، روابط از موضع برابر و... معتقد هستیم و در روابط با کشورها نیز این اصول را مدنظر داریم. تخت‌روانچی در ادامه در‌مورد ارتقای روابط ایران و انگلستان به سطح سفیر با‌توجه به تغییر دولت در این کشور همچنین نتایج انتخابات پارلمانی در ایران، گفت: به نظر ما هنوز تغییری ایجاد نشده که دو کشور بخواهند روابط‌شان را به سطح سفیر ارتقا دهند. هر چند در حال حاضر روابط دو کشور در سطح کاردار است و اگر شرایط به جایی برسد که بتوانیم روابط را به سطح سفیر ارتقا دهیم، این موضوع را در چارچوب مقررات داخلی کشور انجام می‌دهیم.

وی همچنین درمورد سفر ظریف به نیویورک برای شرکت در اجلاس بین‌المللی آب و هوا و مذاکرات وی با مقامات کانادایی برای بازگشایی سفارت و ازسرگیری روابط دیپلماتیک گفت: با دولت کانادا در تماس هستیم و تاکنون گفت‌وگوهایی را نیز با مقامات این کشور داشته‌ایم. دولت جدید این کشور باید از رفتار خصمانه دولت قبلی این کشور نسبت به ایران فاصله بگیرد. این فاصله گرفتن باید هم از بعد رفتاری باشد و هم در ارتباط با قوانینی که در این کشور در ارتباط با ایران تصویب می‌شود.


گسترش محدوده عمل تروریست‌ها

تخت‌روانچی درمورد مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حوادث منطقه و در پاسخ به این سوال که «آیا رایزنی‌های ایران با این اتحادیه منجر به همکاری‌های مشترک عملی در ارتباط با مسائل غرب آسیا خواهد شد یا خیر؟»، گفت: اکنون چند ماهی است که با اروپایی‌ها درباره مسائل منطقه رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم و در‌واقع شاید بتوان گفت یکی از بحث‌های مهم میان دو طرف همین موضوع است. وی با بیان اینکه تروریسم و افراطی‌گری در کشورهایی چون عراق و سوریه خلاصه نشده و محدوده عمل تروریست‌ها فقط خاورمیانه نیست، ادامه داد: طبق تحولات صورت ‌گرفته، تروریست‌ها دامنه تحولات خود را به امریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا بسط داده‌اند و هیچ‌کس از اقدامات تروریستی آنها در امان نیست.

معاون وزیر امور خارجه‌ به اهمیت قطع حمایت‌های مادی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی در منطقه ازسوی برخی کشورها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه باتوجه به رایزنی‌های صورت ‌گرفته، تصورات اروپایی‌ها نسبت به تحولات منطقه شفاف‌تر و روشن‌تر از قبل شده است؛ گرچه هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده‌ایم.


احتمال سفر روحانی به اتریش و آلمان

معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه با اعلام این خبر که «امکان دارد تا پایان سال۲۰۱۶ رییس‌جمهور به چند کشور اروپایی سفر کند»، اظهار داشت: آقای روحانی از چند کشور اروپایی مانند آلمان و اتریش جهت سفر به این مناطق دعوت شده‌اند که بعد از انجام مقدمات لازم، امکان دارد این سفرها تا پایان سال۲۰۱۶ انجام شود. ازسوی دیگر قرار است هیات‌هایی در سطح عالی‌رتبه از کشورهای اروپایی به تهران سفر کنند که پس از نهایی ‌شدن، زمان دقیق آن اعلام می‌شود.


ادامه پیگیری حقوقی توقیف اموال ایران

معاون وزیر خارجه همچنین در‌مورد سرنوشت شکایت ایران از امریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری -‌دادگاه لاهه‌- درباره برداشت‌های غیرقانونی این کشور از دارایی‌های ایران اعلام کرد: ایران شکایت خود را در این مورد در دادگاه لاهه ثبت کرده است، مراحل اداری اولیه آن طی شده و وکلای ما اسناد اولیه را به دادگاه ارائه کرده‌اند. حدود دو ماه است که این روند آغاز شده و باید به این موضوع توجه داشت که کار حقوقی، امری زمان‌بر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر