ضعف مدیریتی اصناف در تنظیم بازار

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۰۵

علی فاضلی: با دست‌خالی نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم

گروه تشکل‌ها

ماه رمضان شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران به تهیه فیلمی در حوزه بازار برنج پرداخت. اکنون بعد از گذشت حدود یک ماه از ماه رمضان اصناف نسبت به تهیه و پخش این فیلم و اثر سوی آن به نحوه تنظیم بازار اظهار تاسف کرده‌اند. البته دولتی بودن اقتصاد، نبود مدیریت جامع در بخش تنظیم بازار و نابسامانی نظام توزیع جزو چالش‌های هر ساله مطرح می‌شود که به گفته کارشناسان؛ اصناف در بخش تنظیم بازار دچار ضعف‌هایی هستند. دولتمردان براین باورند که اتحادیه‌ها از «قدرت»، «نیروی انسانی»، «سرمایه» و سایر مولفه‌های تنظیم و مدیریت بازار برخوردار نیستند و در این راستا نیز علی فاضلی رییس اتاق اصناف درباره این نوع اظهارنظرها می‌گوید که نباید انتظار داشت که اتاق اصناف در نظارت بر بازار معجزه کند، زیرا ما با دست‌خالی نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم.

در همین حال رییس اتاق اصناف ایران درباره اداره امور اصناف می‌گوید: بر اساس تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی، اتاق اصناف برای اداره امور مربوط به بازرسی‌های صنفی باید از محل اخذ جرایم، یک سوم آن را دریافت کند اما دولت تا به امروز یک ریال آن را نیز پرداخت نکرده است. علی فاضلی در گفت‌وگو با «تسنیم» اظهار می‌کند: بنابراین نباید انتظار داشت که اتاق اصناف در نظارت بر بازار معجزه کند، زیرا ما با دست‌خالی در حال کنترل بازار هستیم و اکنون بعد از گذشت یک سال و نیم از این وضعیت، دیگر بیشتر از این از دستمان برنمی‌آید.

وی می‌افزاید: برای اداره امور مربوط به بازرسی‌های صنفی که توسط اتاق اصناف انجام می‌گیرد مقررشده که از محل جرایم یک سوم در اختیار آنها قرار گیرد. به عبارت دیگر؛ این حقوق و پرداختی دولت به اصناف بر اساس تبصره 7 ماده 72 قانون نظام صنفی باید به آنها پرداخت شود که تا به امروز حتی یک ریال آن نیز پرداخت نشده است. رییس اتاق اصناف ایران خاطرنشان می‌کند: من فریاد می‌زنم که دولت عزیز دستت رو می‌بوسم اما شما نیز یک قدم با ما همراه شوید.


دردسرهای یک سریال برای اصناف

همچنین؛ رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران می‌گوید: شرکت برنج محسن به عنوان اسپانسر سریال «برادر» به تعهدات خود نسبت به اصناف عمل نکرده و باید در این زمینه پاسخگو باشد. محمد آقاطاهر در ادامه عنوان می‌کند: ازابتدای ماه مبارک رمضان سریالی در شبکه دو سیما با نام «برادر» روی آنتن رفت که اسپانسر این سریال از واردکنندگان برنج هندی به نام «محسن» بود، هر شب نیز برای فروش محصولات خود اقدام به برگزاری قرعه کشی کرد و در مضمون اصلی سریال تمام کسبه برنج فروش ایرانی را زیرسوال برد. وی با بیان اینکه تمام کسبه بازار نسبت به پخش این سریال اعتراض داشتند و اعاده حیثیت دارند، می‌افزاید: متاسفانه سیمای جمهوری اسلامی ایران با پخش این سریال به تبلیغ یک برنج وارداتی پرداخت و از سویی تمام کسبه با انصاف را که سال‌های سال است با روزی حلال امرار معاش می‌کنند را زیرسوال برد.

متاسفانه ما نیز به عنوان متولیان تشکلی در زمان پخش این سریال هر چه به ادارات و ارگان‌های مختلف برای متوقف کردن پخش این سریال مکاتبه کردیم، موفق نشدیم و کسی صدای اصناف را نشنید و مثل همیشه اصناف دیده نشدند.

وی با تاکید بر اینکه طبق بیانات مقام معظم رهبری باید حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار مسوولان کشور باشد، می‌گوید: متاسفانه حمایت از تبلیغ اینگونه محصولات وارداتی مانند برنج محسن و پخش سریال برای آن در سیما نه تنها کمک به حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه با دست خودمان ریشه‌های اصلی اقتصاد کشور را می‌خشکانیم و این به دور از انصاف است. به عبارت دیگر، پخش این سریال و تبلیغ برنج وارداتی محسن ضربه‌یی سنگین به تولید داخلی کشور است و باعث از بین بردن آبرو و اعتبار کسبه موجه این صنف و بی‌اطمینانی مصرف‌کنندگان شده است.


تنظیم بازار مواد غذایی را به تشکل‌ها واگذار کنید

از سوی دیگر؛ عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران بر ضرورت واگذاری تنظیم بازار مواد غذایی به بنکداران تاکید کرد.

قاسمعلی حسنی عمده‌ترین مشکل در تنظیم بازار را ممنوعیت‌ها و آزادسازی نرخ کالاها دانست و افزود: متاسفانه دولتمردان از تخصص، تجربه و سرمایه بنکداران استفاده نمی‌کنند.

وی همچنین با درخواست اینکه دولت تنظیم بازار مواد غذایی را بصورت کامل به بنکداران واگذار کند، اظهار می‌کند: این اتحادیه از قدرت، نیروی انسانی، سرمایه و سایر مولفه‌های تنظیم و مدیریت بازار برخوردار است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه بنکداران ایران با اشاره به این جمله که احتکار شکر در کشور واقعیت ندارد، گفت: شکر در بازار نایاب شده است و دلیل این کمبود و گرانی نیز چیزی جز سوءمدیریت دولتی نیست، در این بازه زمانی و باتوجه به اصل قانون 44 دولتمردان باید در بخش‌های اقتصادی دخالتی نکنند و مدیریت بازار را برعهده تشکل‌ها بگذارند. وی درباره دلایل گرانی شکر در بازار می‌گوید: دولت تنظیم بازار شکر را به بنکداران واگذار کند تا تب بازار فروکش کند. چنانچه پای دلالان در میان بود به هیچ عنوان قیمت شکر هزار و ۲۰۰ تومان یعنی ۳۴درصد گران‌تر از بورس در بازار خرید و فروش نمی‌شد از طرفی دلال در نهایت می‌تواند ۳۰۰ تومان روی قیمت بکشد 9هزار و ۳۰۰ تومان. حسنی تصریح می‌کند: شکر مواد اولیه بسیاری کالاها از قبیل قند، شیرینی، انواع نوشیدنی، بستنی و غیره است، بنابراین می‌طلبد دولتمردان چاره‌یی اندیشی اساسی برای این بازار داشته باشند.


3 دلیل کلی برای افزایش قیمت برنج

عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران با اعلام اینکه برنج ایرانی از مهر سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: این افزایش قیمت به دلیل «خشکسالی»، «محدودیت کشت»، «استقبال زیادمصرف‌کنندگان» و سایر موارد بوده است. وی همچنین با اشاره به ممنوعیت ترخیص برنج خارجی از یکم مرداد ماه از گمرکات به مدت پنج ماه می‌گوید: حمایت از تولید داخلی نباید به قیمت گران خریدن مصرف‌کنندگان به ویژه اقشار ضعیف جامعه تمام شود. حسنی از روند مطلوب تامین و توزیع کالاهای اساسی در کشور خبرداد. به اعتقاد وی؛ بنکداران باید حداقل شش ماه تا حداکثر دو سال ذخیره مواد غذایی داشته باشند تا امنیت غذایی حفظ شود.


شبکه توزیع نقشی در قیمت‌گذاری ندارد

وی خاطرنشان می‌کند: وجود کالاهای اساسی در انبارها برای ذخیره‌سازی مطمئن کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. حسنی از نحوه قیمت‌گذاری کالاهای مواد اولیه در بازار و دخالت بخش تشکلی در این راستا می‌گوید: قیمت‌گذاری‌ها در اختیار بخش تولید و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و شبکه توزیع هیچ نقشی در این خصوص ندارد. وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد روغن مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود، اظهار می‌کند: سالانه یک‌هزار و ۳۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ تن روغن مورد نیاز مصرف کشور است و در حالی که تنها ۴۰ هزار تن در کشور تولید و ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز داخل از طریق تشکل‌های وارداتی انجام می‌گیرد. حسنی با اشاره به افزایش قیمت برخی از اقلام مواد غذایی از قبیل روغن، شکر و لبنیات در چند روز اخیر می‌افزاید: قدرت اجرایی در دست دولت و تنها قدرت مالی در اختیار بازار است، بنابراین این امر باعث شده تا بازار تسلط کامل بر افزایش و کاهش قیمت‌ها نداشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر