روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۹۳

توافق یک میلیارد یورویی ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه برق در بندرعباس؛ فارس روزنامه روسی کامرسانت از توافق یک میلیارد یورویی تهران و مسکو برای ساخت یک نیروگاه برق با ظرفیت 1.4 گیگاواتی خبر داد. کامرسانت می‌گوید که این نخستین قرارداد بزرگ ایران و روسیه بعد از رفع تحریم‌ها است. براساس این گزارش، نیروگاه هرمزگان توسط شرکت روستک در بندرعباس ساخته می‌شود و ساخت آن 5 سال زمان خواهد برد. 85‌درصد سرمایه این پروژه قرار است توسط دولت روسیه و بقیه آن توسط ایران تامین شود.

ایران الگویی مناسب برای کشورهای درحال توسعه است؛ ایرنا رضا ربانی رییس مجلس سنای پاکستان با تمجید از مواضع متعادل و متوازن جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل گوناگون منطقه‌یی و بین‌المللی، گفت: اعتقاد دارم ایران الگویی مناسب برای کشورهای در حال توسعه است. ربانی درباره اهمیت نقش منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ایران به عنوان کشوری بسیار مهم در منطقه، می‌تواند نقش مثبت در تحقق اهداف و برنامه‌های نهادهای منطقه‌یی از جمله مجمع مجالس آسیایی (APA) ایفا کند و این کشور از کلیدی‌ترین اعضای این مجمع آسیایی است.

2 ایرانی ملحق شده به داعش کشته شدند؛ ایسنا امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش دیروز در نخستین همایش جنگ ترکیبی که در دانشگاه فناوری و ستاد ارتش برگزار شد، با اشاره به داعش به عنوان تهدیدی بالقوه برای کشور گفت: آنها افرادی در داخل کشور و در شهرستان‌های نفت‌شهر و قصرشیرین و مناطق غربی استخدام کردند و در حال انجام اقداماتی در این مناطق بودند و طی درگیری‌هایی که در اسفندماه سال گذشته در این مناطق با آنها داشتیم دو نفر از افرادی که به عضویت داعش درآمده بودند به هلاکت رسیدند. پوردستان با بیان اینکه داعش خود را برای درگیری با ما آماده کرده بود، ‌اظهار کرد: داعش کماکان تهدیدی است که ما با آن درگیریم و هنوز ردپای آن در استان دیالی که هم‌مرز استان کرمانشاه و ایلام است وجود دارد.

اقدام احمقانه کنگره برای ممنوعیت قرارداد بویینگ با ایران؛ ایلنا پایگاه اطلاع‌رسانی «تایمز تریبون» امریکا در سرمقاله‌یی با عنوان «اجازه دهید توافق بویینگ به سرانجام برسد» نوشت: مجلس نمایندگان لایحه‌یی را مبنی بر ممنوعیت فروش بویینگ به ایرلاین‌های ایران قبل از رفتن به تعطیلات تابستانی تصویب کرد که این یک اقدام احمقانه بوده که باید در آن تجدید نظر شود. این سرمقاله با بیان اینکه تحریم‌های فروش هواپیما و تجهیزات هواپیمایی به ایران در توافق هسته‌یی ایران و اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا لغو شده است، گفت: ایران به سرعت توافقی را به ارزش ۲۵ میلیارد دلار با بویینگ و مشابه این قرارداد را با رقیب اصلی بویینگ یعنی ایرباس بسته است.

هیچ ایرانی در میان کشته‌ها و زخمی‌های انفجار کابل نیست؛ ایسنا یک منبع آگاه در سفارت ایران در افغانستان اعلام کرد که در میان کشته‌ها یا زخمی‌های انفجار نیمه شب کابل در نزدیکی محل اسکان خارجی‌ها، هیچ ایرانی حضور نداشته است. منابع امنیتی افغان گزارش کردند، انفجار بسیار مهیبی با کامیون بمب‌گذاری شده یک‌شنبه شب یک هتل امنیتی محل اسکان خارجی‌ها را در اطراف کابل هدف قرار داد. گفته می‌شود طالبان مسوولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

راه‌اندازی پروازهای مستقیم مشهد و شیراز به باکو در پاییز امسال؛ ایلنا محسن پاک‌آیین سفیر ایران در آذربایجان در گفت‌وگویی با آسوشیتدپرس آذربایجان، از ایجاد پروازهای مشهد و شیراز به باکو خبر داده است. پاک‌آیین به این خبرگزاری گفته است که پاییز امسال نخستین گروه توریست‌های آذربایجانی از مشهد و شیراز دیدن خواهند کرد. وی همچنین گفته است که قطار نخجوان- مشهد نیز پاییز امسال بازگشایی خواهد شد. سفیر ایران در آذربایجان با بیان اینکه ساخت و ساز پل راه آهن از روی رود آستارا نیز ادامه دارد، گفت: این پل قرار است سامانه خط آهن دو کشور را به هم وصل کرده و بخش اصلی کریدور شمال جنوب باشد.

امیدواریم سردار سلیمانی در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند؛ ایسنا احمد الاسدی سخنگوی بسیج مردمی عراق با تاکید بر مشارکت نیروهای این تشکل در عملیات آزادسازی موصل گفت: امیدواریم ژنرال قاسم سلیمانی در عملیات آزادسازی موصل حضور داشته باشد چون او در هر منطقه‌یی که حاضر شده آن منطقه به سرعت آزاد شده و خسارات هنگفتی به دشمن داعشی وارد آمده است. او یک نابغه نظامی است که این روزها به‌شدت به وجودش نیاز داریم. وی تاکید کرد: وجود سردار سلیمانی در جنگ علیه داعش به معنای حمایتی همه‌جانبه از سوی ایران است و سلیمانی هم مشاور نظامی بسیج مردمی و هم ارتش و نهاد مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال و تمام تشکیلاتی است که با داعش در حال مبارزه‌اند.

«کندی چارمز» با نام دیگری به ایران آمده بود؛ ایسنا یک مقام آگاه در معاونت پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر بازیگر فیلم‌های نامناسب به ایران گفت: طبق آنچه ما بررسی کرده‌ایم این خانم با اسم «کندی چارمز» به ایران سفر نکرده است بلکه وی از طریق یکی از آژانس‌های مسافرتی با نام و شهرت دیگری و به عنوان آرایشگر درخواست سفر به ایران را ارائه داده است. وی ادامه داد: او شغل خود را آرایشگری معرفی کرده و تحت عنوان نام دیگری با کسب مجوزهای معمول و متعارف قانونی به ایران سفر کرده است.

روحانی روز ملی کنفدراسیون سوییس را تبریک گفت؛ ایسنا رییس‌جمهور در پیامی به «یوهان اشنایدر امان» رییس کنفدراسیون سوییس، روز ملی این کشور را تبریک گفت و از تعمیق و گسترش بیش از پیش همکاری‌های تهران - برن ابراز خرسندی کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «خرسندم که مناسبات دوستانه میان ایران و سوییس، در سایه پیشینه تاریخی و ظرفیت‌های موجود، همواره از روند رو به رشدی برخوردار بوده و سفر جنابعالی به تهران نیز پایه‌های استواری برای تعمیق و گسترش بیش از پیش این همکاری‌ها فراهم آورده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر