اسحاق جهانگیری: منتقدان دولت حتی یکبار هم سیاستهای 24گانه اقتصاد مقاومتی را مطالعه نکردهاند
گروه بنگاهها|
«دولت برای اجرای برنامههای اقتصادی مهم کشور نیازمند مشارکت مردم است» این جملات بخشی از اظهاراتی است که روز گذشته توسط معاون اول رییسجمهوری در جلسه کارگروه ملی گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. راهبردی که دولت از طریق آن تلاش میکند زمینه افزایش فعالیتهای مردمی، گروههای تعاونی و خوشههای اقتصادی را در محیط کسبوکار ایران فراهم کند. موضوعی که یکی از وعدههای اصلی روحانی در انتخابات سال92 را تشکیل میداد و در صورت اجرایی شدن میتواند یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی دولت یازدهم قلمداد شود. جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اینکه دولت برای اجرای برنامههای مهم نیازمند مشارکت جدی مردم است، گفت: «در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی موضوعات و محورهایی وجود دارد که برای اجرای برنامههای متناسب با آنها نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم در غیراینصورت به اهداف موردنظر دست نخواهیم یافت.» معاون اول رییسجمهور مشارکت مردم در فرآیند اقتصاد را نیازمند گفتمانسازی مناسب دانست تا گفتمان مطرح شده بهصورت یک مطالبه جدی عمومی درآید.
گفتمانسازی در بخش اقتصاد مقاومتی
معاون اول رییسجمهور بااشاره به اهمیت مقوله گفتمانسازی در حوزه اقتصاد گفت: «اقتصاد مقاومتی باید بهعنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود تا شاهد همراهی و مشارکت مردم در اجرای این برنامه مهم و تاثیرگذار باشیم.»
وی افزود: اگرچه برخی کارها و برنامهها بیش از آنکه با مردم مرتبط باشد، موضوعاتی اجرایی و مرتبط با وظایف سازمانها و دستگاههای اجرایی است اما با وجود این نمیتوان از نقش مردم در اجرای مناسب این برنامهها غافل شد، ضمن آنکه نقش مردم در برخی برنامهها مانند افزایش بهرهوری بسیار پررنگتر است و از درون یک خانواده گرفته تا سطح جامعه، نقش و سهم مردم در رسیدن به اهداف موردنظر، تعیینکننده و پراهمیت است از این رو جلب مشارکت مردم در تحقق برنامههای مهم نظیر اقتصاد مقاومتی، اهمیت دو چندان دارد.
جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی منتقدان دولت حتی یک بار هم سیاستهای 24گانه اقتصاد مقاومتی را مطالعه نکردهاند، خاطرنشان کرد: این افراد براساس دیدگاه خود درخصوص اقتصاد مقاومتی اظهارنظر کرده و دولت را به عدم پیگیری اقتصاد مقاومتی متهم میکنند.
وی اضافه کرد: باوجود انتقاد برخی افراد اما خوشبختانه سیاستهای اقتصاد مقاومتی بهگونهیی تنظیم شده که اغلب اقتصاددانان کشور با گرایشهای مختلف درباره این سیاستها اتفاقنظر دارند.
لزوم راهاندازی تولید
معاون اول رییسجمهور با تاکید بر لزوم برگزاری مرتب و مستمر جلسات کارگروه ملی گفتمانسازی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: انتظار ما از سازمان صداوسیما بهعنوان رییس این کارگروه ملی این است که برای گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی با مشارکت نخبگان و محققان کشور کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد تا بتواند این موضوع را بهعنوان یک گفتمان در میان آحاد جامعه حاکم کند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم راهاندازی تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: از مردم انتظار نداریم که اگر کالایی در داخل کشور تولید میشود و از کیفیت مناسب برخوردار نیست حتما از آن استفاده کنند بلکه انتظار ما این است که توجه به تولیدات
با کیفیت داخلی به یک فرهنگ در میان مردم تبدیل شود و اینگونه نباشد که برخی خانوادهها خرید کالاهای خارجی را بهعنوان افتخار و برتری اجتماعی تلقی کنند.
جهانگیری در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی برنامهیی بلندمدت است، گفت: نباید انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی در کوتاهمدت و بهطور کامل اجرا شود چراکه اجرای بندهای مختلف آن نیازمند بسترسازی و فراهم شدن مقدمات است که یکی از این مقدمات این است که اقتصاد مقاومتی به یک باور و گفتمان عمومی تبدیل شود.
معاون اول رییسجمهور ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاستهایی است که نه تنها در مقطع فعلی میتواند اقتصاد کشور را نجات دهد بلکه در سالهای آینده نیز فارغ از آنکه نامگذاری برای هر سال چگونه باشد، اقتصاد مقاومتی باید همچنان اولویت اول کشور باشد.
تبدیل صداوسیما به یک رسانه توسعهمحور
جهانگیری با تاکید بر اینکه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی موضوعی بسیار پراهمیت است که بخش اعظم آن بهعهده سازمان صداوسیما و نهادهای فرهنگی کشور گذاشته شده است، گفت: صداوسیما بهعنوان رییس کارگروه ملی گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از نظرات و دیدگاههای مشاوران و صاحبنظران، زمینه را برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک باور و گفتمان عمومی فراهم کند تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم.
در این جلسه رییس سازمان صداوسیما نیز با تاکید براینکه صداوسیما باید تبدیل به یک رسانه توسعهمحور شود، گفت: صداوسیما برای کمک به راهاندازی بخش تولید و اقتصاد کشور برنامهریزی دقیقی انجام داده و قرار است رسانه ملی به معرفی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بپردازد تا از این طریق این واحدها به مردم معرفی و برای تولیدکنندگان کالاهای ایرانی بازارهای جدید پیدا شود. وی همچنین با تاکید بر اهمیت برنامه گفتمانسازی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی و نقش رسانه ملی در اجرای این برنامه گفت: صداوسیما برای اجرای اقتصاد مقاومتی انگیزه کافی دارد و معتقد هستیم اقتصاد مقاومتی از جنس دفاع مقدس است که باید همه برای آن بسیج شویم تا بتوانیم اقتصاد کشور را در برابر فشارهای دشمنان مقاوم کنیم.
حمایت ارشاد از آثار محور تولید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در حوزه کتاب و سایر تولیدات فرهنگی ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه بر موضوعاتی نظیر تولید ملی، بهرهوری، برانگیختن وجدان کاری در جامعه، مقابله با تجملگرایی، بهرهگیری از آیات قرآنی و معارف اسلامی و ارائه الگوی صحیح مصرف تمرکز دارد.
علی جنتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینمایی نیز از کارهایی که براساس این محورها تولید شود، حمایت میکند و در هنرهای نمایشی، تجسمی، نقاشی و خوشنویسی هم باید اینگونه جهتگیریها وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع چابکسازی و کاهش فرآیندها را دنبال میکند، گفت: این وزارتخانه مسوول شورای فرهنگ عمومی کشور است و در جلسات این شورا همواره موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر لزوم داشتن تعریف و درک مشترک از اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: در این وزارتخانه بهدنبال بررسی شیوهها و راهکارهایی هستیم تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به یک گفتمان غالب در سطح جامعه تبدیل کنیم.
وی افزود: خوشبختانه تقسیم کار مناسبی در میان دستگاههای مرتبط صورت گرفته و تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی، بسیج و آموزشوپرورش گزارشی از عملکرد خود در این زمینه ارائه کردند.
جنتی بر اهمیت نقش صداوسیما در تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد همکاری لازم را با سازمان صداوسیما برای هرچه فعالتر شدن کارگروه ملی گفتمانسازی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی انجام دهد.
پرهیز از شعارزدگی در مسائل اقتصادی
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نباید فقط به شکل شعار دنبال شود، گفت: شعار در میان افراد انگیزه ایجاد میکند اما نمیتواند باور لازم را در میان مردم به وجود آورد. عمر شعار کوتاه است اما اگر اقتصاد مقاومتی به گفتمان و باور تبدیل شود، آثار و پیامدهای مثبت آن در درازمدت بیشتر روشن خواهد شد.
در این جلسه که رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز حضور داشت، نماینده سازمان صداوسیما گزارشی از جلسات گذشته کارگروه ملی گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.
وی در این گزارش به تشریح برنامههای چهارگانه برنامه ملی گفتمانسازی پرداخت و گفت: رسانه ملی در سال جاری در حوزه اقدام و عمل سه محور اصلی را بهطور ویژه دنبال میکند که عبارتند از: سیاستهای کلی 24گانه اقتصاد مقاومتی، اقدامات اساسی 10گانه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در نوروز95 و پروژههای مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی.
در این جلسه همچنین مقرر شد که از این پس جلسات کارگروه ملی گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی به ریاست رییس سازمان صداوسیما و مشارکت جدی وزارتخانهها و دستگاههای ذیربط بهطور مستمر تشکیل و گزارش پیشرفت برنامههای چهارگانه برنامه ملی گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جهت طرح در ستاد ارائه شود.