به دنبال انتشار خبر جهانی شدن شهرهای مشهد و لالجین به عنوان شهرهای جهانی، بسیاری از رسانهها ازجمله رسانههای هندی به این مساله واکنش نشان دادند.
آنطور که روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است، پس از اعلام رسمی شورای جهانی صنایع دستی مبنی بر انتخاب مشهد و لالجین به عنوان شهرهای جهانی سنگهای قیمتی و سفال و اعلام این خبر از سوی بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و توجه گسترده به این رخداد عظیم ملی در رسانههای خبری، رسانههای جمعی کشور هند نیز به این خبر عکسالعمل ویژه نشان دادند. گفتنی است، این انعکاس و عکسالعمل از سوی کشور هند در مورد ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی و اعلام خبر آن در رسانههای جمعی، ناشی از ارتقای رتبه صنایع دستی ایران در دنیا و پررنگتر شدن موقعیت و جایگاه این هنر صنعت ایرانی در عرصههای بینالمللی است که توجه کشورهای صاحب سبکی مانند هند را به خود جلب کرده است.
همچنین در این راستا، پیشرفتهای صنایع دستی ایران، رشد تولید، فروش، توسعه صادرات، ورود به بازارهای جهانی و مشارکتهای بینالمللی در این حوزه باعث ایجاد حساسیت ویژهیی در جامعه صنایع دستی هند شده است. یادآور میشود، واکنش کشور هند به عنوان یکی از قطبهای صنایع دستی در دنیا به این رویداد مهم در ایران و نیز بازتاب آن در رسانهها، عزمی ملی و تلاشی فراگیر برای دستیابی به اهداف پیشبینی شده در راستای ارتقای جایگاه صنایع دستی ایران را میطلبد.
لازم به ذکر است، در ادامه جهانی شدن دو شهر مشهد و لالجین از ایران، بیش از 60نفر از مقامات صنایع دستی کشور هند به همراه صنعتگران و هنرمندان این کشور نیز در هجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی شرکت میکنند. در همین رابطه، سفارت هند با اعلام آمادگی کامل برای هماهنگی ورود این گروه بزرگ، از شرکت سفیر هند در مراسم افتتاحیه این مجمع عمومی در اصفهان نیز خبر داده است. ایران بعد از کشور چین، دومین کشور از لحاظ داشتن بیشترین عناوین شهرهای جهانی در دنیاست.