اخبار

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۳۱

افزایش تورم نهاده‌های ساختمانی تهران در بهار 95

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت تولید‌کننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار امسال به عدد 183.9 رسید که نسبت به بهار سال گذشته 3.1درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، شاخص کل قیمت تولید‌کننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران که بر مبنای سال 1390 محاسبه شده است نسبت به زمستان سال 94، 4.7درصد رشد داشته است. همچنین این شاخص نسبت به چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.1درصد کاهش را ثبت کرده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در مدت یاد شده برابر با 177.7 بوده که نسبت به فصل قبل 0.3درصد کاهش داشته است؛ همچنین شاخص گروه«گچ و گچ کاری» برابر با 194.1 است که نسبت به فصل قبل 0.7درصد کاهش یافته است.

شاخص گروه«انواع بلوک سفالی و آجر» در مدت یاد شده برابر با 168.4 است که نسبت به فصل گذشته 0.7درصد افزایش و شاخص گروه «موزاییک، کاشی و سرامیک» با ثبت عدد 177.4 نسبت به فصل پیش از آن 0.3درصد کاهش داشته است.

شاخص گروه «سنگ» نیز در این مدت به عدد 206 رسید که 0.1درصد کاهش را نشان می‌دهد درحالی که شاخص گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» برابر با 130.6 است که 12.9درصد افزایش را نسبت به فصل قبل داشته است.

همچنین شاخص گروه «چوب» در بهار 95 برابر با 172.5 است که نسبت به فصل قبل 2.2درصد افزایش یافته، شاخص گروه «ایزوگام، قیرگونی و آسفالت» با ثبت عدد 183.2 با افت 0.1درصدی همراه شده ضمن اینکه گروه «شیرآلات بهداشتی» با ثبت شاخص 227 کاهش 0.5درصدی را نشان می‌دهد.

شاخص گروه«تاسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی» نیز در این فصل با 203.3 ثبت عدد نسبت به فصل قبل 1.1درصد افزایش داشته ضمن اینکه شاخص گروه«یراق آلات درب و پنجره» در فصل بهار 1395 برابر با 231 است که نسبت به فصل قبل از آن 2.3درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین شاخص گروه «نقاشی ساختمان» در این فصل برابر با 229.5 است که نسبت به فصل قبل 0.9درصد کاهش دارد.

در مدت یاد شده شاخص گروه «تاسیسات برقی» به عدد 217.3 رسید که نسبت به فصل قبل 1.3درصد افزایش داشته است؛ همچنین شاخص گروه «شیشه» در بهار 95 برابر با 192 بوده که نسبت به فصل پیش از آن 1.5درصد افزایش را ثبت کرده است؛ شاخص گروه«خدمات» نیز در این فصل برابر با 211.5 بود که نسبت به فصل قبل از آن 7.4درصد افزایش دارد.


معادن به تکلیف بهسازی راه‌های روستایی عمل کنند

سیدحسن میرشفیع، سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «بار سنگین‌تر از حد مجاز ماشین‌های حمل مواد از معادن به راه‌های روستایی آسیب جدی وارد می‌کند»، گفت: طبق قانون، معادن مکلف به پرداخت بخش مشخصی از درآمد خود برای انجام عملیات زیربنایی همان شهرستان هستند؛ در حالی که این کار به صورت مرتب و کافی انجام نمی‌شود.

میرشفیع با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر راهکارهای جلوگیری از تخریب راه‌های روستایی از طریق تردد ماشین‌های حمل مواد معدنی اظهار کرد: طبق قانون، معادن مکلف به پرداخت بخش مشخصی از درآمد خود برای انجام عملیات زیربنایی همان شهرستان هستند.

وی افزود: درصد مشخص شده‌ از درآمد معادن در قانون به اندازه کافی و مرتب دریافت نمی‌شود و بالطبع راه‌های روستایی شهرستان‌های مشرف به معادن نیز از آن منتفع نمی‌شوند. سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه‌های روستایی براساس استاندارد ترافیک روستاها ساخته می‌شوند» تصریح کرد: بار سنگین‌تر از حد مجاز معادن، به راه‌های روستایی آسیب جدی وارد می‌کند. به همین خاطر چند پیشنهاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد. میرشفیع با اشاره به این پیشنهادها گفت: نخستین پیشنهاد استفاده از قانون بهره‌مندی از درآمد معادن بود که با توجه به وضعیت فعلی رکود بازار نمی‌توان به مالکان معادن فشار وارد کرد. پیشنهاد دوم مبتنی بر توزین ماشین‌های حامل مواد معدنی از مبدا بود تا بتوانیم علاوه بر دریافت حق بهره‌برداری از معادن، بارهایی با تناژ غیرمجاز را کنترل کنیم.

وی گفت: طبق توافق میان وزارتخانه‌های صنعت و راه، قرار شد سیستم توزین از مبدأ معادن به صورت مشارکتی و سرمایه‌گذاری در راه‌هایی که تمرکز معادن در آنها وجود دارد، انجام شود و تاکنون ۱۸پروژه مشترک در این زمینه در دست اجراست. سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکلات تخریب راه‌های روستایی از طریق ماشین‌های معادن با حمل تناژ غیرمجاز همچنان برطرف نشده و باقی مانده است، یادآور شد: در صورت عملیاتی شدن منابع مشخص شده در قانون بهره‌برداری از معادن، می‌توان به بهبود کیفیت و افزایش ایمنی راه‌های روستایی مشرف به معادن کمک کرد تا مشکلات کاربران راه‌های روستایی برطرف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر